Thursday, March 28, 2024
-1.7 C
Calgary

ساخت صندلی چرخدار ارزان قیمت به دست دانشجویان دانشگاه کلگری

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

یک تیم ۶ نفره از دانشجویان مهندسی، موفق به ساخت ویلچری شده‌اند که به راحتی از روی سطوح شیبدار عبور می‌کند.

این دانشجویان زمانی که متوجه شدند فردی که روی صندلی چرخدار نشسته چه تقلایی برای سوار شدن به اتوبوس می‌کند، پی بردند که زیرساخت‌های مربوط به سفرهای شهر برای کاربران صندلی چرخدار تا چه حد نیاز به بررسی دارد.

Anmol Anand دانشجوی سال چهارم دانشکده مهندسی Schulich و همکلاسی‌هایش، به فکر راه‌حلی برای این معضل افتادند. آنها می‌خواستند یک صندلی چرخدار بسازند که تمامی نیازهای کاربر آن را برطرف کند و در عین حال قیمت بالایی هم نداشته باشد.

آنها با ۶۰ کاربر صندلی چرخدار و پرستاران آنها مصاحبه کردن و متوجه شدند یکی از بزرگترین موانع صندلی‌های چرخدار عبور از سطوح شیبدار است.

Anand می‌گوید: «ما تصمیم گرفتیم برای صندلی‌های چرخدار، کمکیا طراحی کنیم تا بتوانند به راحتی از روی سطوح شیبدار عبور کنند».

این دانشجوها توانستند نمونه اولیه‌ی WheelPWR را درست کنند که به وسیله‌ی سنسورهایی تشخیص می‌دهد کاربر روی سطح شیبدار قرار دارد یا خیر، سپس با استفاده از یک موتور کاربر را به بالا یا پایین سطح شیبدار هدایت می‌کند. این صندلی چرخدار می‌تواند سطوح شیبداری تا ۸ درجه را تشخیص دهد.

نکته‌ی دیگری که تیم متوجه آن شد این بود که صندلی‌های چرخدار خیلی گران هستند. کسانی که با آنها مصاحبه کرده بودند، خواستار محصولی بودند که زیر ۱۰۰۰ دلار باشد.

Anand می‌گوید: «وقتی قمیت‌ها را دیدیم متوجه شدیم هزینه‌ی یک کمک یا یک صندلی چرخدار برقی چیزی در حدود ۲۵۰۰ تا ۲۰٫۰۰۰ دلار بود».

موادی که آنها در ساخت صندلی چرخدار مورد استفاده قرار داده‌اند، هزینه آن را به ۶۰۰ دلار کاهش داده است. Anand می‌گوید اکثر هزینه‌ها مربوط به موتور، باتری و کنترلرهاست.

Anand و تیم او یکی از ۱۲۰ تیمی بودند که پروژه‌ها و سازه‌های خود را در نمایشگاه طراحی مهندسی دانشگاه کلگری به نمایش گذاشتند.

در این رویداد سالانه، پروژه‌های نهایی دانشجویان مهندسی سال چهارم به نمایش گذاشته می‌شود. دانشجویان، دو ترم را صرف تبدیل ایده‌های خود از کانسپت به طراحی و سپس نمایش نمونه اولیه آن در پایان ترم دوم می‌کنند.

Bill Rosehart دانشیار دانشکده فنی Schulich می‌گوید دانشجویان از همان سال اول خودشان را برای این دوره نهایی آماده می‌کنند.

Rosehart می‌گوید: «تمرکز اصلی ما علاوه بر چیزهایی که دانشجویان در کلاس درس یاد می‌گیرند، بر روی مواردی که در خارج از کلاس درس در زمینه رهبری، کار گروهی و مهارت‌های ارتباطی فرامی‌گیرند نیز هست. وقتی به اطرافم و به پروژه‌ها نگاه می‌کنم، درواقع دارم نسل بعدی رهبران مهندسان را می‌بینم».

Bryan Wong یکی از هم تیمی‌های Anand می‌گوید که در طراحی و ساخت یان صندلی چرخدار، به استقلال کاربر توجه داشته‌اند: «آنها می‌خواهند مستقل باشند، می‌خواهند خودشان، خودشان را حرکت بدهند و بدون داشتن کمک بقیه یک زندگی معمولی داشته باشند».

گرچه این پروژه یک تکلیف الزامی برای دانشجویان مهندسی بود، اما Wong امیدوار است بتواند نمونه اولیه خود را به یک محصول واقعی تبدیل کند: «این اولین نمونه اولیه پروژه ماست و مطمئنا اگر زمان بیشتری داشته باشیم و بیشتری تکرار و تمرین کنیم، می‌توانیم آن را خیلی بهتر و کاربر پسند‌تر کنیم».

منبع: MetroNews