به مناسبت روز جهانی قهوه تیم هورتونز نیز تصمیم دارد یک هفته قهوه رایگان در سراسر کانادا بدهد.

از تاریخ ۲۹ سپتامبر تا ۸ اوت کمپانی تیم هورتونز به همه کسانی که اپلیکیشین این شرکت را دانلود کرده باشند انواع قهوه رایگان Original Blend, Dark Roast, Decaf or Iced Coffees در سایز دلخواه شما میدهد.

روز جهانی قهوه

روز جهانی قهوه یک رویداد سالانه است که در ۲۹ سپتامبر در تعدادی از کشورها برای جشن گرفتن و لذت بردن از نوشیدنی‌ محبوب همه یعنی‌ قهوه برگزار می‌شود.
از روز جهانی قهوه برای ترویج تجارت عادلانه قهوه (fair trade coffee) و آگاه کردن مردم از شرایط اسفناک کشاورزان قهوه استفاده می‌شود. در این روز بسیاری از کسب و کارها در سراسر جهان قهوه رایگان و یا با تخفیف ارائه می‌دهند. نام روز جهانی‌ قهوه بر گرفته از نام روزملی‌ قهوه در آمریکا است، از سال ۲۰۰۵ به این نام اشاره شده است و بعد از آن‌ در ۳ اکتبر سال ۲۰۰۹ برای اولین بار به طور رسمی‌ ۲۹ سپتامبر روز جهانی قهوه نامیده شد.

تاریخچه استفاده از قهوه

شواهدی وجود دارد مبنی بر این‌که مردمان اتیوپی و یمن گیاه قهوه را مصرف می‌کرده‌اند. اما نخستین نوشندگان قهوه که مصرف آن‌را به‌عنوان نوشیدنی‌ اجتماعی جا انداختند٬ تا جایی که ما اطلاع داریم٬ صوفیان یمنی قرن پانزدهم بوده‌اند. بنابراین همان روزهایی که پای کریستف کلمب به آمریکا رسید٬ دنیای اسلام در حال کشف لذت قهوه بوده است.

صوفی‌های یمن برای انجام مناسک شبانه‌شان شب‌زنده‌داری می‌کرده‌اند و قهوه – آن‌طور که امروز بر همه‌ی ما روشن است – نوعی سبُکی ذهنی ایجاد می‌کرده؛ از آن زمان بوده که قهوه به عنوان یاری‌گری برای فعالیت‌های ذهنی به‌ویژه برای کسانی‌که می‌خواهند ساعت بیولوژیک بدن‌شان را باز-تنظیم کنند٬ شناخته می‌شود.

انواع قهوه

مرغوب‌ترین قهوه که طعم و بویی منحصربه‌فرد دارد از بوته‌ای به نام Arabica به دست می‌آید که قدیمی‌ترین نوع قهوه‌است و در ارتفاع ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ متر بالاتر از سطح دریا رشد می‌کند. حدود ۷۵ ٪ از کل قهوه‌ای که در جهان کشت می‌شود Arabica است. قدیمی‌ترین نوع قهوه Arabica موکا و جاوه هستند که امروزه نامی شناخته‌شده محسوب می‌شوند.

نوع دیگری از قهوه Robusta نام دارد که در بلندی ۲۵۰۰ پایی رشد می‌کند و بیشتر از Arabica تحمل سرما را دارد. میزان کافئین Robusta دو برابر Arabica است، اگرچه بو و طعم آن در رده پایین‌تری قرار دارد و ارزان‌تر است. Robusta حدود ۲۵ ٪ از کشت قهوه جهان را تشکیل می‌دهد. نوع مرغوب آن هم برای تهیه اسپرسو به کار می‌رود. نوع دیگری از قهوه که در آفریقای غربی می‌روید Liberica نام دارد که درصد بسیار اندکی از دانه‌های قهوه از این نوع هستند.

خواص قهوه

  1. قهوه به دلیل خاصیت نشاط بخشی، ضد افسردگی است.
  2. نوشیدن یک فنجان قهوه در بسیاری از مواقع سردرد را برطرف می‌کند.
  3. تحقیقات ۹ ساله دانشمندان ژاپنی نشان می‌دهد مصرف منظم قهوه به دلیل دارا بودن اسید کلروژونیک، خطر ابتلاء به سرطان کبد
  4. را تا ۴۹ درصد و مصرف نامنظم قهوه می‌تواند خطر ابتلاء به سرطان کبد را تا ۲۹ درصد کاهش دهد.
    محققان هلندی به این نتیجه رسیدند که نوشیدن یک فنجان قهوه در طی روز خطر ابتلاء به دیابت را کاهش می‌دهد. زیرا ترکیبات موجود در قهوه از جمله منیزیم و پتاسیم به سوخت و ساز قند در بدن کمک می‌کند.
  5. تحقیقات نشان داده‌است که بوییدن دانه‌های قوه می‌تواند باعث بازگشت اشتهای از دست رفته پس از آشپزی شود. مولکول‌های قهوه با حرکات جنبشی خاص خود باعث جدا شدن مولکول‌های غذا از گیرنده‌های بویایی بینی و بدین ترتیب باعث بازگشت اشتها می‌شود.
مقاله قبلیدرباره روز شکرگزاری بیشتر بدانیم Thanksgiving Day
مقاله بعدی۴ دلیلی که نمی‌گذارد شما ارتقای شغلی بگیرید