بیش از ۵۰۰ پزشک و رزیدنت و همچنین نزدیک به ۱۵۰ دانشجوی پزشکی در کانادا، با امضای یک نامه‌ی سرگشاده، اعتراض خود را نسبت به افزایش حقوق‌شان نشان دادند.

در این نامه عنوان شده است که «ما پزشکان کبکی، که معتقد به وجود یک سیستم عمومی قوی هستیم، با افزایش حقوق و دستمزدهایی که اخیرا در مذاکرات فدراسیون پزشکی اعمال شد، مخالفیم».

این گروه، افزایش حقوق‌هایشان را در حالی که پرستاران و بیماران با شرایط نامناسب مالی دست‌وپنجه نرم می‌کنندد، توهین به خودشان خواندند.

در این نامه که ۲۵ فوریه منتشر شد، نوشته شده است: «این افزایش دستمزد‌ها واقعا تکان‌دهنده هستند، چراکه پرستاران، کارمندان و متخصصان دیگر همچنان در شرایط بسیار دشواری کار می‌کنند؛ و از طرفی بیماران نیز به علت کاهش شدید بودجه در سال‌های اخیر و تمرکز قدرت در وزارت بهداشت، به خدمات ضروری دسترسی ندارند. و تنها چیزی که ظاهرا از کاهش بودجه در امان مانده، حقوق و دستمزدهای ماست».

سیستم بهداشت عمومی کانادا طبق وب‌سایت دولت «برای خدمات بهداشت و درمان ضروری پزشکی براساس نیاز و بدون توجه به توانایی پرداخت، پوشش جهانی» به بیماران ارائه می‌کند.

۲۱۳ پزشک عمومی، ۱۸۴ پزشک متخصص، ۱۴۷ رزیدنت و ۱۶۲ دانشجوی پزشکی می‌خواهند که پول تخصیص یافته برای افزایش حقوق آنها، به سیستم بازگردانده شود.

در این نامه اظهار شده است: «ما بر این باوریم که قطعا راهی برای توزیع مجدد منابع سیستم بهداشتی کبک وجود دارد، تا بتوان سلامت مردم را بهبود بخشید و به نیازهای بیماران رسیدگی کرد. ما، پزشکان کبکی، می‌خواهیم افزایش حقوق و دستمزد پزشکان لغو و به منظور بهبود مراقبت‌ها و خدمات بهداشتی به مردم کبک، در سیستم توزیع شود».

طبق گزارش موسسه اطلاعات بهداشت کانادا که در سپتامبر ۲۰۱۷ منتشر شد، حقوق مصوب وزارت بهداشت برای یک پزشک در کانادا برای خدمات بالینی به طور متوسط سالانه مبلغ ۲۶۰٫۹۲۴ دلار (۳۳۹٫۰۰۰ دلار کانادا) است. طبق همین گزارش به یک پزشک خانوادگی برای خدمات بالینی به طور متوسط ۲۱۱٫۷۱۷ دلار (۲۷۵٫۰۰۰ دلار کانادا) و به یک متخصص جراح ۳۵۴٫۹۱۵ دلار (۴۶۱٫۰۰۰ دلار کانادا) پرداخت می شود. البته این مقادیر، درآمد ناخالص یک پزشک است.

در می ۲۰۱۶، یک پزشک به صورت عمومی اعلام کرد که درآمد ناخالص او مبلغ ۲۳۱٫۰۳۳ دلار ( ۳۰۰٫۰۰۰ دلار کانادا) است که با کسر هزینه‌های مالیاتی و غیره چیزی حدود ۱۳۶٫۹۰۶ دلار (۱۷۷٫۸۷۶ دلار کانادا) می‌شود.

طبق گزارش انجمن دانشکده‌های پزشکی کانادا، برای هزینه‌های دانشکده پزشکی در کانادا، از سوی دولت‌های استانی یارانه اختصاص داده می‌شود. هزینه‌های تحصیل بستگی به خود دانشکده و به این موضوع دارد که آیا دانشجو شهروند کاناداست، یا اقامت دائم دارد و یا دانشجوی خارجی محصوب می‌شود. طبق نظر انجمن دانشکده‌های پزشکی کانادا، هزینه تحصیل سال اول برای شهروندان یا ساکنین دائمی کانادا، بین ۲۵۶۷ دلار (۳۳۳۴ دلار کانادا) تا ۲۰٫۰۴۶ دلار (کانادا ۲۶٫۰۵۶ دلار) است.

Médecins Québécois pour le Régime Public (MQRP)که نامه‌ی سرگشاده‌ی ذکر شده را منتشر کرده‌اند (و همچنین یک نامه‌ی دیگر نیز در ۱۷ فوریه منتشر کرده بودند) به افزایش حقوق ۵۰۰ میلیون دلاری پزشکان متخصص اعتراض کردند. این افراد افزایش حقوق را «بی‌شرمانه» خواندند.

و در اول فوریه نیز نامه‌ای را منتشر کرده و طی آن شرایط کار پرستاران را محکوم کردند. در این نامه عنوان شده است «پرستاران زیر حجم کار سنگین از پا در می‌آیند. کمبود شدید کارکنان و خستگی ناشی از اضافه کاری‌های مداوم و گاها اجباری برای جبران کمبود نیرو، تأثیری عمیقی بر ایمنی مراقبت از بیمار می‌گذارد.»

منبع: MQRP , Yahoo , CNBC

مقاله قبلیتصمیم بانک مرکزی کانادا برای جمع آوری اسکناس های قدیمی
مقاله بعدیبه بهانه گرامی داشت هشتم مارچ، روز جهانی زن