طرح رجیستری گوشی‌های تلفن همراه از اواخر مهرماه فعال شده است. تمام گوشی‌هایی که می‌خواهند در ایران فعال باشند؛ باید ابتدا رجیستر شده باشند.

از هنگام شروع این طرح؛ ابهام‌ها و سوال‌های زیادی مطرح شده است. درباره گوشی‌های آیفون جدید وارد شده به ایران ابهام‌های زیادی وجود داشت که آیا رجیستر می‌شوند یا خیر!

یکی از سوال‌های اصلی دیگر کاربران درباره گوشی‌هایی بوده که در مسافرت‌های خارج از کشور خریداری شده و همراه با مسافر وارد ایران می‌شوند؟ افراد زیادی هستند که در مسافرت‌های خارج از کشور اقدام به خرید یک گوشی جدید می‌کنند. آیا گوشی این افراد در ایران کار نمی‌کند و قابل رجیستر شدن نیست؟

گوشی‌های مسافری رجیستر می‌شوند به شرط …

مرکز واردات و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گمرک پس از یک ماه از آغاز این طرح؛ با صدور بخش‌نامه‌ای؛ نحوه رجیستر کردن یک گوشی مسافری را اعلام کرده است.

طبق این بخش‌نامه؛ مسافرینی که قصد ورود به کشور را دارند و از خارج یک عدد گوشی خریداری کردند؛ باید ورود تلفن همراه خود را در بدو ورود به کشور به اطلاع گمرک برسانند.

با این اقدام، گمرک ایران با رعایت مقررات مسافری و لحاظ کردن شرایط غیر تجاری صرفا یک دستگاه تلفن همراه، با اخذ حقوق گمرکی و دو برابر سود بازرگانی و عوارض مرتبط، نسبت به ثبت شناسه تلفن همراه در سامانه مسافری اقدام می‌کند.

در این بخش نامه تاکید شده است که اگر یک گوشی خریداری شده در خارج از کشور توسط مسافر به گمرک اظهار نشود یا حقوق ورودی و دیگر عوارض قانونی آن پرداخت نگردد؛ امکان رجیستر شدن در شبکه ارتباطی کشور را نداشته و مسافر نمی‌تواند از آن استفاده کند. مسئولیت و عواقب این اتفاق نیز تماما برعهده مسافر است.

با ابلاغ این بخش‌نامه به اداره گمرک‌های سراسر کشور؛ مشخص شد که مسافرین خارج از کشور می‌توانند گوشی‌های خریداری شده را رجیستر کنند اما اکنون سوال اساسی درباره میزان «حقوق گمرکی و دو برابر سود بازرگانی و عوارض مرتبط» است.

هنوز اطلاع‌رسانی نشده است که مثلا برای یک گوشی آیفون X یا گلکسی نوت ۸ چقدر باید عوارض گمرکی پرداخت شود؟

اگر مسافر یک گوشی چینی بسیار ارزان‌قیمت خریداری کند؛ عوارض گمرکی آن چگونه خواهد بود؟ آیا یک مسافر می‌تواند بیشتر از یک گوشی به گمرک اظهار کند؟ مسافرینی که در این مدت گوشی خود را رجیستر نکرده‌اند؛ باید به کجا مراجعه کنند؟

و چندین سوال و ابهام دیگر درباره نحوه رجیستر گوشی‌های مسافری و هزینه آن مطرح است که امیدواریم طی روزهای آینده؛ پاسخی برایشان پیدا کنیم!

مقاله قبلیآیا قرار گرفتن در معرض سرما برای کاهش وزن بدن مفید است؟
مقاله بعدیفواید مصرف کله پاچه و بهترین کله پاچه کلگری