رزومه باید کارهای مهمی برایتان انجام دهد؛ قرار است تنها در 20 یا حتی 10 ثانیه معرف هوش، تجارب و دستاوردهای کاری پیشین، شخصیت و درک کلی شما از کسب و کار باشد. اگر رزومه شما خوب نباشد، هیچ کس به شما نمی گوید: «تجارب کاریتان عالی است ولی رزومه تان خوب نیست. لطفاً آن را اصلاح کنید و دوباره برایمان بفرستید». بلکه آنها به سادگی رزومه تان را کنار گذاشته و شما را رد می کنند و ممکن است یک فرصت شغلی مناسب را به همین سادگی از دست دهید. در ادامه نشانه هایی که ثابت می کنند رزومه خود را به درستی تنظیم نکرده اید، را بررسی می کنیم:

1- مسئولین استخدام همواره سوالاتی را از متقاضی شغل می پرسند؛ ولی آنها معمولاً در خصوص شغل یا فعالیت های مورد علاقه سوال نمی کنند. لازم است بدانید که عدم ذکر علاقه مندی ها در رزومه، موجب ناقص بودن آن می شود و اطلاعات کافی را در اختیار مسئول استخدام قرار نمی دهد.

2- رزومه خود را بر اساس تخصص مورد نیاز موقعیت شغلی تنظیم می کنید. غافل از اینکه در قرار مصاحبه متوجه می شوید که قرار است شغل متفاوتی به شما پیشنهاد شود.

3- یکی از اولین سوالاتی که در مصاحبه پرسیده می شود، این است که «برای گذران زندگی خود چه می کنید؟». اگر رزومه تان اطلاعات کافی در این خصوص ارائه نمی دهد، پس باید آن را اصلاح نمایید.

4- در بالا گفتیم که تنظیم رزومه بر اساس تخصص مورد نیاز موقعیت شغلی اشتباه است. ولی در سوی مقابل باید توجه داشت که این مسئله مثل یک چاقوی دو لبه است؛ ارائه یک رزومه به تمام شرکت ها نیز می تواند منجر به از دست دادن موقعیت شغلی مورد نظر شود و باید در صورت نیاز، بخش هایی از رزومه را بسته به شغل مورد نظر حذف کرده یا جزئیاتی به آن اضافه کنید.

5-  ممکن است با خود تصور کنید که رزومه تان دقیقاً مطابق با شغل درخواستی است.؛ ولی در نهایت هیچ خبری در خصوص بررسی رزومه یا درخواست مصاحبه از شرکت مذکور دریافت نکنید و دلیل این اتفاق می تواند این باشد که در رزومه تان به خوبی ارتباط بین تجربیات قبلی و شغل جدید را تشریح نکرده اید.

6- شاید برایتان پیش آمده که به منظور جستجوی شغل، رزومه خود را به دوستان و آشنایان بدهید و بعد از مدتی هیچ خبری در خصوص موقعیت های کاری از آنها دریافت نکنید. در واقع ممکن است که آنها ندانند چگونه در خصوص این رزومه بد با شما حرف بزنند یا حتی اصلاً نخواهند صحبتی در این مورد با شما بکنند و شما هم بی خبر از موضوع مانده و تصور می کنید که مشکل از جای دیگری است و به رزومه تان ارتباطی ندارد. پس در تحویل دادن رزومه خود به دوستان یا آشنایان بیشتر دقت کنید.

7- برخی از افراد عادت دارند که رزومه خود را به هر فردی که می بینند، ارائه دهند. وقتی رزومه خود را به شخص جدیدی  ارائه می دهید، اولین سوالی که برای آنها پیش می آید این است: «دقیقاً چرا رزومه ات را به من می دهی؟». پس قبل از تحویل رزومه به دیگران، در مورد دلیل آن فکر کنید.

8- اگر به منظور قانع کردن فرد مصاحبه گر، مجبور به تماس ها تلفنی یا ایمیل های متعدد هستید، پس رزومه تان به خوبی نتوانسته نشان دهنده قابلیت های شما باشد.

9- شاید برایتان پیش آمده باشد که فرد مصاحبه گر می گوید: «شما تجربیات متفاوتو عالی داشته اید!». این گفته نشان می دهد که نتوانسته اید ارتباط بین تجارب مختلف خود را به خوبی در رزومه برقرار کنید؛ زیرا از دید شخص مصاحبه گر، فعالیت های قبلی شما ارتباطی با هم ندارند.

مقاله قبلیکشف فسیل دایناسور غول پیکر نسبتاً سالم در آلبرتا
مقاله بعدیتعطیلی سیرز کانادا باعث بیکاری ۱۲ هزار نفر می‌شود