Friday, April 19, 2024
-1.3 C
Calgary

چگونه فرزند نوجوان خود را به خواندن تشویق کنید

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

ترغیب نوجوانان به کتاب خوانی میتونه وظیفه ای دلهره آور باشه. آخرین دستگاههای به روز شده ی ایکس باکس یا پلی استیشن اونا را مبهوت خود میکنه و تکالیف براشون بی پایان به نظر میرسه. اما ترغیب کردنشان به برداشتن و خواندن یک کتاب آسان تر از اون چیزیه که به نظر میرسه. ما برایتان چند راه حل درنظر گرفتیم که نوجوان را ترغیب به خواندن بکنه. کتابخوانی سبک زندگی شادتر و اعتماد به نفس بالا را به ارمغان میاره و اندوخته ی واژگان شخص را افزایش میده.

  1. کشف کنین که چه زمانی بهترین تایم برای کتابخوانی فرزندتونه. به جدول ساعت کار مدرسه اش نگاه کنید تا ببینید برنامه ی آنها به چه صورتیست. مطمئن بشید که فرزندتون بعد از مدرسه جای دیگه ای نمیره چون بعد از آن دیگر شب نمیخاد بشینه و کتاب بخونه.
  2. برای فرزندتون کتابهای دنباله دار بخرید. با جستجو و تحقیق یک لیست کتاب برایش تهیه کنید، سری کتابهایی مثل “سواری در کهکشان” هم برای دخترا و هم برای پسرا مناسبه. اگر فرزندتون هرگز تمایلی به کتاب خوندن نداره میتونید از تکنولوژی کمک بگیرید، مثلا برایش تبلت بگیرید تا تشویق بشه با اون کتاب بخونه. البته باید مطمئن بشید که ازش فقط برای خوندن کتاب استفاده میکنه وگرنه ممکنه وانمود کنه که کتاب میخونه اما در واقع در حال بازی کردنه (براشون جایزه در نظر بگیرید).
  3. با خرید کتاب به عنوان هدیه غافلگیرشون کنید. ممکنه به خاطر هدیه ای که دادید از تون قدردانی کنن و دیگه احتیاجی هم به اجبارشون به کتاب خوندن نباشه!
  4. تشویق. اگر فرزندتون تصمیم گرفته کتاب خوندن را شروع کنه پس به تشویق کردنشون ادامه بدید. اونا را در کتابخانه ی محلی خود ثبت نام کرده و از اطلاعات خود راجع به کتابها برای پیشنهاد دادن کتابی خوب استفاده کنید. هر وقت که اونا از کتابخونی دست کشیدند براشون کتابی جدید بخرید.
  5. فرصت ها را بقاپید. وقتی که بی حوصله هستن و میبینین هیچ کار سودمندی انجام نمیدن ، اونا را ترغیب کنید که یکی از کتابهایی که شما برایشون خریدید بخونند. اگر گفتن علاقه ای به این کار ندارند پس اونا را برای خرید در کتاب فروشی بیرون ببرید و ترغیبشون کنید کتابی که خودشون دوست دارند بخونند را بخرند.
  6.  انگیزه بسازید. اگر با هیچ کلمه ای نمیتونید بهشون انگیزه ی کتابخونی بدهید، برای هر کتابی که میخونند بهشون جایزه بدهید (اگر توانایی مالی دارید بهشون به عنوان جایزه پول بدید). وقتی برای تعطیلات جایی میرید به اونا بگویید که کتابی را برای خوندن با خود بیارند.
  7. مجازات در نظر بگیرید. اگر فرزندتون هنوز لجبازی میکنه پس از کتاب خوندن به عنوان یک مجازات استفاده کنید. این کار برای همه کارایی نداره، اما بعضی افراد فهمیدند که وقتی فرزندشان خرابکاری میکنه میتونید بهشون بگید که به اتاقشون برند و کتاب بخونند. اونا ممکنه واقعا شروع کنند به لذت بردن از کتاب خوندن و بعدش ازشون بپرسید که اگر دوست داشته باشند میتونند کتاب دیگری از همان نویسنده را نیز بخرند.
  8. هرگز تسلیم نشید. ممکنه کار خسته کننده و بی امانی به نظر برسه، اما اونا در نهایت شروع به خواندن خواهند کرد.

هشدار:

  • اگر نوجوان خودش یک تصویر مشخصی از کتابی که میخواد بخونه داره، پس ازشون بخواهید که از دوستانشون درباره کتابهایی که میخونند سوال بپرسند. با این روش فرزندتون احساس خواهد کرد که در راه درستی گام برمیداره و کتابهای مناسبی را انتخاب میکنه چون دوستاش هم همون کتابها را دارند.
  • اگر بیرون از خانه درباره خرید کتاب با نوجوانتون درحال صحبت کردن هستید، با دیگر فرزندانتون نیز همین طور حرف بزنید تا او احساس نکنه که برای خرید کتاب تحت فشاره. به این صورت همه از پیدا کردن و خرید کتابهای جدید لذت خواهند برد.
  • آنها را آزار ندید. نوجوانان بسیار حساس هستند، و به سادگی قانع میشند ، اگر اونا را مجبور کنید هرگز به کتاب خواندن تمایلی نخواهند داشت.

منبع: wikihow