نویسنده : مجید ضیایی ، مشاور مستقل مالی در کلگری

معمولا بعد از ازدواج، زن و شوهر درآمدهای خود را باهم به اشتراک میگذارند. برای برخی از زوجها داشتن حساب بانکی مشترک نماد یکپارچگی در زمینه مالی میباشد. البته این بدین معنا نیست که این روس برای تمامی زوج‌ها کارآمد میباشد.

براساس نظرسنجی که بانک TD در سال ۲۰۱۶ انجام داده است، ۷۶ درصد زوج‌ها اذعان داشته اند که حداقل یک حساب بانکی مشترک دارند. البته سهم نسل جدید از این ۷۶ درصد بسیار کمتر از نسل قبلتر میباشد.

اگر متأهل هستید، یکی از اولویت‌ها این است که چگونه مسایل مالی خود را مدیریت کنید.

مزایای داشتن حساب مشترک بانکی:

  • در صورت نیاز به دسترسی به حساب، هر دو نفر می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.
  • در صورت فوت یکی از طرفین، همسر فرد متوفی می‌تواند همچنان به حساب بانکی مشترک دسترسی داشته باشد. (قوانین محلی باید مورد مطالعه قرارگیرد.)
  • و سرانجام، مزیت دیگر اینست که هر دو نفر از شرایط، عملکرد و میزان پول موجود در حساب مشترک آگاه هستند.

معایب داشتن حساب بانکی مشترک:

  • درحالیکه داشتن حساب مشترک بانکی مدیریت پول را آسانترمیکند، برای برخی از زوجها، این بمنزله از دست دادن استقلال مالی میباشد.
  • با دارابودن حساب بانکی جداگانه، هرکدام از زوجین مسئولیت مدیریت مالی خود را به عهده میگیرد.
  • یکی از معایب اصلی داشتن حساب مشترک اینست که زوجین در مورد وضعیت حساب بانکی خود با همسرشان گفتگو و تبادل نظرنمیکنند.
  • مشکل دیگر وقتی ایجاد میشود که یکی از زوجین قبل از ازدواج، دارای بدهی باشد. بعنوان مثال دارای وام دانشجویی و … که بازپرداخت آنها بعد از ازدواج انجام میشود.

برای جلوگیری از هرگونه اختلاف نظر، قبل از اینکه زوجین تصمیم به استفاده از حساب بانکی جداگانه و یا مشترک بکنند، باید بررسی کنند که کدام حساب برای آنها مناسب میباشد.

  • یکی دیگر از مشکلاتی که درصورت داشتن حساب بانکی مشترک پیش میاید، جداشدن دوطرف میباشد.

داشتن حساب بانکی جداگانه:

این نکته را همواره باید بخاطر داشت که داشتن حساب بانکی جداگانه، بمعنی شانه خالی کردن در برابر همسر نیست. توصیه میشود که همسرخود را از کارکرد و عملکرد حساب بانکی خود آگاه نمایید.

یکی از راهکارهای کارآمد، داشتن حساب مشترک نزد دو موسسه مالی متفاوت میباشد. به این ترتیب که هرکدام از زوجین یکی از حساب‌ها را بعنوان حساب اصلی خود تلقی کند و پرداخت ها و واریزها را انجام دهد و دسترسی همسرش نیز به آن حساب وجود داشته باشد.

مقاله قبلیکانادا سردمدار استارت‌آپ‌های دانشجویی است
مقاله بعدیبه لطف ترامپ، احتمال دارد کانادا میزبانی جام جهانی ۲۰۲۶ را از دست بدهد