نویسنده : مجید ضیایی ، مشاور مستقل مالی در کلگری

تقریبا تمامی والدین میخواهند که از تمامی امکانات موجود استفاده کرده و فرصت های بیشتری را برای فرزندانشان ایجاد کرده تا آنها بتوانند تحصیلات تکمیلی خود را بخوبی پشت سر بگذارند.

بزرگترین مانع برای ادامه تحصیل بسیاری از دانش آموزان، هزینه بالای تحصیل‌ در شمار زیادی از برنامه های آموزشی و تحصیلی است. حالا اگر هزینه مسافرت، مسکن و خرج ماهیانه را به آن اضافه کنیم، ادامه تحصیل از نظر پرداخت این هزینه ها، سخت تر به نظرمیرسد.

بر طبق گزارش Employment and Social Development Canada ، میانگین هزینه سالیانه برای تحصیل در دانشگاه یا کالج در سال‌های ۲۰۱۴-۲۰۱۵ به میزان ۱۶٫۶۰۰ دلار بوده است.

که این بدین معناست که یک برنامه تحصیلی ۴ ساله در دانشگاه می‌تواند ۶۶٫۰۰۰ دلار هزینه داشته باشد. چه کسی از آینده خبر دارد، شاید فرزندمان بخواهد که ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر بدهد که باعث افزایش هزینه های تحصیل خواهدشد؛ که در این صورت فرزندمان با میزان بالایی از بدهی، وارد بازار کار می‌شود.

کمک های بلاعوض دولت:

به منظور حمایت و پشتیبانی از دانش آموزان، دولت حساب پس انداز تحصیلی (RESP) را معرفی کرده تا بتوان قسمتی از هزینه های تحصیل را پوشش داد.

مبالغ دریافتی از سمت دولت، درصدی از مبالغ پس انداز صاحب حساب میباشد. نکته مهم اینجاست که می‌توان مبلغ موجودی در این حساب را در زمینه مناسب ( با توجه به دانش مالی، ریسک پذیری، سن دانش آموز و …) سرمایه گذاری نمود که از رشد مناسب و قابل قبولی برخوردارشود.

دولت فدرال ۲۰ درصد مبلغی را که صاحب حساب در یکسال، پس انداز کرده را به حساب شخص اضافه مینماید.

از کجا شروع کنیم و چه انتخاب‌هایی داریم؟

وقتی که فرزندانمان کوچک هستند و فرهنگ پس انداز را ایجاد می‌کنیم، زمان بیش‌تری در اختیار داریم که شاهد رشد بالقوه پس اندازمان باشیم. از طرف دیگر زمان بیش‌تر بصورت بالقوه یعنی میانگین رشد سالیانه بالاتر و نیز مبلغ کمک بلاعوض دولتی بیش‌تر.
فرزند یا فرزندانمان قادر خواهند بود که مبلغ پس انداز و مبلغ کمک مالی دولت ، به همراه رشد آن را صرف هزینه های تحصیلی خود بکنند.

حساب‌های دیگری هم موجود هستند که می‌توان از آنها استفاده نمود و برای فرزندانمان سرمایه کافی و مناسب برای پوشش دادن هزینه های تحصیل، ایجاد نمود. البته تنها حسابی که از کمک بلاعوض دولت می‌توان بهره مند شد، حساب پس انداز تحصیل است. ( در صورت نداشتن زمان کافی برای بهره مندی کامل از حساب پس انداز تحصیلی، حساب Universal Life می‌تواند حساب کمکی بسیار خوبی باشد. )

بطور خلاصه، حساب‌های پس انداز مالی مختلفی وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده نمود تا بصورت بالقوه برگ برنده ای برای آینده تحصیلی فرزندان باشد.

در حال حاضر سه نوع حساب پس انداز تحصیلی RESP موجود و در دسترس هستند.

  • نوع اول: Self Directed Account
  • نوع دوم: Pooled Group Scholarship Plan
  • نوع سوم: Family Scholarship Trust plan یا Pooled Individual

بعضی از والدینی که با امور مالی آشنایی کافی ندارند یا وقت کافی برای مدیریت حساب ندارند، مدیریت را به عهده یک شرکت اسکولارشیپ واگذار می کنند.

تعدادی از والدین به حساب GIC با بهره کم اکتفا می کنند و برخی دیگر برای دسترسی احتمالی به سود بیشتر، از نوع سرمایه گذاری Mutual fund، Segregated Fund و یا Portfolio استفاده می کنند در این صورت چون احتمالا ریسک بیشتری نیز وجود دارد باید وقت بیشتری گذاشته شود یا اینکه از وجود یک مشاور با تجربه استفاده شود.

در هر صورت، هر کدام از حساب‌های بالا را انتخاب کنید، انتخاب درست، شروع یک حساب پس انداز میباشد.
مقاله قبلیسولاریوم و خطرات آنرا بیشتر بشناسیم
مقاله بعدیآتش سوزی گسترده در جنوب کالیفرنیا + فیلم