Thursday, March 28, 2024
-1.9 C
Calgary

شستشوی صحیح صورت چگونه است؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دکتر فرهی – طب زیبایی – کلگری

شستشوی صورت در طب زیبایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و لذا آگاهی از نحوه شستشوی صحیح صورت گام مهمی در اجرای مراقبت های صحیح پوستی است. هدف اصلی شستشوی صورت، زدودن آلودگی ها و ذرات معلقی است که روی صورت به طور مداوم رسوب می کنند و با مخلوط شدن با چربی پوست باعث صدمه به سلول های پوستی شده و روند پیری پوست را تشدید می کنند. هدف بعدی ما در شستشوی صورت حذف قسمتی از سلول های مرده لایه شاخی پوست است. حذف سلول های سطحی لایه شاخی موجب افزایش بازسازی سلول های اپی درم پوست می شود و لذا به شفافیت و طراوت بیشتر پوست می انجامد.

قدم اول در شستشوی صورت انتخاب شستشو دهنده یا کلینزر مناسب است. اول اینکه صابون معمولی قلیایی به علت تغییر PH اسیدی نرمال پوست به PH قلیایی باعث صدمه زیادی به پوست می شوند و لذا استفاده از آن را به هیچ عنوان توصیه نمی کنم. کلینزرهای مایع به صورت ژل یا لوسیون یا فوم در بازار وجود دارند. پاک کننده های جامد نیز در بازار وجود دارند که اصطلاحا پن pain  یا syndet bar گفته می شود که ترکیبات آن مانند کلینزرهای مایع است و حاوی مواد قلیایی نیز نیست و لذا PH  پوست را تغییر نمی دهد. بعض از کلینزرها حاوی اسید های AHA  و BHA  با درصد های خانگی هستند که قادر هستند پیوندهای بین سلول های لایه شاخی را بشکنند. انتخاب نوع کلینزر بستگی به جنس و شرایط پوست دارد و هنگام انتخاب آن بهتر است با کارشناس زیبایی خود مشورت کنید.

اگر پوست صورتتان حاوی مواد آرایشی است قبل از شستشوی صورت حتما مواد آرایشی را با make up remover پاک کنید. دفعات شستشوی صورت بین یک تا دو بار است. برای پوست های خشک یکبار در روز و آنهم در شب و برای پوست های چرب دوبار در روز (صبح و شب) را توصیه می کنم. برای شستشوی صورت مقدار کافی کلینزر را روی صورت خیس شده بمالید و به آرامی به مدت حدود3  دقیقه به صورت دورانی مالش دهید. از فشار بیش از حد به پوست خودداری نمایید چون ممکن است باعث صدمه زدن به منافذ پوست شود. بعد از آن صورت را با آب ولرم شستشو دهید بطوریکه بقایای کلینزر روی پوست نماند. برای خشک کردن صورت از کشیدن حوله بر روی پوست خودداری نمایید و فقط حوله را چندین بار به پوست تماس دهید تا خشک شود.