Wednesday, April 24, 2024
15.7 C
Calgary

بازپس‌گیری بخش عمده‌ای از ۱۱٫۸ میلیون دلاری که از دانشگاه MacEwan کلاهبرداری شده بود

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

این کلاهبرداری زمانی اتفاق افتاد که کارکنان دانشگاه موفق به تایید ایمیل‌های درخواست تغییرات در اطلاعات بانکی نشده بودند. پس از چند ماه پیگیری قانونی، دانشگاه MacEwan ادمونتون توانست تقریبا تمام ۱۱٫۸ میلیون دلاری که در این کلاهبرداری از دست داده بود را پس بگیرد.

MacEwan روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از پایان دادرسی، توانست مبلغ ۱۰٫۹۲ میلیون دلار را پس بگیرد. در این بیانیه آمده است «مدیریت MacEwan، بازپس‌گیری چنین مبلغ زیادی (چیزی در حدود بیش از ۹۲ درصد از مبلغ کلاهبرداری شده) را مدیون واکنش سریع و تلاش‌های سخت‌گیرانه تیم داخلی دانشگاه، مشاوران حقوقی چندین حوزه قضایی، واحدهای مبارزه با کلاهبرداری بانک‌های درگیر در این نقل و انتقال و دفتار اجرای قانون می‌داند».

کشف این کلاهبرداری در آگوست گذشته، Marlin Schmidt وزیر تحصیلات تکمیلی را وا داشت تا به تمامی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های استان آموزش دهد مدیریت امور مالی خود را بررسی کنند.

در بیانیه روز چهارشنبه MacEwan اظهار شده است که دانشگاه در حال حاضر از کنترل‌های مالی قوی‌تری بهره گرفته است، از جمله آموزش اجباری امنیت IT برای کارکنان و پروتکل‌های تأیید بهبودیافته. Schmidt می‌گوید خوشحال است که امنیت دانشگاه بهبود یافته است. وی به خبرنگاران گفت: «بسیار خوشحالم که MacEwan پیشرفت قابل توجهی در بهبود وضعیت پولی و همچنین پیشرفت‌هایی در فرایندهای مدیریت و کنترل مالی خود ایجاد کرده است».

در این کلاهبردای، به یک حساب جعلی سه پرداخت انجام شده بود: یکی ۱۰ آگوست به مبلغ ۱٫۹ میلیون دلار؛ یک پرداخت دیگر در ۱۷ آگوست به مبلغ ۲۲٫۰۰۰ دلار و سومی در ۱۹ آگوست به مبلغ ۹٫۹ میلیون دلار. MacEwan زمانی متوجه این کلاهبرداری شده بود که پس از یک فروش قانونی با یک شرکت ساختمانی، از آنها درخواست شده بود مبلغ مورد نظر را (که دانشگاه قبلا پرداخت کرده بود) پرداخت کنند.

David Beharry سخنگوی MacEwan گفت که طی پیگری‌های انجام شده متوجه شده‌اند که اکثر این پول (۱۱٫۴ میلیون دلار) به یک حساب بانکی در مونترال و دو حساب دیگر در هنگ کنگ واریز شده بوده است. او گفت که ۶٫۳ میلیون دلار از حساب مونترال بازپس گرفته و برای توقیف دو حساب هنگ کنگی نیز اقدامات قانونی انجام شده است. وی همچنین گفت که سه کارمند درگیر، از کارمندان رده بالا نیستند و دانشگاه معتقد است آنها دستی در این کلاهبرداری نداشته‌اند، اما صحبتی هم در مورد اینکه آیا این سه نفر به حالت تعلیق درآمده یا جریمه شده اند به میان نیاورد.

به گفته‌ی Beharry حسابرس‌ها خطای انسانی را عامل احتمالی این کلاهبرداری می‌دانند: «ما کنترل‌های مدیریتی لازم را نداشتیم. از آن زمان به بعد، ساختار گزارش‌دهی تغییر کرده است. گزارشات مالی باید به یک مدیر دیگر نیز تسلیم شوند تا چندین سطح گزارشات را بررسی کنند. دانشگاه پس از این اتفاق، تمامی مراحل خود را بازنگری کرده است و ما می‌دانیم خودمان مقصر هستیم و این را قبول داریم».

ادارۀ پلیس ادمونتون و سایر ادارات پلیس همچنان درحال بررسی این کلاهبرداری هستند.

منبع: CBC