نويسنده: مهرداد باقرى، مشاور املاك كلگرى

قوانين وام مسكن باز هم سخت تر مى شود.

بنابر اخبار، دوباره قوانين اخذ وام مسكن در كانادا سختر شده است. از این پس همه وام ها شامل استرس تست می شوند، تا قبل از این تنها وام ها با پول پیش کمتر از ۲۰‎٪ شامل این قانون می شدند.

استرس تست چيست؟

وام مسكن بر اساس درآمد شما و نسبت درآمد ماهيانه به قسط هاى ماهيانه وام مسكن است و همه اين ها وابسته به درصد سود بانكى است كه شما براى وام مسكن مى گيريد. تا دو سال پيش مبنا اين محاسبات سود بانكى بود كه شما در زمان خريد دريافت مى كرديد ولى با اجرا استرس تست، اين محاسبات بر اساس سود بانكى شما به أضافه ٢٪ بيشتر است. براى مثال شما وام با سود ٣٪ داريد ولى محاسبات براى سقف وامى كه به شما تعلق مى گيرد بر اساس ٥٪ سود است.

اثر اين موضوع بر وام مسكن چيست؟

این امر باعث کاهش سقف وام مسکن تعلق گرفته به شما می شود. براى آنكه مقدار وام مسكنى كه به شما تعلق مى گيرد، به اندازه قبل از اين قانون باشد بايد ٢٠٪ درآمد بيشتر داشته باشيد، يا به زبان ديگر با اجرا اين قانون به شما حدود ٨٠ تا ١٠٠ هزار دلار كمتر وام مسكن تعلق مى گيرد.

اين قانون چه زمانى اجرايى مى شود؟

این قانون از ابتدا سال آینده اجرایی می شود در نتیجه اگر تا قبل سال قرارداد خانه جدید را داشته باشید روی شما تاثیر گذار نیست.

تاثير آن روى بازار مسكن چيست؟

مشابه اين قانون در اكتبر ٢٠١٦ براى وام ها با پول پیش كمتر از ٢٠٪ اجرايى شد كه باعث افزايش معاملات تا حدود١٠ تا ٢٠٪ در ماه هاى قبل از اجرايى شدن اين قانون شد. مى توان حدس زد كه دوباره اين امر باعث شود بسيارى از خريداران در بازار اقدام به خريد تا قبل از سال جديد كنند و بازار گرم زمستانى را مشاهده كنيم.

حتما اگر در حال خرید و يا به فكر خريد با پول پیش بالاى ٪ ٢٠هستيد، با مشاور املاک یا مشاور وام مسکن تماس بگیرید.
مقاله قبلیسخنگوی وزارت خارجه ایران: هیئتی از وزارت خارجه کانادا به ایران آمدند
مقاله بعدیارزش بیت‌کوین به بالاترین سطح خود رسید