عده‌ای جوانان را خام و بی‌تجربه و در مقابل، عده‌ی دیگری میان‌سالی را دوران کاهش انرژی و قدرت ذهنی برای شروع استارتاپ می‌دانند. اما بهترین سن برای شروع کارآفرینی چه زمانی است؟

کارآفرینی هدفی به غایت سخت و مستلزم تجربه‌ی کافی، اشتیاق و تحمل فشار‌های فراوانی است. معمولا این ویژگی‌ها در دوره‌های مختلف زندگی هم‌پوشانی ندارند. در ادامه نظر آرون ادرز، کارآفرین و بنیان‌گذار لیف تکنولوژی را در این مورد می‌خوانیم.

من اولین کسب و کارم را در دوران دبیرستان شروع کردم. با اینکه نمی‌‌توان آن را واقعا یک شغل حساب کرد؛ اما باعث شد در دهه‌های مختلف زندگی تجربه‌ی کارآفرینی داشته باشم. بعد از ۲۰ سال تجربه‌ی شکست و موفقیت، نظر خود را به شما می‌گویم.

نمودار سن ایده‌آل برعکس منحنی زنگوله‌ای است

بهترین زمان‌ برای شروع کسب و کار زمانی است که درگیر تعهدات دست‌وپا‌ گیر تأهل نشده‌اید و زمان زیادی در اختیار دارید. این وقت کافی معمولا در اوایل دهه‌ی ۲۰ یا در اواسط دهه‌ی ۵۰ زندگی رخ می‌دهد.

احتمالا فکر می‌کنید که افراد بعد از ۵۵ سالگی انرژی کافی یا توان ذهنی مناسبی برای تحمل فشار و وظایف چند‌گانه‌ی زندگی کارآفرینی ندارند؛ اما کاملا در اشتباه‌ هستید. یک پیرمرد ۹۴ ساله فناوری جدیدی ابداع کرده است که آینده‌ی صنعت انرژی را دگرگون خواهد کرد.

میان‌سالی بهترین سن است

اگر متأهل نیستید و تصمیم به ازدواج هم نگرفته‌اید، ۳۵ تا ۴۰ سالگی می‌تواند بهترین دوران برای کارآفرینی باشد. زیرا احتمالا این بهترین موقعیتی است که می‌توانید ترکیبی از انرژی و تجربه در طول زندگی را با هم در اختیار داشته باشید. البته ذهنتان به چالاکی ۲۴ سالگی نخواهد بود؛ ولی می‌توانید آن را با دامنه‌ی وسیع تخصص و تجاربی که کسب کرده‌اید، پوشش دهید. شاید بگویید همه‌ی کارآفرینانی که می‌شناسید متأهل هستند؛ اما فراموش نکنید که آن‌ها مراحل شروع کسب و کار را رد کرده‌اند و در موقعیت اداره‌ی آن قرار دارند.

بهترین سن برای شروع کسب و کار

نظر کلی من منطبق بر منحنی زنگوله‌ای وارونه است. بهتر است کسب و کار را در سنین جوانی یا در میان‌سالی آغاز کنید. البته در کل بهترین سن برای شروع کارآفرینی ۲۴ سالگی است. مطالعات اخیر نشان داده که ۲۴ سالگی بهترین دوران قدرت ذهنی است و از آن به بعد کاهش می‌یابد. پس فرصتی برای از دست دادن ندارید.

توانایی تفکر سریع و خلاقانه در دهه‌ی ۲۰ یک ضرورت اساسی برای پیگیری وظایف چند‌گانه‌ی مربوط به شروع استارتاپ‌ است. افراد در این رده‌ی سنی از انرژی کافی برای فعالیت شبانه‌روزی نیز برخوردارند.

البته یک جوان ۲۴ ساله به اندازه‌ی افراد مسن‌تر برای پیش‌گیری از بسیاری مشکلات تجربه‌ ندارد؛ اما اگر منصفانه نگاه کنیم، در اوایل کار حتی افراد با‌تجربه نیز اشتباهات زیادی مرتکب می‌شوند. بنابراین اعتقاد دارم مزیت انرژی و توانایی تغییر و تکامل در سنی مانند ۲۴ سالگی بیش‌ از تجربه در دهه‌های بعدی است.

اما پاسخ اصلی به این سؤال این است که هر زمان که توانستید. اگر روحیه‌ی ریسک‌پذیری، خلاقیت، انرژی و شور و اشتیاق برای پروژه‌های استارتاپی در خود می‌بینید، مهم نیست چندساله هستید. هیچ زمانی برای شروع استارتاپ دیر یا زود نیست.

منبع INC
مقاله قبلیوصیت نامه رسمی، وکالت نامه اداره اموال و دستورالعمل شخصی در صورت ناتوانی در کانادا (بخش دوم)
مقاله بعدیبا کدام شغل کانادایی زودتر بازنشسته میشویم ؟