Friday, March 29, 2024
-6.5 C
Calgary

حفاری فراساحلی نفت، باعث مرگ موجوداتی می شود که برای حیات دریایی مهم هستند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

یکی از روش های رایج برای کشف و استخراج نفت و گاز، یعنی حفاری فراساحل می تواند به مرگ موجوداتی منجر شود که غذایی مهم برای بسیاری از حیوانات دریایی مانند سخت پوستان، ماهی ها و حتی وال ها به شمار می روند. و تاثیر این موجودات کوچک که «زئوپلنکتون» نامیده می شوند، به مراتب بیشتر از آن چیزی است که قبلاً تصور می شد.

بنابر تحقیقات تازه ای که نتایج آن در ژورنال Nature Ecology and Evolution به چاپ رسیده، صدای زیاد ناشی از حفاری نفت و گاز می تواند باعث اختلال در زندگی جانوران دریایی شود؛ خصوصاً وال ها که از صوت برای برقراری ارتباط و یافتن غذا استفاده می کنند. گفتنی است که چند ماه پیش، دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا فرمانی اجرایی برای گسترش حفاری فراساحلی با هدف کشف و بهره برداری نفت و گاز بیشتر از اقیانوس های اطلس و منجمد شمالی را به امضا در آورد.

کمپانی های نفتی و گازی، برای کشف منابع طبیعی از سلاح های بادی لرزه ای استفاده می کنند تا هوای فشرده شده را از طریق آب به سطح دریا بدمند. صدای ناشی از فعالیت این سلاح ها، از صدای یک موشک در حال پرتاب نیز بیشتر است. بنابراین محققان در صدد آن برآمدند که تاثیر این فعالیت ها را بر بنیادین ترین عضو زنجیره غذایی جانواران دریایی بسنجند؛ یعنی زئوپلانکتون ها.

این محققان به بررسی جمعیت زئوپنکتون ها قبل و بعد از فعالیت سلاح های بادی پرداختند و پی بردند که تنها با گذشت یک ساعت از آغاز دمیدن هوای فشرده، جمعیت این موجودات کوچک تا 64 درصد کاهش یافت. ضمناً دو الی سه برابر همین جمعیت نیز در شعاع حدوداً 1 کیلومتری، جان خود را از دست دادند. گفتنی است که پیش تر تصور می شد دمیدن هوای فشرده، تنها بر شعاع صد متری تاثیر می گذارد.

هنوز مشخص نیست که سلاح های بادی چطور باعث مرگ زئوپلنکتون ها می شود، اما احتمال می رود که فشار زیاد هوا با از کار انداختن گیرنده های این حیوانات، باعث سردردگمی و در نهایت مرگ آنها می شود. از آن جایی که زئوپلنکتون ها، غذایی کلیدی برای جانوران دریایی بزرگ تر به شمار می روند، مرگ و میر آنها می تواند عواقب غیرقابل جبرانی به همراه داشته باشد.

منبع: ورج