دکتر فرهی – طب زیبایی – کلگری

سلولیت اصطلاحی که توسط فرانسویها ابداع شده است و یکی از شایع ترین و ناراحت کننده ترین مشکلات زیبایی است که زنان و گاهی اوقات مردان درباره آن شکایت می کنند. سلولیت بیش از ۸۰% زنان و حدود ۲۰% مردان را تحت تاثیر قرار می دهد زیرا الگوی ذخیره چربی در زنان متفاوت از مردان است. سلولیت بیشتر در ران، باسن، شکم و لگن دیده میشود. در سلولیت توده های کیسه ای شکل چربی در زیر پوست تشکیل می شود و باعث ایجاد فرورفتگی درپوست و ناصافی ظاهر پوست می شود.

چه عواملی باعث ایجاد سلولیت میشوند؟

امروزه اعتقاد براین است که سلولیت حاصل تغییرات بیوشیمیایی و متابولیک متعددی است که بر بافت همبند با بینابینی تاثیر می گذارد که در نهایت باعث ایجاد تیغه های سخت فیبروز در بافت چربی شده و لذا بافت چربی به صورت توده های متعدد چربی تغییر شکل می دهد.

عوامل هورمونی: احتمالاً هورمونها نقش مهمی در ایجاد سلولیت بازی میکنند. بسیاری بر این باورند که هورمونهای استروژن، انسولین، نور آدرنالین، تیروئید و پرولاکتین بخشی از فرایند تولید سلولیت هستند.

ژنتیک: وجود برخی از ژنهای خاص برای ایجاد سلولیت ضروری است. ممکن است برخی ژنها زمینهساز شرایطی باشند که با سلولیت در ارتباط است مانند ژنهای مربوط به جنسیت، نژاد، متابولیسم آهسته، توزیع چربی پوست و نارسایی گردش خون در برخی از نواحی بدن

رژیم غذایی: افرادی که بیشازحد چربی، کربوهیدرات یا نمک مصرف میکنند و همچنین فیبر کمتری مصرف استفاده میکنند، شانس مبتلا شدنشان به سلولیت افزایش مییابد.

سبک زندگی: سلولیت در افراد سیگاری، کسانی که ورزش نمیکنند و کسانی که زمان طولانی در یک موقعیت خاص نشسته و یا میایستند، شایعتر است.

لباس: ممکن است پوشیدن لباس زیر تنگ، چسبان و کشی بخصوص در ناحیه باسن (به دلیل محدود کردن جریان خون) به تشکیل سلولیت کمک کند.

درمان سلولیت:

موثرترین روش  درمانی روشی است که به برگشت و تبدیل بافت سلولیت به بافت سالم کمک نماید. متاسفانه درمان سلولیت به تنهایی توسط رژیم غذایی و نیز فعالیت بدنی امکان پذیر نیست لذا استفاده از یک تکنولوژی برای درمان سلولیت ضروری است. درمانهای زیر برای سلولیت  در نظر گرفته می شود:

  1. رژیم درمانی و ورزش می تواند در مراحل ابتدایی سلولیت موثر باشد.
  2. داروهای لاغری با مکانیسم کاهش اشتها یا افزایش متابولیسم تیرویید و یا جلوگیری از جذب چربی از روده عمل می کنند و باید حتما زیر نظر پزشک مصرف شود.
  3. جراحی مانند بالون معده یا bypass و غیره
  4. رولر وکیوم ماساژ که دارای یک پمپ وکیوم است و ضمن بهبود گردش خون، ساختار دیواره های توده های بافت چربی را در هم می شکند.
  5. اولتراسوند که باعث تولید گرما در بافت شده و جریان خون را در موضع افزایش داده و همچنین ساختار دیواره های سلولیت را تخریب میکند.
  6. لیزرهای کم توان که دارای طول موج محدوده 633 تا 904 نانومتر هستند و موجب تغییرات فتوشیمیایی در بافت چربی می کنند.
  7. رادیوفرکانسی یا RF که باعث افزایش حرارت در بافت چربی و افزایش سوخت و ساز چربی و نیز افزایش جریان خون در بافت چربی کرده و در درمان سلولیت موثر است.
  8. مزوتراپی: در این روش داروهای مخصوصی به لایه های چربی سلولیت تزریق می شود.
  9. کربوکسی تراپی که گاز CO2 در درم تزریق شده و نتیجه آن افزایش جریان خون و بهبود بافت سلولیت است.

 

مقاله قبلی چگونه مخارج تعطیلات در کانادا را کنترل کنیم؟
مقاله بعدیاکسپرس اینتری کانادا چیست و محاسبه امتیاز آن برای مهاجرت چگونه است؟