دکتر فرهی – طب زیبایی – کلگری

منافذ پوستی، هرچند بسیار کوچک و کم اهمیت به نظر میآیند، اما بسیار بیشتر از آنچه ما فکر میکنیم نقش حیاتی در بدن ما دارند. این منافذ پوستی کوچک عامل مهمی برای حفظ سلامت پوست هستند، چرا که فولیکولهای مو، ترشحات غدد چربی و ترشحات غدد عرق از طریق این منافذ به بیرون پوست راه پیدا میکنند. منافذ پوستی موجب خروج سموم از بدن ما، تنظیم کردن دمای بدن و چرب و مرطوب نگه داشتن پوست میشوند.

در صورتی که این منافذ بیش از حد باز شوند، ظاهر نا خوشایندی ایجاد می کند و حتی در مواردی به نظر مانند جوش و آکنههای پوستی میآیند. این شرایط ممکن است باعث خجالت زدگی شما در هنگام برخورد با دیگران شود. توجه کنید که وقتی شما به پوست فردی نگاه میکنید که کاملا بینقص و شاداب است، در واقع شما منافذ پوستی آن را نمیتوانید ببینید. بزرگ شدن منافذ پوستی، علاوه بر ظاهر ناخوشایند، عوارضی مانند تجمع جرم، رسوب کردن چربیهای پوستی و بروز جوش و آکنه را ایجاد میکنند و باعث میشوند پوست شما خسته و پیر به نظر بیاید.

علت:

دو عامل اصلی با ایجاد منافذ باز پوست ارتباط دارند که عبارت از مسائل ژنتیک و بالا رفتن سن است. افرادی که بطور طبیعی پوستی ضخیم و چرب دارند بیشتر دچار مشکل منافذ باز پوست می شوند. با بالا رفتن سن، آسیب های وارد شده به خاطر قرار گرفتن در معرض نور خورشید و کاهش قابلیت کشسانی پوست می تواند باعث بزرگ شدن منافذ پوست شود. هنگامی که این منافذ به خاطر تجمع آلودگی و باکتری بسته شوند، فرآیند انباشته شدن چربی در این منافذ شروع شده و به این ترتیب این شرایط باعث می شود منافذ ایجاد شده بر روی پوست به تدریج  بزرگ تر گردند.

درمان منافذ باز

  1. مراقبت های پوستی در منزل:

استفاده از کلینزر یا شوینده های حاوی آلفا هیدروکسی اسید و بتا هیدروکسی اسید برای منافذ باز بسیار توصیه می شود. همچنين استفاده از تونر مناسب نیز بسیار ضروری است. تونر به کاهش اندازه منافذ باز و جلا دادن سطح پوست کمک مينمايد. استفاده از محصولات بر پايه رتينول، حداقل سه بار در هفته نيز در جلوگيري از پيدايش منافذ باز پوست تأثير دارد. علاوه بر آن، رتينول به کاهش منافذ باز موجود در پوست هم کمک ميکند.

  1. پيلينگ و لايهبرداري پوست:

هم لایه برداری مکانیکی مانند میکرودرم ابریژن و هم لایه برداری شیمیایی بهطور مرتب و در فواصل زماني منظم در درمان منافذ باز کاربرد داشته و نتایج بسیار خوبی دارد. پوست بعد از لايهبرداري حالت لطيف و نرمي پيدا ميکند و شکل ظاهري منافذ باز پوست تا حد زيادي اصلاح ميشود.

  1. مزوتراپي و مزوبوتاکس:

در روش مزوتراپي مقادير بسيار کمي از ويتامينها، آنتي اکسيدانها، مواد معدني و بوتاکس به وسيله سوزنهاي خيلي ريز (ميکرو نيدل) توسط دستگاه مزوگان مستقيماً در زير پوست صورت تزريق ميشود. نتايج تزريق اين مواد حدود سه روز بعد پديدار ميشود و منافذ باز پوست به ميزان 70 تا 80 درصد کاهش پيدا ميکند.

  1. ميکرونيدلينگ:

ميکرونيدلينگ يک روش درماني جديد است که طي آن سوزنهاي بسيار ريزي در پوست صورت فرو برده ميشود تا حالت زخم شدن پوست را شبيهسازي کند. پوست هم در پاسخ به اين عامل محرک شروع به توليد کلاژن ميکند و در نتيجه، اندازه منافذ باز پوست کاهش پيدا ميکند. عمل ميکرونيدلينگ را ميتوان در چند جلسه به فاصله هر 4 تا 6 هفته يک بار انجام داد تا نتايج کاملاً مؤثري حاصل کند. قبل از انجام اين عمل ابتدا يک کرم بيحسي بر روي پوست صورت ماليده ميشود تا شخص درد و ناراحتي نداشته باشد. بعد از عمل ميکرونيدلينگ هم پوست صورت به مدت 3-2 روز همچنان قرمز ميماند. توليد کلاژن در پوست نه تنها باعث کاهش اندازه منافذ باز ميشود، بلکه به صورت يک درمان ضد پيري براي پوست عمل ميکند و خطوط و چروکهاي ريز پوست را نيز برطرف ميسازد.

  1. لیزر:

لیزر CO2 فرکشنال نیز ستونهایی از سوختگی در مقیاس کوچک را در پوست ایجاد می کند و لذا پوست را وادار به شروع پروسه خود ترمیمی می کند که نتیجه نهایی آن افزایش کلاژن و الاستین و کاهش اندازه منافذ پوست است.

 

مقاله قبلیگران ترين محله كلگرى كدام است؟
مقاله بعدیتغییرات اساسی در برنامه کارآفرینی استان مانیتوبا کانادا