دونالد ترامپ، پس از اعلام برنامه گسترده‌ی اعمال تعرفه‌های ۲۵ درصدی بر واردات فولاد و تعرفه‌های ۱۰ درصدی بر واردات آلومینیوم از کشورهای دیگر، روز پنج‌شنبه در مراسم امضا در کاخ سفید اعلام کرد که کانادا و مکزیک از این تعرفه‌ها معاف خواهند شد.

تامپ گفت: «تصمیم گرفته‌ام واردات محصولات آلومینیومی را با اعمال تعرفه‌ی ۱۰ درصدی بر روی محصولات که از همه کشورها به جز کانادا و مکزیک وارد می‌شوند، تعدیل کنم». وی افزود این تصمیم «به دلیل ماهیت منحصر به فرد روابط ما با کانادا و مکزیک» است.

با این حال، «ما در حال حاضر در حال مذاکره هستیم و قصد تعرفه‌های این دو کشور را به حالت تعلیق درآوریم تا ببینیم آیا می‌توانیم بر سر NAFTA معامله کنیم یا خیر».

اگر توافق حاصل شود، «این معامله شکل می‌گیرد و تعرفه‌ای بر روی کانادا و مکزیک نخواهیم داشت».
اما اگر یک معامله انجام نشود، «یا ما به دلیل عدم توانایی آنها برای بستن معالمه‌ای که برای کراگران منصفانه باشد، به NAFTA خاتمه دهیم، همه چیز را از نو شروع خواهیم کرد. یا به شیوه‌ای متفاوت کار را از پیش خواهیم برد».

ترامپ جزئیات بیشتری درباره‌ی منظور خود اظهار نکرد.

این صحبت‌ها، با اظهارات (و توئیت‌های) ترامپ در اوایل این هفته مبنی بر اینکه ایالات متحده آمریکا «تقریبا در تمام معاملات تجاری، طرف بازنده بوده است» فرق می‌کند.

او ادعا کرد که «دوست و دشمن» از آمریکا استفاده کرده است و صنایع فولاد و آلومینیوم آمریکا عملا مرده‌اند.
او همچنین از کانادا و مکزیک به خاطر آنچه به گفته‌ی او کمبود تجاری عظیم با هر دو کشور است، دعوت به ملاقات کرد.

منبع: DailyHive

مقاله قبلیدر سخنرانی سلطنتی آلبرتا، گریزی هم به اقتصاد، انرژی و مناقشات خط لوله زده شد
مقاله بعدیاخطار کانادا به کشتی‌های گردشگری