فیلم فانتزی «دزدان دریایی کاراییب: مرده‌ها قصه نمی‌گویند» با بازگشت جانی دپ در نقش شخصیت «کاپیتان جک گنجشکه» از جمعه گذشته (26 مه) در سینماهای امریکای شمالی روی پرده رفت و با 62.2 میلیون دلار فروش افتتاحیه، رکورد پرفروش‌ترین فیلم گیشه آخر هفته را به نام خود ثبت کرد.

این در حالی است که طبق پیش‌بینی کارشناسان، کف فروش افتتاحیه جدیدترین دنباله این فرنچایز پرطرفدار دست‌کم 75 میلیون دلار برآورد شده بود. اکشن کمدی «گارد ساحلی» با بازی دواین جانسن و زک افرون هم بیش از 18 میلیون دلار فروخت و بعد از «نگهبانان کهکشان 2»، در رده سوم جدول پرفروش‌ها قرار گرفت.

پنجمین بخش از ماجراجویی‌های «دزدان دریایی کاراییب» با عنوان «مرده‌ها قصه نمی‌گویند» (Dead Men Tell No Tales) توسط دو فیلمساز نروژی یواکیم رانینگ و اسپن سندبرگ کارگردانی شده و هم اکنون در بیش از 4200 سالن سینما در سراسر ایالات متحده و کانادا روی پرده است.

اگرچه، جدیدترین محصول استودیوی «دیزنی» عنوان پرفروش‌ترین فیلم گیشه آخر هفته را به خود اختصاص داد اما برای فیلمی که با بودجه 230 میلیون دلار مقابل دوربین رفته و از محبوبیتی گسترده نزد تماشاگران سراسر دنیا برخوردار است، کسب چنین نتیجه‌ای چندان چنگی به دل نمی‌زند.

واقعیت این است که «مرده‌ها قصه نمی‌گویند» کم‌ترین فروش افتتاحیه را در میان دنباله‌های قبلی این فرنچایز پرطرفدار داشته است. اگر این محصول نزد تماشاگران سراسر دنیا تا این حد محبوب نبود، یک‌چنین افتتاحیه‌ای ناامیدی کامل سازندگانش را به دنبال داشت.

فیلم اصلی «دزدان دریایی کاراییب» (2003) که با استقبال گسترده منتقدان روبه‌رو شد، در سه روز نخست اکرانش در گیشه امریکا 46 میلیون دلار فروخت. در طول 14 سال گذشته، محبوبیت این مجموعه فانتزی به قدری نزد عامه تماشاگران افزایش یافت که فروش بلیت‌های افتتاحیه چهارمین بخش «دزدان دریایی کاراییب» با عنوان «سوار بر امواج ناشناخته» (2011)، در مدت سه روز به بیش از 90 میلیون دلار رسید.

با این حال، هنوز هم «صندوقچه مرد مرده» به عنوان اولین دنباله این فرنچایز با 135.6 میلیون دلار فروش افتتاحیه رکورددار به شمار می‌رود. بعد از آن، دنباله «پایان جهان» با 114.7 میلیون دلار، پرفروش‌ترین افتتاحیه «دزدان دریایی کاراییب» را به نام خود ثبت کرده است.

همزمان، اکشن کمدی «گارد ساحلی» (Baywatch) به عنوان جدیدترین محصول استودیوی «پارامونت» نیز در بیش از 3600 سالن سینما به نمایش درآمد و با 18.1 میلیون دلار فروش افتتاحیه، در رده سوم جدول پرفروش‌های گیشه آخر هفته ایستاد. بودجه تهیه و تولید این کمدی دو ساعته که به کارگردانی ست گوردن مقابل دوربین رفته، برابر با 69 میلیون دلار اعلام شده است.

جدیدترین دنباله فیلم علمی-تخیلی «بیگانه» هم با 10.5 میلیون دلار فروش آخر هفته، در رده چهارم جدول پرفروش‌ها قرار گرفت و بعد از دو هفته اکران در گیشه امریکا، مجموع فروش داخلی خود را به بیش از 57 میلیون دلار رساند.

با همه این احوال، استودیوی «دیزنی» فعلا فرمانروای بی‌چون و چرای گیشه امسال است. جمعه گذشته، مجموع فروش محصولات این استودیو در سال 2017 از مرز یک میلیارد دلار عبور کرد و رکوردشکن شد. سال گذشته هم، دیزنی تنها استودیویی بود که توانست فروش محصولاتش را با چنین سرعتی به یک میلیارد دلار برساند.

منبع : آی ‌سینما

مقاله قبلیفیلم سوم و سریال «جان ویک» ساخته می‌شود
مقاله بعدیدو سال پیش، مادر و حالا پدر؛ پایان تلخ برای خانواده ایرانی در کانادا