گردآودنده : مریم جمشیدیان، وکیل رسمی استان آلبرتا

یا می دانید که می توانید شخصی را به عنوان نماینده خود برگزینید تا چنانچه در شرایطی که در قید حیات هستید ولی به دلیل حجر، امکان اداره اموال خود را ندارید، مدیریت دارایی های شما را مطابق نظر و اراده پیشین شما برعهده گیرد.

بخش اول

بخش دوم

وکالتنامه اداره اموال در صورت ناتوانی یا حجر

(Enduring Power of Attorney)

به طور کلی وکالتنامه یا Power of Attorney ، این اختیار را به شما می دهد که شخص یا اشخاصی را برای اداره اموال خود در زمان حیات و زمانی که  محجور نشده اید، برگزینید، بنابراین این وکالتنامه در زمان حجر که شما دچار ناتوانی ذهنی شده اید، قابل اجرا نیست. در حالیکه در این نوع وکالتنامه خاص که Enduring Power of Attorney نام دارد، شما می توانید اختیار اداره اموال را زمانیکه در قید حیات هستید ولی به دلیل بروز ناتوانی، امکان تصمیم گیری در خصوص دارایی خود را ندارید ، به شخص یا اشخاص معتمد و مورد قبول خود واگذار نمایید.

نکات قابل توجه :

  • وکیل شما لزوما نباید وکیل دادگستری باشد بلکه هر شخص واجد شرایط که بالای 18 سال سن داشته باشد، می تواند به عنوان وکیل انتخاب شود.
  • شما می توانید اختیارات خاص و محدود یا اختیارت کلی و عام را به وکیل خود اعطا کنید و محدوده اختیارات وی را در وکالتنامه مشخص کنید.
  • این نوع وکالتنامه به محض بروز ناتوانی جسمی یا ذهنی شما ، قابلیت اجرایی می یابد و مسوولیت های وکیل آغاز می شود.
  • در این نوع وکالتنامه، شما اختیار اداره اموال را صرفا تا زمانیکه توانایی و کارایی ذهنی خود را باز یابید ، به وکیل خود سپرده اید و پس از بهبودی، زمام امور را مجددا” به دست خواهید گرفت.
  • به عنوان مثال اگر همسر یا فرزند ارشد خود را به عنوان وکیل برگزینید، زمانیکه قادر به اداره اموال خود نیستید، ایشان می توانند تراکنش های مالی ، عملیات بانکی مربوط به وام ها و Mortgage شما را مدیریت کنند و این نوعی آرامش خاطر را برای شما و خانواده به همراه دارد.
  • برای اطمینان از مدیریت صحیح و جلوگیری از اختلاف نظر احتمالی بیش از یک وکیل، پیشنهاد می شود وکیلی که مورد اطمینان شماست برگزینید و دامنه اختیارات وی را مشخص نمایید.
  • در نظر داشته باشید که قبل از انتخاب وکیل ، حتما نظر وی را جویا شوید تا در صورتیکه علاقمند به پذیرش این سمت و مسوولیتهای قانونی آن می باشد، او را معرفی کنید. در هرحال بهتر است فرد دومی را به عنوان جایگزین معرفی کنید تا درصورت عدم پذیرش فرد نخست یا بروز مشکل در پذیرش سمت، فرد اخیر بتواند اداره اموال شما رابر عهده گیرد.
  • توجه داشته باشید که این وکالتنامه به محض فوت منفسخ می شود، بنابراین نماینده ای که طبق وصیت نامه انتخاب کرده اید، اداره اموال شما را برعهده خواهد گرفت و در صورت نداشتن وصیت نامه ، ورثه شما باید نسبت به تعیین نماینده قانونی اداره اموال از طریق مراجعه به دادگاه اقدام کنند.

پیشنهاد می شود برای تنظیم وکالتنامه جامع و کامل که در برگیرنده نیاز ها وخواست های شما باشد، حتما با متخصصین این حوزه مشورت کنید.

مقاله قبلیچهره هایی که در سال ۲۰۱۷ دار فانی را وداع گفتند
مقاله بعدیاهمیت میزان ریسک سرمایه گذاری