Monday, March 18, 2024
8.4 C
Calgary

حضور پرافتخار هنرمندان ایرانی در آکادمی اسکار

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

آکادمی اسکار از هفتصد و هفتاد و چهار سینماگر برای عضویت در این آکادمی دعوت کرده است این دعوت شدگان از پنجاه و هفت کشور دنیا هستند.

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار با دعوت از هفتصد و هفتاد و چهار چهره جدید تعداد اعضای خود را به بیش از ۷ هزار نفر در ۱۷ شاخه گوناگون رساند.

در میان سینماگرانی که آکادمی از آنها دعوت کرده، نام چند ایرانی نیز به چشم می خورد.

گلشیفته فراهانی، لیلا حاتمی و نازنین بنیادی (بازیگر) ، بهمن قبادی و رخشان بنی اعتماد (نویسنده) ، محمد رسول اف (فیلمساز) ، محمدرضا دل پاک (صدابردار) ، محسن موسوی ( جلوه های ویژه) و هایده صفی یاری (تدوین گر) سینماگران ایرانی تباری هستند که برای عضویت در آکادمی اسکار از آنها دعوت شده است.

این آکادمی به روال هر سال، از افراد متخصص رشته‌های مختلف برای عضویت در این آکادمی دعوت می‌کند.

اسکار همواره به دلیل بالا بودن میانگین سنی اعضا و عدم حضور زنان و رنگین‎پوستان مورد انتقاد قرار گرفته است.

ال فانینگ نوزده ساله، جوان ترین و بتی وایت نود و پنج ساله که برای نقشش در سریال تلویزیونی «گلدن گرلز» شناخته می شود مسن ترین افرادی هستند که برای عضویت در آکادمی اسکار دعوت شده اند.

در شاخه کارگردانی که سال گذشته عباس کیارستمی چند روز پیش از درگذشتش یکی از دعوت‌شدگان بود، امسال نام محمد رسول‌اف کارگردان ایرانی نیز دیده می‌شود. رسول‌اف امسال با فیلم جدیدش «لرد» جایزه بخش نوعی نگاه جشنواره کن را کسب کرد. فاتح آکین، آمات اسکالانته، تام فورد، گرث دیویس و کیم کی-دوک از جمله دیگر چهره‌های دعوت‌شده برای شاخه کارگردانی هستند.

در بخش تدوین نیز نام هایده صفی‌یاری تدوینگر دو فیلم برنده اسکار «جدایی» و «فروشنده» اصغر فرهادی در میان دعوت‌شدگان برای عضویت در آکادمی اسکار دیده می‌شود.

همچنین محمدرضا دلپاک صدابردار فیلم‌های برنده اسکار فرهادی نیز عضو جدید اکادمی اسکار در شاخه صدا خواهد بود و در شاخه مدیران اجرایی دعوت‌شده برای اکادمی اسکار نام هنگامه پناهی دیده می‌شود.

بهمن قبادی هم در شاخه نویسندگی برای عضویت در آکادمی اسکار دعوت شده است.

همچنین نام محسن موسوی سینماگر فعال هالیوودی که مسئولیت جلوه‌های ویژه فیلم‌هایی چون «روز استقلال: رستاخیز» و «مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز» را در کارنامه دارد در میان اعضای جدید دعوت‌شده در شاخه جلوه‌های ویژه دیده می‌شود.

۷۷۴ عضو جدید دعوت‌شده برای عضویت در آکادمی اسکار از ۵۴ کشور جهان هستند و امسال ۳۹ درصد از دعوت‌شدگان را زنان تشکیل می‌دهند. از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ شمار اعضای زن آکادمی با ۳۵۹ درصد رشد روبه‌رو بوده است. امسال دعوت‌شدگان زن ۷ شاخه از آکادمی اسکار از دعوت‌شدگان مرد در آن شاخه بیشتر هستند.

تعداد اعضای رنگین‌پوست آکادمی نیز در دو سال اخیر ۳۳۱ درصد رشد داشته و در میان دعوت‌شدگان امسال ۳۰ درصد از افراد غیرسفیدپوست هستند.