Thursday, March 28, 2024
1 C
Calgary

سیگارهای الکترونیکی هم آسیب جدی به DNA انسان وارد می سازند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

تحقیق اخیر دانشگاه کنتیکت آمریکا نشان می دهد بخار حاصل از سیگارهای الکترونیکی که معمولاً به عنوان جایگزینی ایمن به سیگاری ها پیشنهاد می شود، به اندازه دود تنباکو در آسیب رساندن به DNA انسان نقش دارد. این نتایج باعث شگفتی دانشمندان شده، چون می بینیم سیگارهای الکترونیکی هم به اندازه سیگارهای تنباکو مضر هستند.

با معرفی سیگارهای الکترونیکی، تحقیقات در زمینه مزایا و معایب آنها نیز آغاز شد و اگرچه بیشتر این پژوهش ها در مراحل ابتدایی قرار دارند، اما اکثر آنها به ایمن تر بودن e-cigarette ها اشاره کرده اند. در حال حاضر نزدیک به سه میلیون بزرگسال در انگلستان از این محصولات استفاده می کنند.

در سال 2016 نیز کالج سلطنتی پزشکان لندن پس از تحقیقات گسترده اعلام کرد زیان سیگارهای الکترونیکی حداکثر به 5 درصد دود تنباکو می رسد. دیگر پژوهش ها از سال 2015 نشان دادند بخار این محصولات نیز همانند دود سیگار حاوی رادیکال های آزاد زیانبار است و بر سلامت قلبی-عروقی تأثیر می گذارد، اما در درجاتی به مراتب کمتر از تنباکو.

با این حال برای نخستین بار شاهد تحقیقی هستیم که نشان می دهد سیگارهای الکترونیکی به اندازه سیگار واقعی خطرناک هستند. در این پژوهش از ابزار جدیدی استفاده شده که آسیب وارده بر DNA را به سرعت و با هزینه بسیار کم، آشکار می سازد. «کارتیک کادیمیستی» محقق ارشد این پروژه می گوید:

اصلاً انتظار نداشتم آسیب سیگارهای الکترونیکی به DNA معادل تنباکو باشد، به همین دلیل با مشاهده نتایج، دوباره تمام شرایط را کنترل کردم. حتی نمونه ها را رقیق کرده و مراحل را تکرار نمودم. با این حال روند موجود تغییر نکرد و اکنون می دانیم سیگارهای الکترونیکی واقعاً به DNA آسیب می رسانند.

البته در این تحقیق مشخص نشده که کدام یک از ترکیبات شیمیایی موجود در بخار سیگارهای الکترونیکی باعث آسیب DNA می شوند، اما این موضوع تغییری در نتایج ایجاد نمی کند. جالب اینکه پژوهش دیگری در سال 2016 نشان داد بخار سیگارهای الکترونیکی هیچ اثر قابل توجهی بر DNA ندارد.

به هر حال نمی توان کتمان کرد که بسیاری از افراد سیگاری برای کاهش مضرات این عادت زیانبار به سیگارهای الکترونیکی روی آوردند و اگرچه پژوهشگران این تحقیق به نتایج خود کاملاً اطمینان دارند، اما بررسی های بیشتر در این زمینه می تواند تکلیف استفاده کنندگان از این محصولات را روشن سازد. در نهایت، همواره می توان با ترک کامل سیگار، به صورت مطمئن و همیشگی از دست مضرات آن خلاص شد.

منبع : دیجیاتو