نویسنده : مجید ضیایی ، مشاور مستقل مالی در کلگری

همواره به سرمایه گذاران توصیه میشود که “تخم مرغهایتان را در یک سبد نگذارید” و  سرمایه تان را بین اوراق قرضه و سهام تقسیم کنید.

سهام بخشی از سرمایه یک شرکت است، در حالیکه اوراق قرضه، بدهی یک شرکت را نشان میدهد. 

اوراق قرضه، اسنادی است که بموجب آن، شرکت صادرکننده متعهد میشود مبالغ مشخصی را در زمان مشخصبه دارنده آن پرداخت کند. دارندگان اوراق قرضه به عنوان بستانکاران حق دریافت اصل و بهره آن تلقی میشوند، ولی هیچ مالکیتی در شرکت ندارند.

بر اساس قرارداد منعقدشده، صادرکننده اوراق قرضه به خریدار بدهکارمیشود. این قرارداد، دارای سررسیدمیباشد و مبلغ آن در زمان سررسید توسط صادرکننده پرداخت میشود.

این اوراق دارای کوپن بهره نیز میباشند و بهره آن ها در فواصل زمانی معینی توسط موسسه مالی که نمایندگی صدور اوراق را دارد پرداخت میشود. معمولا ریسک سرمایه گذاری در اوراق قرضه پایین تر از سهام است و ازامنیت بیشتری هم برخوردار میباشد.  از نظر سررسید، اوراق قرضه به سه دسته کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم میشوند.

مهمترین ایرادی که به اوراق قرضه وارد است دیدگاه اعتقادی برخی ادیان میباشد. بعنوان مثال سود ثابت در اسلام بعنوان ربا تلقی میشود و استفاده از اوراق قرضه در دیدگاه بسیاری از افراد جایز نیست.

سهام:

خرید سهام در واقع مالکیت بخشی از یک شرکت میباشد. بنابراین با رشد مثبت شرکت، ارزش سهام موجود رشدو با رشد منفی آن، ارزش سهام کاهش میابد. از آنجا که با خرید سهام، صاحب آن در سود و ضرر شرکت مشارکت میکند و بهره و سود از پیش تعیین شده ای وجود ندارد. سرمایه گذاری در این حوزه، از دیدگاه دینی، منصفانه تربنظرمیرسد.  بعنوان مثال، شرکتی قصد دارد که فعالیتهایش را افزایش داده و سایزش را بزرگتر کند ولی پول کافی برای این گسترش ندارد.  راه حلی که مناسب به نظرمیرسد اینست که قسمتی از شرکت را در بازار سهام به عموم عرضه کنند.

از این طریق هم شرکت به پول مورد نیازش دست میابد و هم سرمایه گذاران در این رشد شرکت کرده وبطور بالقوه به سود قابل قبولی میرسند، و ریسک سرمایه گذاری بین تمامی خریداران و شرکت تقسیم میشود.   سرمایه گذاری در سهام، بر خلاف اوراق قرضه، بالقوه رشد بیشتری خواهد داشت ولی ریسک سرمایه گذاری بالاتری نیز دارد.

اوراق قرضه برای شما مناسبتر است یا سهام؟

افراد بسیار در هر دو سرمایه گذاری میکنند تا بتوانند بصورت بالقوه، هردو خصیصه رشد مناسب و ریسک پایین تر را پوشش دهند.

میزان استفاده از اوراق قرضه و سهام در یک سرمایه گذاری به عوامل زیر وابسته است:

  • مدت زمان سرمایه گذاری
  • میزان تحمل ریسک سرمایه گذاری
  • هدف از سرمایه گذاری

با توجه به اینکه بازار سرمایه گذاری سعی دارد که نیازهای تمامی اقشار جامعه با عقاید مختلف را پوشش دهد، أوراق قرضه و سهام دارای گستردگی لازم میباشد. سرمایه گذاری سبز (green investment) یکی از این موارد میباشد.

مقاله قبلیفیلم « اینجا کسی نمی‌میرد» و مستند «رویاهای دم صبح» در جشنواره «ملاقات با جنون» کانادا
مقاله بعدیدرباره تیرگی دور چشم بیشتر بدانیم