نوید شریفی و همسرش بهاره گودرزی سال ۲۰۱۱ از ایران به مونترال مهاجرت کردند. آنها ۲۱ ماه پیش برای اقامت دائم درخواست کرده و هنوز منتظر پاسخند.

برخی از ایرانیانی که در کبک زندگی می‌کنند از این می‌گویند که با آنها منصفانه رفتار نمی‌شود چراکه ماه‌هاست منتظرند تا اقامت دائم خود را بگیرند.

این زوج اهل همدان، ایران هستند و هر دو دکترای خود را از دانشگاه Concordia دریافت کرده‌اند؛ شریفی دکترای مهندسی مکانیک و گودرزی دکترای علوم رایانه دارد.

گودرزی می‌گوید: «این موضوع واقعا ناامید کننده است، چون ما داریم تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا جزئی از جامعه شویم». آنها می‌گویند عاشق مونترال هستند و می‌خواهند آیندۀ خود را در کبک پایه‌گذاری کنند.

گودرزی می‌گوید: «در کمال تعجب ما عاسق زمستان اینجا هستیم چون اسکی کردن را دوست داریم».

«آدم‌های مختلف، فرهنگ‌های مختلف. مثل این می‌ماند که در یک نسخه کوچکتر از کل جهان زندگی می‌کنیم».

این زن و شوهر که از طریق برنامه نیروی متخصص و ماهر به کبک رفته‌اند، تقریبا دو سال پیش برای اخذ اقامت دائم درخواست داده‌اند. و با وجود اینکه متوسط زمان انتظار برای متقاضیان در این رده حدود ۱۵ ماه است، آنها هنوز پاسخی دریافت نکرده‌اند. و آنها تنها نیستند. Vincent Valaï، وکیل این زن و شوهر، می‌گوید که او ۳۸ پرونده‌ی این چنین دیگر نیز دارد.

او نماینده‌ی گروهی به نام Collective of Iranian Graduate Students است. این گروه افرادی متخصص در زمینه‌های گوناگون مانند مهندسی بیوشیمی، دکترای کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر هستند.

بعضی از آنها مدت دو سال و نیم است که منتطر پاسخ از اداره‌ی مهاجرت کانادا هستند، که به گفته‌ای این اداره، پرونده‌های آنها در مرحله بازنگری امنیتی است.

Valaï، وکیل آنها می‌گوید احساس می‌کند که همه اینها به این دلیل است که این افراد ایرانی هستند.

وی گفت: «نمی‌توانیم دقیقا چنین چیزی را عنوان کنیم، که فایل‌ها تحت بازنگری امنیتی قرار دارند. اما فکر می‌کنیم که این تاخیر بیش از حد طولانی و ناعادلانه است». با این حال برخی متنقدین می‌گویند این یک مشکل همه‌گیر است. Mulcair Tom، عضو پارلمان NDP، گفت که این موضوع سال‌هاست که جریان دارد. Mulcair می‌گوید: «صدها پرونده از سرتاسر کانادا داریم … اما شکی نیست که وضعیت ایرانیان، که به دقت و وسواس انتخاب شده‌اند و بیشترین سطح تخصص مورد نظر ما را دارند و ما واقعا خواهان حضور آنها در این کشور هستیم، با دیگر افراد کاملا متفاوت است».

شريفی و گودرزی می‌گويند اميدوار هستند که سرانجام اقامت دائم خود را دريافت کنند. آنها فقط امیدوارند که این اتفاق زودتر بیفتد. گودرزی می‌گوید: «اینکه نمی‌دانید این موضوع چه مدت طول می‌کشد واقعا اذیت‌کننده است».

منبع: CBC

مقاله قبلی4 مرد از اهالی جنوب آلبرتا پس از ناپدید شدن هواپیما در ایالات‌متحده کشته شدند
مقاله بعدیکانادا سردمدار استارت‌آپ‌های دانشجویی است