نویسنده : مجید ضیایی ، مشاور مستقل مالی در کلگری

Dollar Coat Averaging “متوسط هزینه دلاری”

بهترین زمان سرمایه گذاری همین اکنون است.

“متوسط هزینه دلاری” فرایندی است که سرمایهگذار بدون توجه به قیمت روز سهام، با یک زمانبندی مشخص و از پیش تعیین شده، اقدام به خرید بعنوان مثال Mutual Fund میکند. بدین صورت با پایین آمدن قیمت سهام سرمایهگذار قادر به خرید تعداد بیشتری سهام خواهدبود. البته عکس این حالت نیز اتفاق میفتد و سرمایه گذار درحالتی که قیمت ها بالامیرود، توان خرید تعداد کمتری از سهام را خواهد داشت.

در نتیجه استفاده از این روش، قیمت تمام شده هر سهم، کمتر از قیمت میانگین تمامی خریدها خواهد بود.

افراد بسیاری عقیده دارند که در زمانی که بازار خوب نیست و قیمت ها پایین هستند فرصت مناسبی است که خریداری صورت گیرد. ولی همیشه این سوال پیش میآید که آیا دقیقا الان زمان مناسب برای خرید است یا نه؟ چرا که قیمتها میتوانند پایینتر بیایند و با بالاتر روند.

البته این روش برای سرمایه گذارانی که بازه زمانی سرمایه گذاری متوسط و طولانی دارند بسیار موثر است و در اینجا صحبت از خرید و فروشهای روزانه (day trading) نمیکنم.

روش متوسط هزینه دلاری باعث میشود که احساسات و همچنین حدس و گمان ها در مورد بازار سرمایه از معادلات سرمایه گذاری بیرون گذاشته شود.

٣ راهکار اصلی برای موثرنمودن “متوسط هزینه دلاری”:

۱- سرمایه گذاری را شروع کنید:

بجای اینکه منتظر زمان مناسب سرمایه گذاری بمانید، همین حالا با یک میزان ثابت بصورت هفتگی، دوهفتگی، ماهیانه و … پس انداز و سرمایه گذاری را شروع کنید.

۲- بر روی خرید تعداد بیشتر سهام تمرکز کنید، نه بر روی قیمت سهام:

افت قیمت سهام برای کسیکه برنامه فروش دارد، خبر خوبی نیست، اما این خبر برای کسیکه در حال افزایش سرمایه گذاریست، خبر خوبیست.

وقتی قیمت سهام افت میکند، شما میتوانید تعداد بیشتری از سهام را خریداری نمایید.

۳- برای شرایط بد بازار سرمایه آماده باشید:

بخاطر داشته باشید که این روش برای بازه زمانی متوسط و طولانی موثر است. پس برای شرایط احتمالی بد آماده بوده و همچنان به افزایش سرمایه گذاری ادامه دهیم.

“متوسط هزینه دلاری” با سه روش زیر انجام میشود:

۱- واریز مبلغ های کوچکتر ثابت دوره ای (هفتگی، دوهفتگی، ماهیانه و …)

۲- واریز یکباره مبلغ Lump Sum

معمولا در این روش، کل مبلغ در یک محیط با ریسک پایین و رشدکمتر سرمایه گذاری شده و سپس بخشی از کل مبلغ بصورت دوره ای به محیطی با پتانسیل رشدبیشتر انتقال میابد.

۳- استفاده از Corporate Class

این روش تقریبا همانند روش دوم میباشد. با این تفاوت که فقط از حساب های non-registeredمیتوان استفاده نمود.

مقاله قبلیآشنایی با شرکت هواپیمایی ایر کانادا
مقاله بعدیبویلر در خانەهای مسکونی – سیستم گرمایی