Thursday, March 28, 2024
1 C
Calgary

نکاتی برای سالم نگه داشتن کبد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

کبد بزرگترین عضو در بدن انسانه که گروهی از عملکردهای رو به عهده داره. نه تنها نقش بزرگی در هضم و نگه داشتن سطح قند خون داره، بلکه با عفونت ها هم مبارزه میکنه. نیازی به گفتن نیست که حتما باید کبدتون رو سالم نگه دارین. برخی چیزها هست که با انجام دادنش به این هدف میرسین….

کبد مسئول از بین بردن سموم است، پس وقتی که بدن در معرض استفاده از مشروبات الکلی یا مواد مخدر قرار بگیره، کبد مجبور میشه سخت تر کار کنه تا این مواد مضر رو از بدنتون خارج کنه. اگه میخواین کبد سالمی داشته باشین باید از مشروبات الکلی و مواد مخدر دور بمونین.

شاید عجیب به نظر برسه، اما ورزش میتونه به سلامت کبد کمک کنه. نوع خاصی از بیماری های کبد هست به نام “بیماری کبد چرب غیرالکلی” که وقتی چربی در کبد ساخته میشه به وجود میاد. این بیماری میتونه صدمه های جدی به کبدتون بزنه. متخصصان میگن ورزش کردن یکی از موثرترین روش های دوری از این بیماری است.

مواد غذایی سم زدا برای داشتن کبدی سالم

وقتی دارین آشپزی می کنین از سیر استفاده کنین و سخاوتمند باشین! تحقیقات میگن سیر به کبد کمک میکنه تا آنزیم ها رو بسیج کنه تا سموم رو از بدن دفع کنن. همچنین مقدار زیادی ترکیبات طبیعی مثل سلنیوم و آلیسین داره که کبد رو تمیز میکنه. با استفاده از چای سبز که حاوی آنتی اکسیدانی به نام catechins است سموم رو دفع کرده و عملکرد کبد رو بهبود بدین.

کاهو و اسفناج تاثیر مواد شیمیایی و آفت کش ها رو که همیشه راهی پیدا میکنن تا از طریق خوراکی ها وارد بدن بشن خنثی کرده و از کبد محافظت میکنن.

وقتی اواکادو میخورین، بدن آنتی اکسیدانی به نام glutathione تولید میکنه که مواد مضر رو از بدن دور نگه میداره.

گردو حاوی آنتی اکسیدان glutathione و اسیدهای چرب امگا ۳ است که از کبد حمایت کرده و سموم رو از بین میبره.