همه ما تمایل داریم که فروتن باشیم. اگر کسی به شما بگوید که باهوش هستید، فوری واکنش نشان می‌دهید.

  • کی؟ من؟ باهوش؟ نه! من فقط خوب امتحان می‌دهم!

والبته طبیعی است که این‌گونه باشیم! به هر حال، کار احمقانه‌ایست که به همه اعلام کنیم باهوش هستیم و البته کسی هم به این موضوع توجه نخواهد کرد!

اما بیاید با خودتان روراست باشید. اگر شما واقعا نابغه باشید (یا حداقل باهوش‌تر از افراد معمولی) باید این موضوع را بدانید.

در زیر، ۱۳ نشانه رایج افراد باهوش که به طور عمده از سایت کوئورا (Quora) برگرفته شده، جمع آوری شده‌اند. دلایل علمی نیز این ۱۳ نشانه را پشتیبانی می‌کند. بخوانید و ببینید کدام یک از این ویژگی‌ها در شما وجود دارد. ( سایت کوئورا یک صفحۀ پرسش و پاسخ است که کاربران می‌توانند سؤال بپرسند و پاسخ دهند)

به سختی تمرکزتان به هم می‌خورد

افرادی که می‌توانند برای مدت طولانی تمرکز کنند و به عوامل مزاحم توجه نکنند، هوش بالایی دارند. و به عنوان دلیل علمی  بهمقاله‌ای که در سال ۲۰۱۳ در ژورنال Current Biology منشر شده است، اشاره می‌کنیم. در این مقاله به مطالعاتی اشاره شده است که طی آن مشخص شد افرادی که در یک تست IQ نمرات بالاتری کسب کرده بودند، دیرتر از سایرین به حرکات اضافه‌ای که در پیش‌زمینه یک تصویر بود، پی بردند. احتمالا به این دلیل این اتفاق می افتد که افراد با IQ بالا بر روی اطلاعات بسیار مهم متمرکز می‌شوند و موضوعات کم اهمیت را رها می‌کنند.

شب زنده‌دار هستید!

تحقیقات نشان می دهند هر چقدر باهوش‌تر باشید، بیشتر تمایل دارید تا ساعات ابتدایی صبح بیدار بمانید. در تحقیقی که در سال ۲۰۰۹ در ژورنال Personality and Individual Differences به چاپ رسید ارتباط بین IQ و عادات خواب دوران کودکی بین هزارن فرد بزرگسال بررسی شده بود. افراد باهوش‌تر اذعان داشتند که هم در روز های تعطیل و هم روزهای غیر تعطیل تا دیروقت بیدار می‌ماندند و دیرتر هم بیدار می‌شدند.

تحقیق دیگری نیز در سال ۱۹۹۹ درهمان ژورنال به چاپ رسیده که حدود ۴۰۰ کارمند نیروی هوایی آمریکایی را مورد مطالعه قرار داده و نتایجی مشابه آن‌چه در تحقیق قبل گفته شد، حاصل شده است.

به آسانی با مسائل کنار می‌آیید

تعداد زیادی از کاربران کوئورا، اشاره کرده اند که افراد باهوش انعطاف پذیرند و این توانایی را دارند که در زمینه های مختلف موفق شوند. افراد باهوش با وجود همه‌ی سختی‌ها و محدودیت‌هایی که پیش رو دارند، هر آن‌چه که می‌توان انجام داد را در معرض نمایش می‌گذارند.

تحقیقات روان‌شناسی جدید هم این موضوع را پشتیبانی می‌کند. هوش به توانایی تغییر رفتار فرد برای مواجه با شرایط محیطی یا ایجاد تغییر در محیط زندگی فرد بستگی دارد.

می‌دانید که خیلی چیزها را نمی‌دانید!

افراد باهوش این توانایی را دارند که وقتی باموضوعی مواجه شدند که آن را نمی‌دانند به نداستن اقرار کنند. افراد باهوش از این که بگویند “نمی‌دانم” نمی‌ترسند. اگر آن‌ها چیزی را بلد نباشند یاد می‌گیرند. این دیدگاه توسط مطالعه‌ی کلاسیکی که جاستین کورگر و دیوید دونینگ انجام داده‌اند و در Journal of Personality and Social Psychology منشر شده است پشتیبانی می‌شود. طبق این مطالعه هر چقدر هوش شما کم‌تر باشد، بیشتر مهارت‌های شناختی خود را دست بالا می‌گیرید.

به شدت کنجکاو هستید

آلبرت انیشتین می گوید: “من استعداد خاصی ندارم، فقط به شدت کنجکاو هستم!” افراد باهوش توسط چیزهایی که بقیه به سادگی می‌پذیرند جذب می‌شوند. مقاله‌ای در سال ۲۰۱۶ در Journal of Individual Differences چاپ شد که رابطه‌ی هوش و کنجکاوی را توضیح می‌دهد.

Open-Minded هستید!

افراد باهوش خودشان را از اید‌ها و فرصت‌های جدید محروم نمی‌کنند. آن‌ها نظرات مختلف، با زاویه دیدهای متفاوت را می‌پذیرند و به آن‌ها فکر می‌کنند. روان‌شاسان می‌گویند افراد روشن‌فکر ( که نقطه نظرات متفاوت را پیدا کرده و شواهد را به طور منصفانه بررسی می کنند) در تست‌های هوش نمرات بهتری کسب می‌کنند.

تنهایی را دوست دارید

افراد باهوش فردگرا هستند. طبق تحقیقی که اخیرا در British Journal of Psychology منتشر شد، افراد باهوش احساس رضایت کم‌تری از ارتباط با دوستان‌شان دارند.

می‌توانید خودتان را کنترل کنید

افراد باهوش قادرند با “برنامه ریزی،مشخص کردن اهداف، پیداکردن استراتژی های جایگزین برای انجام امور و فکر کردن درباره پیامدهای کارهایشان” همواره برای انجام کارها آمادگی داشته باشند. دانشمندان بین خودکنترلی و هوش ارتباطاتی یافته اند. مطالعه ای در این مورد انجام گرفته است و در سال ۲۰۰۹ در ژورنال Psychological Scince منتشر شده است.

شوخ‌طبع هستید!

افراد باهوش معمولا تمایل زیادی به شوخ‌طبعی دارند. طبق تحقیقی که در دانشگاه نیومکزیکو صورت گرفت مشخص شد افرادی که کپشن‌های خنده‌دارتری برای کارتون‌ها نوشته بودند هوش کلامی بالایی داشتند. مطالعه‌ی دیگری نیز در این دانشگاه انجام گرفت و مشخص شد کمدین‌های حرفه ای هوش کلامی بالاتری نسبت به افراد معمولی داشتند.

می‌توانید به خوبی افراد را درک کنید

افراد باهوش تقریبا هر آن‌چه را که سایرین درباره‌اش می‌اندیشند یا احساس می‌کنند، درک می‌نمایند. بعضی روان‌شناسان می‌گویند همدردی و درک نیازها و احساسات بقیه و اتخاذ رفتاری مناسب دربرابر آن، بخش مهمی از هوش هیجانی را تشکیل می‌دهد. Carolyn Gregoire در مقاله‌ای پیرامون این موضوع مطالبی را ارائه می‌دهد.

صحبت با افراد جدید و کسب اطلاعات بیشتر درباره آن‌ها برای افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند به طور معمول بسیار جذاب است.

می‌توانید موضوع‌هایی را که به هم ربط ندارند به هم ربط دهید

افراد باهوش چیزهایی که دیگران نمی‌توانند ببینند را می‌بینند. زیرا آن‌ها می‌توانند موضوعاتی که به هم ربط ندارند را به هم ربط دهند. شاید شما فکر کنید هیچ ارتباطی بین ساشیمی (نوعی غذای ژاپنی) و هندوانه وجود ندارد! اشتباه می‌کنید، زیرا هر دو به صورت خام و سرد خورده می‌شوند.

Charles Duhigg ژورنالیستی است که در مقاله‌ای به این موضوع می‌پردازد و می‌گوید برقراری ارتباطات این چنینی شاخصی برای تشخیص خلاقیت فرد می‌باشد.

کارها را زیاد به تعویق می‌اندازید

افراد باهوش کارهای پیش پا افتاده را به تعویق می‌اندازند، زیرا بیشتر روی کارهای مهم‌تر وقت می‌گذارند. این موضوع بسیار جالب است. اما بعضی از دانشمندان معتقدند که افراد باهوش حتی کارهای مهم را نیز به تعویق می‌اندازند! آدام گرنت (روانشناسی در Wharton) می گوید:

به تعویق انداختن کارها کلید خلاقیت است. استیو جایز از این موضوع با استراتژی خاصی استفاده کرده است.

در مقاله‌ای Rachel Gillett به بررسی این موضوع می‌پردازد.

به سوال‌های بزرگ می‌اندیشید

افراد باهوش درباره جهان هستی و مفهوم زندگی زیاد فکر می‌کنند. آن‌ها همواره دلایل مسائل مختلف را جویا می‌شوند. این آشفتگی درونی احتمالا علت اضطراب بیشتر افراد باهوش است. دیوید ویلسون در Slate بیان می‌کند:

افراد باهوش بیشتر از سایر افراد برای مواجهه با شرایط سخت آماد‌اند، زیرا آن‌ها همیشه احتمال این که کارها طبق روال خودش جلو نرود را می‌دهند.

شاید هم علت اضطراب آن‌ها این باشد که به یک تجرب‌ی معین و این که چرا رنجش‌ها وسختی‌ها در آن اتفاق افتاده فکر می‌کنند.

منبع : Science Alert

مقاله قبلیFederal Self Employed برنامه مهاجرتی از طريق خود اشتغالی
مقاله بعدیدرباره Black Friday یا جمعه سیاه بیشتر بدانیم