مکزیک کشوری در آمریکای شمالی است. راهنمای سفر به مکزیک شامل اطلاعات مهمی است که پیش از سفر به این کشور، به آن نیاز دارید. بخش دوم

مکزیک کشوری زیبا و متنوع از همه‌ی جهات است. شور و شوق زندگی در شهرهای آن جاری است. مردمی مهربان و مهمان‌نواز و غذاهایی لذیذ با طعمی فراموش‌نشدنی دارد. آثار معماری شگفت‌انگیز، تاریخ طولانی و پرفرازونشیب و طبیعت فوق‌العاده، از ویژگی‌های این کشور دیدنی هستند که توجه گردشگران را جلب می‌کنند.

مکزیک جاذبه‌های متنوعی برای گردشگران دارد؛ از آثار به‌جامانده از تمدن مایاو جنگل‌های انبوه که هزاران طوطی در آن زندگی می‌کنند تا شهرهای شلوغ و مدرن و جاذبه‌های شهری و امروزی. هر سلیقه‌ای که داشته باشید، در مکزیک جاذبه‌ای وجود دارد که توجه شما را جلب کند. در این راهنمای سفر با این کشور دیدنی بیشتر آشنا می‌شویم.

بازارهای محلی

بازارهای محلی در مکزیک فرصتی عالی برای آشنا شدن با فرهنگ اهالی، خوردن لذیذترین غذاهای محلی و خرید سوغات با قیمت مقرون‌به‌صرفه هستند. برای اینکه با هنر بومی و فرهنگ سنتی آشنا شوید و خرید کنید به بازارهای Ciudadela در مکزیکوسیتی یا اوآخاکا سر بزنید.

پارک Chapultepec

این پارک یکی از بزرگترین پارک‌های شهری دنیا است که جاذبه‌های متعددی را در خود جای داده است؛ از جمله باغ وحش مکزیکوسیتی، پارک زندگی دریایی آتلانتیس، پارک سرگرمی La Feria و موزه‌ی مردم‌شناسی. اگر به مکزیکوسیتی سفر کردید، حتما بازدید از این پارک را در برنامه‌ی سفر خود قرار دهید.

بازدید از آتش‌فشان‌ها

مکزیک بیش از ۳۰ آتش‌فشان فعال دارد. بیشتر این آتش‌فشان‌ها در پارک‌های ملی قرار دارند؛ جایی که مقصدی محبوب برای گردشگران هستند تا پیاده‌روی در دل طبیعت و دوچرخه‌سواری کوهستان را تجربه کنند. یکی از دیدنی‌ترین آتش‌فشان‌های دنیا یعنی آتش‌فشانPopocatepetl در مکزیک واقع شده است. البته اجازه‌ی صعود به این کوه به گردشگران داده نمی‌شود زیرا این آتش‌فشان، بسیار فعال است. گردشگران از آتش‌فشان‌های دیگری چون پاریکوتین (Paricutin) و اوریزابا (Orizaba) هم می‌توانند دیدن کنند.

غواصی

دریاهایی که مکزیک را احاطه کرده‌اند، بهترین مکان‌های دنیا برای غواصی هستند. صخره‌های مرجانی و زندگی دریایی متنوع و منحصربه‌فرد باعث شده که این مناطق مورد توجه غواصان قرار بگیرد. بزرگترین سیستم مرجانی دنیا یعنی صخره‌ی مرجانی Great Maya در مکزیک قرار دارد. علاوه بر غواصی، نواحی ساحلی در مکزیک، مقصدهای محبوبی برای علاقه‌مندان به ورزش‌های آبی هستند. از دیگر فعالیت‌های گردشگری جذاب و مفرحی که امکان تجربه‌ی آنها در مکزیک وجود دارد می‌توان به این موارد اشاره کرد: زیپ‌لاین، قایق‌سواری، غواصی اسکوبا و آزاد، غارنوردی و موج‌سواری. در مجموع اگر از علاقه‌مندان به ماجراجویی و ورزش در دل طبیعت هستد، مکزیک مقصد گردشگری فوق‌العاده‌ای برای شما است.

جزیره‌ی عروسک‌ها

اگر از مشتاقان گردشگری وحشت باشید، حتما از سر زدن به جزیره‌ی عروسک‌ها که به زبان اسپانایی به آن La Isla de la Munecasمی‌گویند، لذت می‌برید. این جزیره یکی از ترسناک‌ترین جاذبه‌های گردشگری دنیا است. داستان از این قرار است که بیش از نیم قرن پیش، مردی به نام دون ژولیان سانتانا، تن بی‌جان دختر بچه‌ای را در کانالی حوالی جزیره، از آب گرفت. چندی پس از آن، عروسکی که بر روی آب کانال شناور بود را از آب بیرون کشید و به تنه‌ی یکی از درختان جزیره آویزان کرد. او اعتقاد داشت این مساله روح دختر را به آرامش می‌رساند و موجب می‌شود که دخترک احساس شادی کند. این جزیره‌ی ترسناک امروزه به یک مقصد گردشگری تبدیل شده که گرچه ترسناک است، هیچ جای دیگری مانند آن روی زمین وجود ندارد. برای اینکه با این جزیره بیشتر آشنا شوید مقاله‌ی زیر را دنبال کنید:

رژیم غذایی در مکزیک

آشپزی در مکزیک تلفیقی از شیوه‌های سنتی و بومی و سبک آشپزی اروپایی به ویژه اسپانیایی است. مواد غذایی اصلی تشکیل‌دهنده‌‌ی غذاهای مکزیکی معمولا از محصولات کشاورزی بومی منطقه هستند مثلا ذرت، انواع لوبیا، آووکادو، گوچه و فلفل چیلی. علاوه بر این، برنج هم بخش دیگری از مواد غذایی اصلی را در آشپزی مکزیکی تشکیل می‌دهد که اسپانیایی‌ها آن را به مکزیک بردند. اروپایی‌ها با ورود خود به مکزیک، غذاهای جدیدی را به رژیم غذایی این کشور افزوده‌اند از جمله گوشت حیوانات اهلی نظیر گوساله، گوسفند، بز و مرغ. به دنبال آن محصولات لبنی هم به غذای مکزیکی‌ها اضافه شده است. ادویه‌جات و سبزیجات معطر بخش مهم دیگری از آشپزی مکزیک است.

گرچه اسپانیایی‌ها در ابتدا سعی داشتند که رژیم غذایی خود را در منطقه گسترش دهند اما این کار عملا غیرممکن بود. بنابراین آشپزی امروزی مکزیک ترکیبی از آشپزی سنتی و اروپایی است. حضور برده‌های آفریقایی و آسیایی‌ها در اسپانیای جدید یا مکزیک، باعث شده که سبک آشپزی از آشپزی این نواحی هم تاثیر بپذیرد.

همه‌ی این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا آشپزی در نواحی مختلف مکزیک، متفاوت باشد. آشپزی یکی از مهم‌ترین جنبه‌های فرهنگ مکزیک و یکی از عوامل جذب گردشگران به این کشور است. آشپزی مکزیک در سال ۲۰۱۰ توسط یونسکو وارد فهرست میراث فرهنگی ناملموس بشریت شده است.

غذاهای خیابانی

غذاهای خیابانی بخش مهم و متنوعی از آشپزی مکزیک هستند. غذای خیابانی در مکزیک رواج دارد و بین گردشگران محبوب است. چرا که فرصتی فراهم می‌کند تا گردشگران علاوه بر لذت چشیدن غذاهای محلی، بتوانند با اهالی ارتباط برقرار کنند و زندگی آنها را از نزدیک ببینند. یکی از مشهورترین غذاهای خیابانی مکزیک، تاکو (taco) نام دارد. این غذا معمولا به عنوان وعده‌ی غذایی اصلی مصرف نمی‌شود. برای تهیه‌ی این غذا، مواد مختلف را با توجه به ذائقه داخل نان تورتیا می‌پیچند و با سس سالسا یا آووکادو سرو می‌کنند. مواد داخل تاکو بسیار تنوع دارد. از برنج گرفته تا انواع سبزیجات و گوشت. حتی در نواحی ساحلی برای پر کردن آن از غذاهای دریایی استفاده می‌شود.

چیلاکیل (Chilaquiles)

این صبحانه‌ی سنتی پرطرفدار، از نان تورتیای ذرت سرخ شده تهیه می‌شود که با سس سالسای قرمز یا سفید، تخم‌مرغ، گوشت مرغ و گاهی پنیر و خامه سرو می‌شود.

پوسوله (Pozole)

به عقیده‌ی مردم‌شناسان، از این سوپ پیش از ورود اسپانیایی‌ها به عنوان غذای مراسم قربانی استفاده می‌کردند. امروزه این سوپ‌ را در انواع مختلف می‌توانید در تمام رستوران‌ها پیدا کنید حتی در رستوران‌های مکزیکی سایر کشورهای دنیا. این سوپ از ذرت پخته به همراه سبزیجات و ادویه تهیه می‌شود و موقع سرو به آن فلفل، لیمو، پیاز، کاهو و تربچه اضافه می‌کنند.

تاکو ال پاستور (Tacos al pastor)

این غذا یک نسخه‌ی متفاوت از تاکو است که قدمت آن به دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ میلادی برمی‌گردد، زمانی که مهاجران سوری و لبنانی وارد مکزیک شدند.

توستادا (Tostadas)

این غذا با تورتیای سرخ شده تهیه می‌شود. نان تورتیا را در روغن سرخ می‌کنند تا ترد و طلایی شود. سپس آن را با مواد دیگری مثل لوبیا، پنیر، گوشت، غذاهای دریایی و… ترکیب می‌کنند.

Chiles en nogada

این غذا که ترکیبی از سه رنگ پرچم مکزیک را به نمایش می‌گذارد، از گوشت و ادویه‌جات و سبزیجات تهیه می‌شود. فلفل چیلی را با این مواد پر می‌کنند و به همراه سسی تهیه شده از گردو، خامه  و دانه‌های انار سرو می‌کنند.

Elote یا ذرت مکزیکی

این غذا را که با ذرت تهیه می‌شود می‌توانید در گوشه و کنار مکزیک پیدا کنید. برای تهیه‌ی آن به شکل سنتی معمولا دانه‌های ذرت را جدا می‌کنند و می‌پزند. این مواد را داخل ظرف به همراه نمک و فلفل، کره، پنیر و سس مایونز سرو می‌کنند. گاهی ذرت را بدون جدا کردن دانه‌ها، داخل سیخ می‌فروشند.

انچیلادا (Enchiladas)

قدمت این غذا به دوران تمدن مایا برمی‌گردد. در آن زمان، قوم مایا ماهی‌های کوچک را داخل نان تورتیا می‌پیچیدند. امروزه این نان را با مواد مختلفی چون گوشت، پنیر، غذاهای دریایی، لوبیا سبزیجات یا ترکیبی از همه‌ی اینها پر می‌کنند. نان‌های پر شده با  سس چیلی پوشانده می‌شود و یک صبحانه‌ی لذیذ و کامل مکزیکی را تشکیل می‌دهند.

موله (Mole)

سس موله یکی از سس‌های رایج در آشپزی مکزیک است که انواع مختلفی از آن تهیه می‌شود. بیشتر انواع آن از ۲۰ ماده‌ی اولیه تهیه می‌شوند که شامل انواع چیلی است. یکی از مشهورترین انواع آن موله پوبلانو (mole poblano) نام دارد؛ سسی قرمز و لذیذ که همراه با مرغ یا بوقلمون سرو می‌شود.

گوآکاموله (Guacamole)

گوآکاموله یک سس بر پایه‌ی آووکادو است که در مکزیک بسیار محبوب است اما عده‌ی کمی می‌دانند که قدمت آن به دوران تمدن آزتک برمی‌گردد. برای تهیه‌ی این سس از پوره‌ی آووکادو، پیاز، گوجه، آبلیمو، چیلی، سیر و میخک استفاده می‌کنند. این سس را به عنوان سایددیش استفاده می‌کنند یا با چیپس تورتیا مصرف می‌کنند.

تامال (Tamales)

قدمت این غذا هم به دوران تمدن‌های مایا، آزتک و اینکا برمی‌گردد. برای تهیه‌ی آن، خمیر ذرت را با مواد مختلف پر می‌کنند و در برگ موز یا پوسته‌ی ذرت بخارپز می‌کنند. مواد داخل این خمیر بسیار متنوع است؛ گوشت، پنیر، میوه، سبزی، سس موله و انواع چیلی. فراموش نکنید که قبل از خوردن این غذا، برگ موز یا پوسته‌ی ذرت را کنار بگذارید.

مکان‌های دیدنی (بخش دوم)

سان میگل د آلنده (San Miguel de Allende)

در رشته‌کوه‌های مرکزی مکزیک، یک مقصد گردشگری تاریخی به نام شهر سان میگل د آلنده واقع شده است. این شهر پرهیاهو، تاریخ پرفرازونشیبی دارد. این شهر را San Franciscan Monk پایه گذاری کرده است و نقش مهمی در استقلال مکزیک از اسپانیا در تاریخ داشته است. امروزه این شهر به خاطر بناهای تاریخی دوران استعمار و معماری جالب توجه آنها مشهور است. قدم زدن در خیابان‌های سنگ‌فرش قدیمی و بازدید از بناهای تاریخی زیبایی مانند Angela Peralta و کلیساهای تاریخی از جذابیت‌های این شهر هستند.

ذخیره‌گاه زیست‌کره پروانه شهریار (Monarch Butterfly Biosphere Reserve)

مهاجرت سالانه‌ی پروانه‌ی شهریار (Monarch butterfly) یکی از شگفت‌انگیزترین رویدادهای طبیعی و یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری برای کسانی است که به ارتفاعات مرکزی مکزیک سفر می‌کنند. هر سال، میلیون‌ها پروانه‌ی شهریار، سفر خود را از غرب کانادا به مقصد جنگل‌های مرکزی مکزیک آغاز می‌کنند. مسیری که ۵۰۰۰ کیلومتر طول دارد. پروانه‌های شهریار، خواب زمستانی خود را در این ذخیره‌گاه زیست‌کره در میچوآکان می‌گذرانند پیش از اینکه دوباره به شمال سفر کنند. این ذخیره‌گاه میراث جهانی یونسکو است.

هرم بزرگ چولولا (Cholula)

هرم بزرگ چولوللا در شهر چولولا در ایالت پوئبلا (Puebla) واقع شده است و بزرگ‌ترین هرم دنیا است. این هرم بزرگ و باشکوه در چهار مرحله ساخته شده است؛ اولین مرحله‌ی ساخت از ۲۳۰۰ سال پیش آغاز شده است. ارتفاع این هرم ۵۵ متر است. این هرم در دوران باستان، یک مکان مذهبی بسیار مهم بوده است. به طور میانگین سالانه ۲۲۰ هزار گردشگر از این هرم بازدید می‌کنند. اسپانیایی‌ها در سال ۱۵۹۴ یک کلیسا بر فرارز این هرم ساخته‌اند. این مجموعه‌ی تاریخی یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری چولولا است که از سه بخش تشکیل شده است. یک موزه هم در مجموعه وجود دارد و رویدادهای فرهنگی و سنتی زیادی در این منطقه برگزار می‌شود.

تفرجگاه ساحلی El Malecon

این تفرجگاه ساحلی در پورتو بایارتا یکی از بهترین گردشگاه‌های ساحلی در کنار آب‌های اقیانوس آرام است. قدم زدم در ساحل، لذت بردن از طبیعت زیبا و مناظر زیبای ساحلی از جذابیت‌های این گردشگاه مشهور است. در این گردشگاه می‌توانید از تازه‌ترین غذاهای دریایی و نوشیدنی‌های محلی لذت ببرید و صنایع دستی مختلفی را به عنوان سوغات خریداری کنید.

شهر مایایی اوکسمال (Uxmal)

این شهر باستانی مایایی یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی مکزیک است. این مجموعه در ۵۵ کیلومتری جنوب مریدا در یوکاتان قرار دارد. این شهر ابتدا در قرن نهم ساخته شده است و در گذشته، پایتخت این منطقه بوده است. حکاکی‌های روی سنگ در بناهای این مجموعه‌ی باستانی بسیار شگفت‌انگیز و دیدنی هستند. یکی از بناهایی که دیدن آن را در این شهر باستانی نباید از دست بدهید، هرم جادوگر، بلندترین هرم در مجموعه‌ی تاریخی اوکسمال است.

زیپولیت (Zipolite)

در سواحل اقیانوس آرام در ناحیه‌ی Oaxaca، بخشی با عنوان زیپولیت وجود دارد که مقصدی محبوب برای جوانان است. گردشگران سراسر دنیا برای لذت بردن از ساحل و رویدادهای فرهنگی و حال و هوای این ساحل، به این منطقه سفر می‌کنند. این ساحل به خاطر خیابان Roca Blanca هم شهرت دارد. این خیابان که در نزدیکی ساحل واقع است میزبان کافه‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌های متعدد است.

موزه‌ی ملی مردم‌شناسی (Museo Nacional de Antropologia)

این موزه، بزرگترین و پربازدیدترین موزه‌ی مکزیک است که در پارک Chapultepec در مکزیکو سیتی واقع شده است. مجموعه‌های بزرگ و فوق‌العاده‌ای از صنایع دستی و آثار مربوط به دوران پیشاکلمبی در این موزه به نمایش درآمده است. آثاری از قوم مایا و تمدن آزتک در این موزه نگهداری می‌شود از جمله سنگ خورشید که بسیار مشهور است و تمدن آزتک از آن به عنوان تقویم استفاده می‌کردند.

شهر باستانی ال تاخین (El Tajin)

این منطقه‌ی تاریخی توسط تمدن Veracruz پایه‌گذاری شده است. بیشتر بناهای این مجموعه، بین سال‌های ۶۰۰ تا ۹۰۰ میلادی ساخته شده‌اند. این بازمانده‌های باستانی که با پوشش جنگلی احاطه‌ شده‌اند، مرکز اداری و سیاسی این تمدن در گذشته بوده‌اند. امروزه گردشگران می‌توانند از بیش از ۱۵۰ بنای تاریخی دیدن کنند که تعدادی از آنها بازسازی شده‌اند و اجازه‌ی ورود به آنها به گردشگران داده شده است. جالب توجه‌ترین بنای این مجموعه، هرم Niches است.

تالاب سان ایگناسیو (San Ignacio)

در مکزیک مناطق زیادی برای تماشای نهنگ‌ها وجود دارد که یکی از شگفت‌انگیزترین آنها، تالاب سان ایگناسیو است که زمستان‌ها میزبان نهنگ‌های خاکستری شرق اقیانوس آرام است. در فصل زمستان، نهنگ‌ها برای زایمان به کم‌عمق‌ترین مناطق تالاب می‌آیند. تالاب سان ایگناسیو بزرگ‌ترین منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی حیات وحش در آمریکای لاتین است که تورهای متعددی همراه با راهنما برای گردشگران در نظر گرفته شده است تا از نزدیک نهنگ‌های خاکستری را تماشا کنند.

نقاشی‌های دیواری بونامپاک (Bonampak)

بونامپاک یک منطقه‌ی باستانی در ایالت Chiapas است. در این مجموعه، بناهای تاریخی زیادی متعلق به تمدن مایا وجود دارد که تماشای آنها خالی از لطف نیست. اما مشهورترین آنها معبد نقاشی‌های دیواری است. در این معبد مجموعه‌ای از نقاشی‌های دیواری باستانی را خواهید دید که فرهنگ و تاریخ قوم مایا را به نمایش گذاشته‌اند. در سه اتاق مجزا، صدها انسان به تصویر کشیده‌ شده‌اند که هر کدام بخشی از فرهنگ و تاریخ این منطقه را روایت می‌کنند.

جزیره‌ی موخرس (Mujeres)

جزیره‌ی موخرس در ۱۳ کیلومتری کانکون قرار گرفته و با آب‌های آبی دریای کارائیب احاطه شده است. این جزیره امروزه یک مقصد گردشگری محبوب ساحلی است اما از نطر میراث فرهنگی هم حائز اهمیت است. ایسلا موخرس که در زبان محلی به معنای جزیره‌ی زنان است، وقف یکی از الهه‌های قوم مایا است. امروزه گردشگران با فرابر خود را از کانکون به این منطقه می‌رسانند تا در سواحل زیبای آن استراحت کنند و در آب‌های شفاف و آرام، غواصی را تجربه کنند و از جمعیت انبوه گردشگران در کانکون فاصله بگیرند.

کلیسای Santa Prisca

کلیسای سانتا پریسکا که در زبان محلی با نام El Templo de Santa Prisca هم شناخته می‌شود، یک بنای باشکوه به سبک باروک است که در شهر Taxco قرار دارد. این کلیسا در قرن هجدهم ساخته شده و نشانه‌ای از دوران استعمار در این منطقه است. علاقه‌مندان به معماری به هیچ عنوان نباید بازدید از این بنای دیدنی را از دست بدهند، بنایی که با سنگ‌های صورتی ساخته شده، دو برج دارد و با کاشی تزیین شده است. داخل کلیسا، ۹ محراب بزرگ وجود دارد که از کف تا سقف کلیسا کشیده شده‌ و با طلا پوشانده شده‌اند.

شهر توریستی آکاپولکو (Acapulco)

این شهر توریستی از دهه‌ی ۱۹۵۰ شهرت یافت؛ زمانی که میلیونرها و بازیگران هالیوود آن را به عنوان مقصد تعطیلات خود انتخاب می‌کردند. سفر به این شهر بدون تماشای شیرجه‌ی غواصان از بالای صخره‌ها کامل نمی‌شود. می‌توانید از طریق سکویی که در نزدیکی صخره قرار دارد، شیرجه‌ی غواصان را تماشا کنید یا در رستوران La Perla هم غذای محلی بخورید و هم چشم‌انداز زیبایی از صخره و غواصان را نظاره کنید.

سنوت Dos Ojos

خارج از منطقه‌ی تولوم، یکی از بزرگ‌ترین سیستم‌های غارهای زیرآبی مکزیک یعنی سنوت Dos Ojos واقع شده است. نام این سنوت به معنای دو چشم است و به دو فروگودالی اشاره دارد که از طریق یک  معبر طولانی به هم متصل شده‌اند. آب موجود در این غارهای آبی بر اثر عبور از لایه‌های سنگ آهکی تصفیه می‌شود به همین دلیل آب این فروگودال‌ها بسیار زلال و شفاف است. به همین دلیل است که این دو فروگودال‌ و غارهای زیرزمینی اطراف آنها، مقصدی جذاب برای غواصان آزاد و اسکوبا است.

فستیوال روز مردگان، اوآخاکا

شهر اوآخاکا به خاطر یکی از بهترین فستیوال‌های روز مردگان در مکزیک شهرت دارد؛ فستیوالی که در بسیاری از بخش‌های آمریکای لاتین برگزار می‌شود. در مکزیک قدمت این فستیوال به هزاران سال قبل و تمدن‌های بومی آزتک و زاپوتک برمی‌گردد. در شهر اوآخاکا، فستیوال روز مردگان از اواخر اکتبر شروع می‌شود. زمانی که خانواده‌ها، آرامگاه‌ها را برای حضور ارواح آماده می‌کنند. در این مدت، خانه‌ها و آرامگاه‌ها با گل تزیین می‌شود و خانواده‌ها نذوراتی برای ارواح به قبرستان‌ها می‌برند.

منبع : touropia،   کجارو

مقاله قبلیگزارش: کلگری در رتبه پنجمین شهر مناسب برای زندگی در جهان قرار گرفت
مقاله بعدی٧ نکته در مورد سفر هوایی با کودکان