اگر تلاش می‌کنید تا همه چیز برای همه‌ی مردم باشید هرگز به اهداف خود دست نخواهید یافت.

در طول سال‌ها، در مطبّم پیپل‌پلیزرها* یا افراد خدمت‌گرای زیادی را دیده‌ام. اما اغلب این مشکل آن‌ها نبود. تمایل آن‌ها برای خوشحالی و راضی کردن دیگران تنها نشانه‌ای از مسائل و مشکلات عمیق‌تر بود.
برای بسیاری افراد، اشتیاق به راضی کردن دیگران از موضوع ارزش شخص منشأ می‌گیرد. این افراد امیدوارند که گفتن بله به همه‌ی چیزهایی که از آن‌ها خواسته شده کمک خواهد کرد که احساس پذیرفته شدن و دوست داشته شدن بکنند.

دیگر افراد خدمت‌گرا سابقه بدرفتاری دارند. و در جایی آن‌ها تصمیم گرفتند که بهترین امید برای رفتار بهتر، سعی کردن و راضی کردن افرادی است که با آن‌ها بدرفتاری می کردند. با گذشت زمان، خدمت و راضی نگه داشتن مردم راه و روش زندگی‌شان شده است.
بسیاری از پیپل‌پلیزرها، راضی کردن مردم و چاپلوسی را با مهربانی اشتباه می‌گیرند. هنگام بحث کردن برای رد کردن تقاضای شخصی، آن‌ها چیزهایی مانند: من نمی‌خواهم خودخواه باشم یا فقط می‌خواهم یک شخص خوب باشم را مطرح می‌کنند. در نتیجه، این افراد به دیگران اجازه می‌دهند تا از آن‌ها سوءاستفاده کنند. خدمت‌گرایی و تمایل به راضی نگه داشتن دیگران می‌توانند یک مشکل جدی باشد و عادت سختی برای ترک کردن است.

۱۰ علامت که شما بیش از حد برای راضی نگه داشتن دیگران تلاش می‌کنید:

۱. وانمود می‌کنید با همه موافقید

گوش دادن مودبانه به نظرات دیگران، حتی زمانی که شما مخالف هستید، یک مهارت اجتماعی خوب است. اما وانمود کردن به موافقت برای دوست داشته شدن می‌تواند شما را در رفتارهایی درگیر کند که برخلاف ارزش‌های فردی است.

۲. در قبال این که دیگران چه حسی دارند احساس مسئولیت می‌کنید

خوب است که بدانید رفتارتان چگونه بر دیگران تأثیر می‌گذارد. اما فکر کردن به این که شما قدرت شاد کردن دیگران را دارید یک مشکل است. هر فردی مسئولیت احساسات خود را بر عهده دارد.

۳. زیاد عذرخواهی می‌کنید

چه بیش از حد خود را سرزنش کنید و چه از اینکه افراد دیگر همیشه شما را سرزنش می‌کنند واهمه دارید، اغلب عذرخواهی مکرر می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل بزرگ‌تر باشد. لازم نیست به خاطر اینکه خودتان هستید متأسف باشد.

۴. با انجام کارهایی که مجبورید انجام دهید، احساس سنگینی و ناراحتی می‌کنید

شما مسئولیت چگونگی صرف وقت خود را دارید اما اگر یک فرد خدمت‌گرا هستید، امکان این وجود دارد که برنامه شما با فعالیت‌هایی که فکر می‌کنید دیگران از شما می‌خواهند تا انجام دهید پر شده است.

۵. نمی‌توانید نه بگویید

این که آیا شما بله بگویید و سپس سر حرف خود بمانید یا بعد از آن بیماری را بهانه کنید تا از زیر تعهدی که دادید فرار کنید، زمانی که نمی‌توانید برای خودتان صحبت کنید، هرگز به اهداف خود نمی‌رسید.

۶. اگر کسی از شما عصبانی باشد، احساس ناراحتی می‌کنید

این که کسی عصبانی است لزوما به این معنی نیست که شما کار اشتباهی انجام داده‎‌اید. اما اگر شما نمی‌توانید تحمل کنید که کسی از شما ناراحت باشد، احتمال بیشتری دارد که ارزش‌هایتان را به خطر بیندازید.

۷. مثل مردم اطراف خود عمل می‌کنید

عادی است که دیگران ابعاد مختلف شخصیت شما را بیرون بکشند. اما پیپل‌پلیزرها اغلب اهداف خود را خراب می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد افراد خدمت‌گرا اگر فکر کنند که این کار به دیگران کمک خواهد کرد این در شرایط اجتماعی بیشتر احساس راحتی کنند، در رفتارهای خود تخریبی درگیر می‌شوند. به عنوان مثال، یک پیپل‌پلیزر اگر فکر کند دیگران را خوشحال می‌کند بیشتر غذا می‌خورد.

۸. برای داشتن احساس خوب نیاز به ستایش و تقدیر دارید

در حالی که ستایش و سخنان با محبت می‌تواند باعث شود هرکسی احساس خوبی داشته باشد، افراد خدمت‌گرا به تأیید و تنفیذ وابسته هستند. اگر ارزش فردی شما به طور کامل بر آن‌چه که دیگران در مورد شما فکر می‌کنند متمرکز است، تنها زمانی احساس خوشحالی خواهید کرد که دیگران شما را تعریف و تمجید بکنند.

۹. برای جلوگیری از کشمکش هرکاری می‌کنید

این که شروع به درگیری نکنید چیز خوبی است. اما اجتناب از کشمکش به هر قیمتی به این معنی است که شما تلاش می‌کنید تا برای چیزها و اشخاصی که به آن اعتقاد دارید مبارزه می‌کنید.

۱۰. هنگامی که به احساسات شما لطمه خورده است اعتراف نمی‌کنید

نمی‌توانید روابط واقعی با مردم برقرار کنید مگر اینکه مایل به سخن گفتن باشید و گاهی بگووید که احساسات‌تان صدمه دیده است. انکار این‌که شما عصبانی، غمگین، خجالت‌زده یا ناامید هستید، حتی زمانی که از لحاظ روحی آسیب دیده‌اید، روابط را سطحی را نگه می‌دارد.

چگونه از خدمت‌گرایی وتمایل به راضی کردن مردم نجات پیدا کنیم

در حالی که مهم است که رئیس خود را تحت تاثیر قرار دهید و نشان دهید که شما می‌توانید سازگار باشید، چاپلوس بودن می‌تواند نتیجه معکوس بدهد. اگر سعی کنید همه چیز برای همه مردم باشید هرگز به بزرگ‌ترین پتانسیل خود نخواهید رسید.
با گفتن نه به چیزهای کوچک سعی کنید شروع به ترک این عادت کنید. نظر خود را درباره چیزی ساده بیان کنید یا برای چیزی که به آن اعتقاد دارید ایستادگی کنید. هر قدمی که برمی‌دارید، اعتماد به نفس بیشتری را نسبت به توانایی‌هایتان به شما می‌دهد. اگر واقعا در حال تلاش برای ترک عادت چاپلوسی هستید، دنبال کمکی حرفه‌ای بگردید. یک درمان‌گر می‌تواند به شما در ایجاد قدرت ذهنی کمک کند تا زندگی‌ را که می‌خواهید بسازید.

*Pleaser به کسی می‌گویند که سعی در شاد و خوشحال کردن دیگری دارد. یک People Pleaser هم خود را موظف می‌داند که دیگران را خوشحال و راضی کند.

 

منبع: psychologytoday

مقاله قبلیماریجوانا و ارتباط آن با روان‌پریشی
مقاله بعدیبيمه عمر يا بيمه وام خانه؟ كداميك بهتر است؟