روزهای گذشته برای ایرانیان ساکن کانادا با خبری تلخ همراه بود؛ زلزله مرگ‌بار در نزدیکی حلبچه که بخش‌های زیادی از غرب ایران را تحت تاثیر خود قرار داد و باعث درگذشت صدها تن از هم‌وطنان ایرانی شد.

جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا ساعاتی پس از وقوع این زلزله، با خانواده قربانیان همدردی کرد. خبرهای مربوط به این زلزله، آمار قربانیان و وضعیت مردم استان‌های آسیب‌دیده در رسانه‌های ایران، کانادا و جهان پیگیری می‌شود و تلاش‌ها برای کمک به بازماندگان این زلزله ادامه دارد.

زلزله ۷/۲ ریشتری در منطقه مرزی ایران و عراق (۳۱ کیلومتری حلبچه)، خسارات جانی و مالی زیادی به دنبال داشته تلاش برای یافتن افرادی که زیر آوارها مانده‌اند ادامه دارد. از ایران گزارش می‌رسد که زلزله دیروز تا کنون بیش از ۴۰۰ قربانی گرفته و حدود ۷۰۰۰ نفر مصدوم شده‌اند. در عراق نیز ۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند. مقامات امداد اعلام کرده‌اند بیش از ۷۰ هزار نفر بعد از این زلزله نیاز به سرپناه دارند.

جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا یکشنبه شب در توییتر خود با خانواده قربانیان و همه کسانی که آسیب‌دیده‌اند اظهار همدردی کرد و مقامات پارلمانی کانادا هم با ارسال پیام‌های تسلیت،‌ خواستار همکاری برای کمک به افرادی شدند که در ایران و عراق بر اثر این زلزله آسیب دیده‌اند.

رسانه‌های کانادا نیز از یکشنبه عصر خبرهای این زلزله را پوشش داده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که بیشترین خسارات مربوط به استان کرمانشاه بوده و بخش‌های زیادی از دو شهر «سر پل ذهاب» و «قصر شیرین» بر اثر زلزله تخریب شده‌اند. مدارس، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، پادگان‌ها و خانه‌های مربوط به مسکن مهر بخشی از ساختمان‌هایی هستند که علاوه بر خانه‌های شخصی مردم، تخریب شده‌اند.

جریان برق در سر پل ذهاب قطع شده و این شهر هنوز برق ندارد. از سویی دیگر رئیس سازمان اورژانس کشور اعلام کرده عملیات امداد و نجات تقریبا پایان‌یافته و مصدومان به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند.

منبع : آتش کانادا

مقاله قبلیپایان نامه دکترای استیون هاوکینگ برای اولین بار در دسترس عموم قرار گرفت
مقاله بعدیزلزله چیست؟ آیا پیش بینی زلزله ممکن است؟