مناظر خیره کننده زیادی در دنیا چه طبیعی و چه ساخت بشر وجود دارد. اما گاهی اوقات این پدیده ها به قدری عجیب هستند که باورتان نمی شود به طور طبیعی اتفاق افتاده باشند. در این جا به برخی از این پدیده های طبیعی عجیبی که در دنیا رخ می دهند اشاره کرده ایم.

بیولومینسانس

بیولومینسانس تولید نور توسط موجودات زنده در اثر واکنش شیمیایی است. این نور را در موجوداتی چون کرم های شب تاب می بینیم که از آن برای جذب غذا استفاده می کنند. به علاوه در پلانکتون های شب تابی که در اثر تحریک عصبی از خود نور ساطع می کنند. از جاهایی که این پدیده ها به چشم می خورد دریای ستاره ها در مالدیو و غار وایتومو در نیوزیلند است.

توفان سوپرسل

وقتی فرازهنج (جریان هوای رو به بالا) با جریان هوای رو به پایین برخورد می کند طوفانی در حال چرخش به بالا شکل می گیرد. سوپرسل قادر است گردبادی از باران و رطوبت ایجاد کند که فضایی به اندازه ۳۲ کیلومتر را می پوشاند.

رعد و برق آتشفشانی

در این پدیده از وسط کوه آتشفشان برق به بیرون پرتاب می شود. هیچ کس دلیل این اتفاق را نمی داند چون کمتر کسی می تواند به خودش اجازه نزدیک شدن به کوه آتشفشان فعالی که از آن برق و مواد مذاب داغ بیرون می زند نزدیک کند. اما نظریه ای که در این رابطه داده شده این است که آشتفشان خرده هایی با بار مثبت به هوا پرتاب می کند با بار منفی هوا برخورد کرده و در اثر این واکنش صاعقه ایجاد می شود.

دونات برفی

دونات های برفی زمانی ایجاد می شوند که توده ای برف در فضایی پوشیده از برف حرکت می کند. این توده در حین حرکت برف های بیشتری را به خود جذب می کند و به مرور بزرگ تر و گردتر می شود. اما مرکز آن به دلیل وزن بالا و ضعیف بودن توده های مرکزی خالی شده و به شکل دونات در می آید.

رنگین کمان آتش

این پدیده زمانی رخ می دهد که خورشید ۵۸ درجه بالاتر از خط افق و ابرهای سیروس که پر از کریستال های یخی در هوا هستند قرار می گیرد. نور به موازات خط افق منعکس می شود و کمان های بزرگی را ایجاد می کند. در ظاهر به نظر می رسد ابرها روی آتش قرار دارند.

ابرهای لنتیکومار

این ابرهای عدسی شکل زمانی شکل می گیرند که جریان هوای مرطوب بوسیله حضور کوه ها به بالا کشیده می شود و همانجا سرد شود و به شکل کلاهی در بالای کوه ها در می آید.

گرداب آتش

گردباد آتش پدیده ای است که در آن آتش تحت شرایط خاص آب و هوایی به دور ستونی از هوا به سمت بالا حرکت می کند. ارتفاع گردباد آتش بین ۳۰ تا ۲۰۰ متر و عرض آن تا ۱۰ متر است.

سان داگ

سان داگ هاله ای دور خورشید است که در اثر انعکاس نور زمانی که کریستال های یخ در هوا وجود دارند شکل می گیرد.

مقاله قبلیهمه چیز در مورد دریاچه زیبای آبراهام، آلبرتا کانادا
مقاله بعدیفردا ۲۹ سپتامبر قهوه خود را مهمان (7Eleven) باشید