گذرنامه یا پاسپورت یکی از مدارک شناسایی رسمی است که از سوی دولت‌ها برای شهروندانشان صادر می‌شود. با این مدرک دولت مربوطه از دیگر دولت‌ها اجازه می‌خواهد تا به شهروندان مربوطه اجازه گذر از و یا ورود به خاک آن کشورها را بدهند. به اجازه‌ای که به این منظور از دیگر دولت‌ها گرفته می‌شود روادید یا ویزا گفته می‌شود.

در قدیم به گذرنامه «تذکره مرور» گفته می‌شد. یکی از اولین اشاره‌ها به کاغذهایی که به عنوان گذرنامه مورد استفاده قرار میگرفته است در کتاب مقدس عبری یافت می‌شود، در آیه کتاب مقدس، نحمیا ۹-۲:۷ مربوط به ۴۵۰ سال پیش از میلاد مسیح، اعتقاد بر این است که نحمیا از یهودیان شناخته شده که در کاخ شوش مباشر اردشیر یکم (هخامنشی) بود، برای سفر به یهودیه از اردشیر یکم نامه‌ایی دریافت می‌کند تا تضمینی برای به سلامت عبور کردن از اراضی تحت سلطه دیگر فرمانروایان باشد.

اسپورت کشور کانادا هم تا چند وقت پیش مانند سایر کشورها ممهور به مهر کشور و عکس و مشخصات صاحب پاسپورت بود و از این نظر با سایر کشورها فرقی نداشت تا اینکه طراحی کلی برگه های داخلی پاسپورت ها به طور کلی تغییر کرد. به صورت بسیار هوشمندانه ای از تصاویر بناهای تاریخی و نمادهای کشور کانادا در برگه های این پاسپورت های جدید استفاده شده که فقط در زیر نور ماورای بنفش قابل دیدن می باشد. از طرفی با این کار و استفاده از چیپ بیومتریک در داخل پاسپورت ها, امنیت این دفترچه ها را تا حدود قابل ملاحظه ای بالا برده اند و ساخت نمونه های جعلی بسیار دشوارتر نسبت به گذشته شده است.

منبع  : boredpanda

مقاله قبلیآیا نوشیدن قهوه می‌تواند راهکاری برای پیشگیری از بیماری MS باشد؟
مقاله بعدیچیزهایی که درباره جشن «هالووین» نمی‌دانیم!