بانک مرکزی روز چهارشنبه Dec 06 به روند تثبیت نرخ بهره پایبند ماند؛ اما به تازگی در مورد افزایش احتمالی نرخ بهره در آینده نزدیک به کانادایی ها هشدارهایی محتاطانه داد.

در حال حاضر بانک مرکزی نرخ بهره را برای تاکید بر دو اعلامیه اخیردر مورد خط مشی صریح خود بر 1 درصد ثابت نگاه داشته است و این مسئله بعد از رشد اقتصادی بود که بانک مرکزی را در تابستان به  افزایش دو برابری نرخ بهره وا داشت.

در اعلام آخرین تصمیم خود بانک مرکزی به چند جنبه مثبت تازه اشاره کرد که می تواند احتمال افزایش نرخ ها را در ماه های آینده تقویت کند.این جنبه های مثبت شامل تشویق رشد اشغال و دستمزد، سرمایه گذاری قدرتمند تجاری و انعطاف پذیری هزینه ها برای مصرف کننده ها با وجود افزایش هزینه های قرض و بار بدهی های سنگین کانادایی ها می شود.

از طرف دیگر بانک یادآور شد پس از شروعی قدرتمند در ابتدای سال، در ماه های اخیر صادرات بیش از انتظار کاهش یافته است اگرچه در ادامه انتظار می رود رشد داد و ستدها در نتیجه افزایش تقاضای خارجی افزایش یابد.

بانک مرکزی اعلام کرد تورم که عاملی مهم در تصمیم گیری هایش در مورد نرخ بهره است اندکی بیش از انتظارها افزایش یافته است و به خاطر عوامل موقتی مانند افزایش قیمت  بنزین ممکن است طی مدت کوتاهی به همین ترتیب باقی بماند. تورم مرکزی که تورم مبنا را ،با حذف اقلام ناپایدار مثل بنزین، اندازه گیری می کند به افزایش تدریجی خود ادامه داده است.

به دنبال اعلامیه روز چهارشنبه، برخی اقتصاددانان اظهار کردند آن ها انتظار دارند  Stephen Poloz رئیس بانک مرکزی قبل از افزایش بعدی نرخ بهره تا بهار صبر کند.

“بانک مرکزی کانادا با این موقعیت بحرانی با بردباری بسیار زیاد برخورد می کند و به نظر می رسد با وجود کاهش نرخ بیکاری که تقریبا به پایین ترین سطح خود رسیده است بانک مرکزی کوچکترین تمایلی نشان نمی دهد که در این مورد در ماه جولای اقدامی صورت دهد.”

با این حال دیگران بر این باورند که بانک مرکزی در حال حاضر می تواند زودتر از پیش بینی های قبل نرخ بهره را افزایش دهد.
Brian DePratto اقتصاددان ارشد TD روز چهار شنبه نوشت: “با توجه به رشد اقتصادی که انتظار می رود احتمالا بیش از پیش بینی 2.5 درصدی بانک مرکزی برای سه ماهه چهارم امسال باشد، شرایط به سمتی پیش می رود که به زودی شاهد افزایشی زود هنگام و نه با تاخیر در نرخ بهره باشیم. به هر حال همانطور که اعلامیه امروز نشان می دهد هیچ چیز تا روز تصمیم گیری قطعی و تمام شده به شمار نمی رود.”

منبع : www.trurodaily.com

مقاله قبلیآتش سوزی گسترده در جنوب کالیفرنیا + فیلم
مقاله بعدیآنچه باید درباره بیت کوین، پول رایج اینترنتی دانست