Thursday, April 18, 2024
1.6 C
Calgary

صدها ایرانی در برزخ، تاخیر در برنامه‌های مهاجرتی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

تاخیر برنامه‌های مهاجرتی به دلیل ارزیابی‌های امنیتی، صدها ایرانی را در برزخ نگه داشته است

امیر عبدی، 30 ساله و اهل اصفهان، دکترای جراحی دندانپزشکی دارد و در حال فارغ‌التحصیلی از رشته مهندسی برق و کامپیوتر از دانشگاه بریتیش کلمبیا است. او همچنین بورس تحصیلی Vanier، که یکی از معتبرترین مدارک تحصیلی دکتری در کانادا می‌باشد را نیز دریافت کرده است و در فوریه ۲۰۱۷ برنده‌‌ی یکی از جوایز برتر پژوهشی کانادا شده است، که فرماندار ژنرال David Johnston و نخست وزیر جاستین Justin Trudeau در Rideau Hall به او اهدا کرده‌اند.

اما آینده‌ی عبدی در کانادا نامعلوم است.

او می‌گوید درخواستی برای اقامت دائم کانادا، که به او گفته شده تقریبا شش ماه به طول خواهد انجامید، هنوز بعد از یک سال مشخص نشده است. اقامت دائم، مرحله‌ای است که مهاجران به کانادا قبل از اینکه بتوانند برای شهروندی کامل درخواست کنند باید از آن عبور کنند.

اگر عبدی موفق به دریافت اقامت دائم خود تا سه روز آینده نشود، نمی‌تواند جایگاهی در یکی از برترین مراکز پژوهشی کانادا بگیرد.

عبدی یکی از بیش از ۳۰۰ دانشجوی فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های کانادا است که می‌گویند زمان انتظار برنامه‌ی اقامت دائم‌شان، به طرزی غیر منطقی بیشتر شده است.

زمان تخمینی که در وبسایت دولت کانادا عنوان شده، شش ماه است. اما خیلی از دانشجویان می‌گویند چندین سال است که منتظرند، بسیاری از آنها می‌گویند برنامه‌هایشان تحت ارزیابی امنیتی قرار دارند.

آنها می‌گویند که این تاخیر در وضعیت مهاجرت‌شان، آنها را مجبور کرده است که زندگی علمی و حرفه‌ای خود را عملا متوقف کنند و از آنجایی که اقامت دائم ندارند، از حضور در کنفرانس‌های بین المللی محروم بمانند و پیشنهاد‌های شغلی مناسب را از دست بدهند؛ آنها احساس می‌کنند که نمی‌توانند زندگی خود را در کانادا پایه‌گذاری کنند و مجبورند در استرس و اضطراب منتظر گرفتن پاسخ درخواست‌شان بمانند و اتاوا نیز پاسخگوی اینکه چرا پروسه غربالگری امنیتی‌شان به تأخیر افتاده نیست.

عبدی می‌گوید: «درک می‌کنیم که امنیت یکی از بخش های ضروری فرایند مهاجرت است، اما فقط می‌خواهیم بدانیم چرا اینقدر طول می‌کشد».

وکلا و اعضای پارلمانی که در حال حاضر با این دانشجویان کار می کنند می‌گویند این تاخیرها باعث شده کانادا ریاکار ب نظر برسد، چراکه دولت از قبل بر روی حرفه‌های آکادمیک آنها سرمایه‌گذاری کرده است.

علی احساسی، نماینده پارلمان لیبرال Willowdale می‌گوید که این مسئله را با وی با همکارانش در Parliament Hill مطرح کرده است. وی می‌گوید که می‌داند ارزیابی‌های امنیتی لازم‌الاجراست، اما به نظر می‌رسد که این دانشجویان دستچین شده‌اند. «وقتی همه شواهد را مقایسه می‌کنید، کاملا مشخص می‌شود که این تاخیرهابرای اکثر متقاضیان ایرانی‌الاصل است».

Maryam Merrikhpour moved to Canada in 2010, and has a master’s degree and a PhD in Industrial Engineering from University of Toronto. She applied for permanent residency one year ago and is still is waiting for a response. (Provided)

فرصت‌های از دست رفته

Mali Meibod، دانشجوی پست دکترای دپارتمان حرکت‌شناسی (Kinesiology) UBC است. وی در ابتدا میکروبیولوژی خوانده و درحال پژوهش در مورد چگونگی بهبود زندگی افراد مبتلا به صدمات تناوبی نخاعی است.

او که برای اولین بار در فوریه ۲۰۱۷ برای اقامت دائم درخواست داده و تا به حال پاسخی نگرفته است، حضور در یک کنفرانس بین‌المللی بزرگ را از دست داده چون نمی‌توانسته کانادا را ترک کند. ملی می‌گوید: «گاهی‌اوقات احساس می کنم یعنی ارزش داشتن اقامت دائم در کانادا را ندارم؟ من که بالاترین سطح آموزشی ممکن را دارم. دیگر چه چیزی می‌خواند؟»

دولت از زمان ورود او به کانادا، از طریق کمک‌های مالی و بورس تحصیلی، حدود نیم میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است.

«واقعا نمی‌دانم اولویت‌های کانادا چیست، اما اگر من یک سیاستمدار بودم پیش خودم فکر می‌کردم، می‌خواهم این افراد را نگه دارم چون پول زیادی برای‌شان سرمایه‌گذاری کرده‌ام».

استرس و اضطراب شخصی

Vincent Valai، وکیل مدافع عبدی می‌گوید خیلی از این افراد استعدادهای فوق‌العاده‌ای دارند که کانادا باید آنها را استخدام کند. به گفته‌ی او زندگی در برزخ باعث افزایش فشارهای روحی و روانی در آنها شده است: «خیلی‌هایشان در حالی که انتظار می‌کشند، رنج می‌برند؛ بعضی از آنها دچار افسردگی و اضطراب ناشی از تاخیر شده‌اند».

Joyce Murray، نماینده پارلمان لیبرال Vancouver Quadra، می‌گوید با تعدادی از این دانشجویان ایرانی ملاقات کرده است، برخی از آنها «اشک در چشمان‌شان حلقه زده بود». وی گفت: «دولت دانشجویان بین‌المللی را بعنوان یک گزینه‌ی مثبت و مطلوب برای اقامت دائم شناسایی کرده است. ما آنها را در اینجا می‌خواهیم و هیچ دلیلی وجود ندارد که به آنها پاسخِ به موقع داده نشود».

Murray گفت مه موضوع را با Ahmed Hessen وزیر مهاجرت و Ralph Goodale وزیر امنیت عمومی مطرح کرده است.

دفتر Hessen به درخواست CBC برای مصاحبه پاسخی نداده است.

سخنگوی مهاجران، پناهندگان و شهروندان کانادا در بیانیه‌ای گفت ارزیابی‌های امنیتی «بخشی از فرایند معمول پردازش درخواست اقامت دائم است، بدون در نظر گرفتن کشور مبدأ متقاضی». در این بیانیه آمده است که این ارزیابی‌ها توسط سازمان‌های خارجی مانند RCMP، سرویس اطلاعات امنیتی کانادا (Canadian Security Intelligence Service) و آژانس خدمات مرزی کانادا (Canada Border Services Agency) انجام می‌پذیرد.

منبع: CBC