Saturday, April 20, 2024
-2 C
Calgary

اگر پوستتان چرب است حتما این مطلب را بخوانید

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دکتر فرهی – طب زیبایی – کلگری

به طور کلی پوست چرب به دلیل ترشح زیادتر چربی سبوم (sebum) از غدد سباسه پوست است. سبوم ترشح شده بر روی پوست باعث نرمی و شفافیت پوست شده، مانع تبخیر آب پوست به سمت خارج می شود و همچنین با مخلوط شدن با سلول های لایه شاخی باعث شده که لایه شاخی وظیفه خود را بخوبی انجام دهد.

ترشح بیش از حد سبوم از غدد سباسه باعث انسداد منافذ پوستی شده و متعاقب آن بروز آکنه افزایش پیدا می کند که باعث ناراحتی شخص شده و همچنین ریسک اسکارهای آکنه را افزایش می دهد لذا مراقبت از پوست های چرب اهمیت بسیار زیادی دارد.

  1. شستشوی صورت برای پوست های چرب باید به درستی انجام شود. کلینزر های بدون پارابن حاوی آلفا هیدروکسی اسید مانند گلیکولیک اسید یا بتا هیدروکسی اسید مانند سالیسیلیک اسید گزینه های مناسبی برای پوست های چرب هستند. معمولا برای پوست های چرب شستشوی صورت دو بار در روز را توصیه می کنیم.
  2. استفاده از تونر نیز امری ضروری برای مراقبت از پوست های چرب است که بعد از شستشوی صورت استفاده می شود. برای پوست های چرب معمولا تونرهای قابض را تجویز می کنیم که باعث کوچک شدن منافذ پوستی می شود. وجود اسیدهای خاص و بعضی مواد دیگر در تونرها باعث کنترل بهتر میزان چربی ترشح شده از غدد سباسه و نیز کنترل آکنه می شود.
  3. عدم استفاده از مرطوب کننده به تصور اینکه پوست شما چرب است و نیازی به مرطوب کننده ندارید کاملا اشتباه است. بخصوص اینکه رطوبت نسبی هوا در آلبرتا بسیار پایین است و لذا میزان تبخیر آب از پوست زیاد است. استفاده از مرطوب کننده حتی اگر پوست چربی دارید ضروری است اما مرطوب کننده ی مناسب برای پوست های چرب متفاوت از سایر پوست هاست بطوریکه باید آب پوست را تامین کند اما موجب چرب شدن پوست و انسداد منافذ پوستی نیز نشود. مرطوب کننده برای پوست های چرب بهتر است پایه آبی داشته باشد و سبک باشد. توصیه می کنم هنگام تهیه مرطوب کننده با پزشک زیبایی خود مشورت نمایید.
  4. از ضدآفتاب های فاقد چربی و غیر رنگی استفاده کنید. از ضدآفتابهایی استفاده کنید که non-comedogenic باشند.
  5. هفته ای دو تا سه بار از اسکراب استفاده کنید. استفاده از اسکراب مانع انسداد منافذ پوستی شده و احتمال آکنه را کاهش می دهد.
  6. هفته ای دو بار می توانید از ماسک گل رس mud mask استفاده کنید. استفاده از این نوع ماسک ها که سرشار از املاح معدنی بسیار مفید هستند باعث پاکسازی عمیق پوست می شود و نقاط سرسیاه را کاهش می دهد.
  7. توصیه می کنم در سال 5 تا 6 بار میکرودرم ابریژن یا پیلینگ شیمیایی و یا هر دو را به همراه پاکسازی عمیق پوست انجام دهید. این کار ضمن حذف چربی های اضافی پوست باعث برداشته شدن قسمت اعظم لایه شاخی شده و پوستی صاف را به ارمغان می آورد ضمن اینکه نقاط سرسیاه را کاهش داده و بروز آکنه را کاهش می دهد.
  8. استفاده از مواد آرایشی وضیعیت پوست های چرب را بدتر می کند لذا اگر پوست چربی دارید بیش از سایر افراد باید در استفاده از مواد آرایشی احتیاط نمایید.