چند سنگ قبر پازلی در جهان وجود دارد که باعث شگفتی محققان و بازدیدکنندگان شده است. سنگ قبر همسران دکتر ساموئل بین در کانادا، از جمله آن‌ها است.

سنگ قبرهای پازلی شگفت‌‌انگیزی در نقاط مختلف این کره‌ی خاکی وجود دارد که هر کدام، تا مدت‌ها ذهن و فکر محققان و کارشناسان را هنگام رمزگشایی مشغول خود ساخته است. سنگ قبر هنریتا و سوزانا، همسران جوان دکتر ساموئل بین، یکی از مشهورترین قبور پازلی و معماگونه است که در کشور کانادا قرار دارد و شهرتی جهانی را کسب کرده است.

زمانی که این پزشک کانادایی، (Samuel Bean)، دو همسر نخست خود «هنریتا» و «سوزانا» را در فاصله ۲۰ ماه از یکدیگر از دست داد، تصمیم گرفت تا بهترین کار برای احترام گذاشتن به آن‌ها را انجام دهد. وی برای این کار، سنگ قبری به شکل پازل، طراحی و برای مزار آن‌ها انتخاب کرد. چراکه هر دو همسر وی، بازی پازل را بسیار دوست داشتند. دکتر بین، همسران متوفای خود را در کنار یکدیگر، در «گورستان راش» (Rushes)، نزدیک منطقه «کراس هیل» (Crosshill)، در شهرستان «ولزلی» (Wellesley)، واقع در استان «انتاریو» (Ontario)، دفن کرد.

وی روی گور هر دو همسر خود، تنها یک سنگ قبر، قرار داد و روی آن پازلی ایجاد کرد. با این کار، مورخان دچار گیجی و سردرگمی شدند؛ چرا که تا ۸۰ سال پس از این اتفاق، رمزشناسان مشغول رمزگشایی این پازل بودند. یک نسخه از سنگ قبر هنوز در گورستان راش باقی مانده است. این در حالی است که سنگ قبر اصلی، به شدت دچار فرسودگی شده و در سال ۱۹۸۲ میلادی با این سنگ قبر گرانیتی بسیار بادوام و مستحکم، تعویض و جابه‌جا شد.

ارتفاع این سنگ قبر نزدیک ۹۰ سانتی‌متر است و درست در بالای نام دو همسر دکتر بین، طرحی از یک دست را که انگشت اشاره آن به طرف بالا و به واژه «Gone Home»، اشاره می‌کند، حک شده است. دقیقا پایین دست، نام دکتر بین و در زیر نام دکتر، نام هنریتا و سوزانا نوشته شده است. همچنین درست زیر نام دو همسر دکتر بین، یک شبکه با ۲۲۵ عدد و حروف تصادفی حک شده است. شکی نیست که دکتر بین درخواست‌های بسیاری برای رمزگشایی و آشکار کردن معنی پیام رمزی که در سنگ قبر ایجاد کرده، دریافت کرده است. اما وی به هیچ یک از این درخواست‌ها پاسخی نداد.

سرانجام در سال ۱۹۰۴ میلادی، زمانی که دکتر بین برای تعطیلات به «کوبا» سفر کرده بود، با قایق بادبانی‌اش در دریا غرق شد و این مسئله باعث شد تا راز سنگ قبری که رمزگرازی شده است، برای همیشه سر به مهر بماند. این راز تا هشتاد سال پس از دفن همسران دکتر بین، پنهان بود تا این که در سال ۱۹۴۷ میلادی، معمای سنگ قبر پازلی برای نخستین مرتبه، توسط «جان ال هاموند» (John L. Hammond)، نگهبان گورستان، رمزگشایی و کشف شد. هاموند برای کشف رمز سنگ قبرها، آن را کپی کرد و به خانه خود برد. سپس برای چندین ماه، روی آن کار کرد تا توانست رمز آن را کشف کند. وی برای حل پازل از ستون هفتم از چپ و از هفتمین حرف از سمت بالا، شروع به خواندن، آن هم به صورت زیگزاگی کرد. در صورت درست خواندن رمز سنگ قبر معنای آن، این چنین خواهد بود

هنریتا، نخستین همسر بین، در ۲۷ سپتامبر ۱۸۶۵ در سن ۲۳ سال و ۲ ماه و ۱۷ روز درگذشت و سوزانا همسر دوم او، در آپریل سال ۱۸۶۷ در سن ۲۶ سال و ۱۰ ماه و ۱۵ روز درگذشت. آن دو بهترین همسرانی بودند که یک مرد تا به حال داشته است. آن‌ها هدیه‌ای از جانب خداوند بودند؛ اما اکنون در بهشت هستند. شاید خداوند به من کمک کند تا آن‌ها را آنجا ببینم.

با این حال، به نظر می‌رسد که در پازل، چند خطا وجود داشته باشد؛ به گونه‌ای که TheRecord.com چنین می‌گوید:

بین دو سنگ قبر اصلی و کپی، تنها یک حرف متفاوت وجود دارد. در خط ۷، ستون ۸، «D» در سنگ قبر اصلی آمده  و این در حالی است که در سنگ قبر کپی، حرف «E» قرار گرفته است. با این حال، در اینجا اثری باقی‌مانده از یک خطای آشکار وجود دارد.

در خط ۸، ستون ۱۴، در هر سنگ، حرف «B» نمایش داده شده و این در حالی است که این حرف، هیچ جایگاهی در پازل ندارد. اگر تصور کنیم که «O» ایجاد شده است تا کلمه‌ی «SO» را در عبارت نهایی کامل کند، پازل تکمیل خواهد بود. هرچند من دوست دارم با توجه به این اختلافات و خطاها، اینگونه تصور کنم که «ساموئل»، این حروف نادرست و غلط را در سنگ مرمر اصلی حکاکی کرده است تا باعث ایجاد آخرین خنده‌ها و لبخندها روی لب‌های همسایه‌های شهرش شود.

به نظر می‌رسد که دکتر بین، اولین نفری نبوده که پازل‌ها را داخل سنگ قبر قرار داده است. در قسمت انتهای بخش شرقی حیاط کلیسای «سنت ماری پریوری» (Mary’s Priory)، در «مانموث» (Monmouth) کشور «ولز» (Wales)، سنگ قبر مرد نقاشی به نام «جان رنی» (John Renie)، وجود دارد که در سال ۱۸۳۲ میلادی فوت کرده است. سنگ قبر رنی، شامل یک پازل ۲۸۵ حرفی با حکاکی مستطیل‌ شکل و قابلیت جابجایی است. از H بزرگ در مرکز مربع مربوط به جمله‌ی «Here Lies John Renie» به هر سمتی که خوانده شود، باز به همین جمله منتهی خواهد شد. گفته شده است که این جمله به ۴۶ هزار شکل مختلف خوانده می‌شود. این باور وجود دارد که رنی، خودش روی سنگ حکاکی کرده و احتمالا سعی داشته است با گیج‌ کردن شیطان، پیامی را به بهشت برساند.

از طرف دیگر، در کلیسای «سالوادور» (Salvador)، در شهر اسپانیا «اُویِدو» (Oviedo)، قبری وجود دارد که عبارت لاتین «SILO PRNCEPS FECIT» به شکلی نوشته شده است که بسته به منبع مورد قبول خوانندگان، می‌توان حروف آن را به ۲۷۰ یا ۲۰۲۷ حالت مختلف خواند.

«سیلو» (SILO)، ملکه‌ی اویدو یا پادشاه «آستوریاس» (Asturias)، بود که در سال ۷۷۴ میلادی بر «اورلیوس» (Aurelius) غلبه کرد و در سال ۷۸۵ میلادی از دنیا رفت. بی‌شک، مشاهدات «بارخام بوراتس» (Barkham Burroughs)، در دایره‌المعارف حقایق خارق‌العاده و اطلاعات کاربردی که در سال ۱۸۸۹ میلادی منتشر شده، این گونه آمده که کتیبه‌ی فوق، ترکیبی از هنر چند راهب زیرک و کارآزموده‌ی اسپانیایی است.

منبع amusingplanet

مقاله قبلیخشکی پوست را جدی بگیرید
مقاله بعدیاستفاده از بیمه برای حفظ درآمد در کانادا