اگر تاکنون به نتیجه درستی در مورد خوردن یا نخوردن صبحانه نرسیده اید باید بگوییم که طبق پژوهشی تازه [درست همانطور که در تحقیقات قبلی ثابت شده بود] کنار گذاشتن این وعده غذایی پیامدهای نامطلوبی را برای قلب به دنبال دارد؛ در واقع این وعده غذایی با تجمع پلاک ها درون شریان ها ارتباط دارد و به نحوی بر پژوهش های قبلی صحه می گذارد که براساس شان نخوردن صبحانه می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را به دنبال داشته باشد.

اما در رابطه با این تحقیق جدید باید بگوییم که جزئیات بیشتری را در رابطه با مکانیزم های ارتباط خوردن صبحانه و سلامت قلب آشکار می کند و همزمان موید یک نکته بسیار مهم است: حذف وعده غذایی مذکور می تواند منجر به بروز رفتارهایی در انسان شود که همگی برای قلب مضر هستند.
در این پژوهش ۴۰۰۰ هزار فرد میان سال سالم براساس عادت های غذایی صبح شان به سه گروه مختلف تقسیم شدند:

  • آنها که صبحانه را حذف می کردند و میزان کالری مصرفی شان در صبح تنها ۵ درصد از کل کالری یک روزشان بود
  • آنها که صبحانه می خوردند و بالغ بر ۲۰ درصد از کل کالری مصرفی شان در طول روز را از این وعده می گرفتند
  •  آنها که صبحانه های کم انرژی می خوردند (که بین ۵ تا ۲۰ درصد از کل کالری روزانه شان را تشکیل می داد)

آنها در ادامه به ارتباط میان عادات غذایی این سه گروه و متغیرهای قلبی و متابولیکی شان گشتند که در واقع میزان تجمع پلاک ها در شریان ها را نشان می داد.

در ادامه مشخص شد افرادی که صبحانه نمی خوردند یا وعده غذایی کم انرژی استفاده می کردند بیشتر در معرض ابتلا به آترواسکلروز قرار داشتند. این دو گروه همچنین بیشتر از گروه سوم با خطرات مربوط به بیماری های قلبی روبرو بودند که از آن جمله می توان به دور کمر، بالا رفتن شاخص توده بدنی، فشار خون، تریگلیسرید و قند خون اشاره نمود.

آنها همچنین خاطر نشان کرده اند که حذف صبحانه می تواند با وارد کردن استرس به بدن کارکرد هورمون ها را دچار اختلال کرده و سوخت و ساز آن را متوفق نماید.

افرادی که در این پژوهش از وعده صبحانه خود صرفنظر می کردند سبک زندگی ناسالم تری را دنبال می نمودند و معمولا بیشتر دچار اضافه وزن بودند. در واقع اینطور به نظر می رسد که آنها با هدف کاهش وزن از خوردن صبحانه صرفنظر کرده اند و در ادامه با نتیجه معکوس روبرو شده اند.
رژیم غذایی ضعیف و سیگار نیز از دیگر مشخصه های افرادی است که از خوردن صبحانه صرفنظر می کردند و آنطور که محققان گفته اند همه این عوامل در افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی دخیل هستند.

در پایان لازم است یادآور شویم که به تعبیر دانشمندان صرفا کنار گذاشتن صبحانه نمی تواند برای قلب یا سلامتی مضر باشد و در مقابل عاداتی که به این واسطه در افراد شکل می گیرند خطر آفرینند.

مقاله قبلیتغيير در بازار مسكن کلگری و پيش بينى بازار در ادامه سال ٢٠١٧
مقاله بعدیکشف فسیل دایناسور غول پیکر نسبتاً سالم در آلبرتا