صبح امروز اعلام شد که وزیر امور مهاجرت کانادا لایحه اصلاح قانون شهروندی کانادا را به پارلمان ارائه کرده که مهم‌ترین بخش آن،  شرط حضور سه سال از پنج سال برای گرفتن شهروندی کاناداست. عدم نیاز به حضور شش ماه در هر سال و نیز محاسبه سال‌های حضور در کانادا در دوران پیش از دریافت اقامت که برای دانشجویان خیلی مهم است از بخش‌های دیگر این لایحه است.

با توجه به اینکه لیبرال‌ها اکثریت مطلق را در پارلمان دارند قابل پیش‌بینی است که این لایحه به‌تصویب نمایندگان برسد.

لایحه اصلاح قانون شهروندی که امروز از سوی وزیر مهاجرت کانادا ارائه شد به قانون‌گذاران اجازه می‌دهد انعطاف بیشتری در زمینه درخواست‌های شهروندی داشته باشند و مهاجران بتوانند زودتر شهروند کانادا شوند.

حکومت کانادا نمی‌تواند شهروندی را پس بگیرد

این اصلاحات همچنین قانون قبلی شهروندی را که اجازه می‌داد شهروندی شهروندان دوملیتی را از آنها بگیرد، لغو می‌کند. طبق قانونی که در دولت هارپر تصویب شد، حکومت می‌تواند شهروندی کسانی که علیه منافع ملی اقدام کرده‌اند و دو ملیت داشته باشند را لغو کند.

تغییراتی که می سال ۲۰۱۵ در قانون شهروندی کانادا اجرایی شد، به حکومت اجازه می‌داد در شرایطی که افراد دوملیتی علیه منافع ملی کانادا اقدام کنند، شهروندی آنها را پس بگیرد. اقداماتی چون تروریسم، خیانت علیه کشور، جاسوسی و عضویت در گروه‌های تروریستی که علیه کانادا فعالیت می‌کنند جزو این قانون بود. طرح جدید، این قانون را لغو کرد.

لازم نیست «قصد ماندن در کانادا» اعلام شود

بخش دیگری از این اصلاحیه به«قصد ماندن در کانادا» اختصاص دارد. طبق قانونی که در دولت محافظه‌کار تصویب شده بود، افراد در هنگام شهروندی باید اعلام می‌کردند قصد دارند اقامت خود را در کانادا ادامه دهند. با تصویب اصلاحیه جدید، این موضوع نیز لغو می‌شود. این نگرانی وجود داشت که مهاجران پس از دریافت شهروندی، اگر از کانادا خارج شوند، با خطر از دست دادن شهروندی خود روبرو باشند که این اصلاحیه این نگرانی را برطرف می‌کند.

سه سال از پنج سال

یکی دیگر از بخش‌های مهم این اصلاحات مربوط به حضور مهاجران در کانادا برای گرفتن شهروندی و پاسپورت است. بنا بر تغییرات جدید، مهاجران لازم است سه سال از پنج سال را در کانادا باشند تا شرایط اخذ شهروندی را به دست آورند. ضمن اینکه لازم نیست برای محاسبه یک سال، حتما شش ماه (۱۸۳ روز) از آن را در کانادا باشد. در واقع هر روز اقامت در کانادا جزو روزهای لازم برای گرفتن شهروندی محاسبه خواهد شد. با ۱۰۹۵ روز اقامت در کانادا می‌توان شهروندی را اخذ کرد. این به معنای این است که درخواست‌های شهروندی یک سال زودتر به نتیجه خواهد رسید. این تغییر باعث می‌شود بسیاری از مهاجران کانادایی بتوانند زودتر شهروندی خود را دریافت کنند.

هر روز حضور قبل از PR نیم روز محاسبه می‌شود

تغییر دیگری که رخ خواهد داد مربوط به زمان اقامت پیش از اخذ اقامت دائم در کاناداست. طبق این تغییر هر روز از روزهایی که افراد قبل از اخذ اقامت دائم خود در کانادا حضور داشته باشند، به عنوان نیم روز محاسبه می‌شود و آنها می‌توانند تا سقف یک سال از این مزیت استفاده کنند. در واقع این قانون که عمدتا برای دانشجویان و کارگران خارجی در کانادا کاربرد دارد نیز به شرایط سابق خود باز می‌گردد.

بازه سنی امتحان زبان تغییر کرد

بخش دیگری از این تغییرات مربوط به قوانین امتحان زبان خارجی (انگلیسی یا فرانسه) است. به زودی شرط سنی حضور در این امتحانات به افراد بین ۱۸ تا ۵۴ سال برخواهد گشت. در حال حاضر افراد بین ۱۵ تا ۶۴ سال موظفند در این آزمون شرکت کنند.

مقاله قبلیراه هایی که نشان می دهند تکنولوژی باعث بیماری شما می شود
مقاله بعدیورود سریع به کانادا – Express Entry