روز شکرگزاری (به انگلیسی: Thanksgiving Day) یک تعطیلی ملی در آمریکا و کانادا بوده و در این روز مردم به شکرانه برداشت محصولات جشنی برگزار می‌کنند. جشن مشابهی هم در سایر نقاط دنیا برگزار می‌شود؛ در آمریکا روز شکرگزاری در چهارمین پنج شنبه ماه نوامبر و در کانادا در دومین دوشنبه ماه اکتبرگرفته می‌شود. جشن شکرگزاری ریشه در اعتقادات مذهبی و فرهنگی مردم دارد.

تقریباً در هر منطقه از جهان و در میان هر قومی و دینی، جشن و شکرگزاری‌ای بعد از برداشت محصولات برگزار می‌شود. ریشه روز شکرگزاری را به منطقه بین‌النهرین نسبت می‌دهند اما جشن گفتن این روز در آمریکای شمالی ریشه در آداب و رسوم انگلیسی داشته و بعد از اصلاحات پروتستانی رایج شد.

بوقلمون یکی از محبوب‌ترین غذاهایی است که تقریباً در هر میز غذایی در روز شکرگزاری یافت می‌شود. انتخاب بوقلمون از این جهت بود که مثل سایر مواد غذایی، همچون گوشت گاو و … هرروزه استفاده نمی‌شد و برای یک جشن مخصوص مناسب بود. از این رو به روز شکرگزاری حتی «روز بوقلمون» نیز گویند. ریشه استفاده از بوقلمون به سال‌های بسیار قبل و به زمانی که اولین بار جشن شکرگزاری برگزار می‌شد برمی‌گردد. طبق اسناد به دست آمده، در حدود سال ۱۶۲۱ مردم مهاجری که به آمریکا آمده بودند بوقلمون‌های وحشی را برای این روز شکار می‌کردند.

در روز شکرگزاری به افراد فقیر کمک می‌شود. این کمک می‌تواند به شکل فردی بوده یا عمدتاً توسط نهادهای کوچک خیریه‌ای صورت می‌گیرد که در هر منطقه‌ای وجود دارند و کمک‌ها را در قالب غذا یا بسته‌های کمکی به دست مردم فقیر می‌رساند.

شکرگزاری به عنوان یکی از سنت‌های مذهبی مورد توجه مردم کانادا قرار گرفته است. در روز شکرگزاری مردم به دلایل مختلف شاکر خداوند هستند.

روز شکرگزاری در آمریکا تعطیل است و از این رو بیشتر خانواده در کنار هم بوده و این روز را با هم جشن می‌گیرند. تا سال ۲۰۰۷، حدود ۷۸٪ از کارفرمایان دولتی روز بعد از شکرگزاری را هم برای کارمندان خود تعطیل کرده و این تعطیلی اضافه تأثیری بر حقوق ماهانه آنها نخواهد داشت.

با اینکه بسیار از کارشناسان اعتقاد دارند در مورد ریشه جشن روز شکرگزاری در کانادا هیچ مدرک رسمی وجود ندارد، ولی عده‌ای تاریخ ۱۵۷۸ را تاریخ اولین روز شکرگزاری کانادایی‌ها می‌دانند. در این تاریخ دریانورد انگلیسی، مارتین فروبیشر اولین جشن شکرگزاری را برای خود برگزار کرد، البته نه برای شکرانه برداشت محصول، بلکه برای شکر اینکه بعد از یک سفر دریایی طولانی و پرخطر زنده ماند!
عده‌ای نیز اعتقاد دارند جشن شکرگزاری کانادایی‌ها مربوط به قرن ۱۷ و در زمان مهاجرت فرانسوی‌ها به کانادا و زمانی که این فرانسوی‌ها برداشت محصولات خود را جشن می‌گرفتند بوده.

در حال حاضر روز شکرگزاری در کانادا در بیشتر نواحی تعطیل عمومی است. قسمت‌هایی که تعطیل نیستند شامل آتلانتیک، کانادا، نیوفاندلند و لابرادور، نیوبرانزویک و نوا اسکوشیا است.

مقاله قبلیفردا ۲۹ سپتامبر قهوه خود را مهمان (7Eleven) باشید
مقاله بعدییک هفته قهوه رایگان با اپلیکیشین تیم هورتونز