Saturday, April 20, 2024
-5.1 C
Calgary

محققان دانشگاه Western University اثرات منفی مصرف ماری‌جوانا را معکوس می‌کنند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

محققان دانشگاه Western University راهی یافته‌اند که اثرات روانی منفی ناشی از مصرف ماری‌جوانا به دلیل دارا بودن ۱THC تغییر کند و از آن به عنوان دارو استفاده شود. استفاده از ماری‌جوانا به عنوان ماده مخدر در نوجوانی سبب بروز علائمی مانند اسکیزوفرنی در بزرگسالی می‌شود. اما تا به حال، محققان مطمئن نبودند که دقیقا در مغز چه اتفاقی می افتد که این علائم بروز می‌کند.

Steven Laviolette and Justine Renard in their lab at Western University. Credit: Schulich Medicine & Dentistry, Western University

Steven Laviolette استاد دانشکده پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه Schulich غربی اظهار می‌کند:

آن‌چه در مورد این مطالعه مهم است، این است که ما نه نتها مکانیسم خاصی برای مصرف کنندگان ماری‌جوانا (به دلیل خطراتی که بر روی سلامتی می‌گذارد) در قشر پره فرونتال شناخته‌ایم؛ بلکه مکانیسمی جهت معکوس کردن اثرات منفی این دارو نیز شناسایی کرده‌ایم.

محققان در مطالعه‌ای که در مجلات علمی منتشر شده‌است، نشان داده‌ند که THC در نوجوانی فعالیت های نوروترنسمیتر GABA را در ناحیه‌ی پره فرونتال مغز تحت تاثیر قرار می‌دهد و بر عملکرد این نوروترنسمیتر اثرمهاری دارد. این تیم تحقیقاتی به سرپرستی  Laviolette و همکارش Justine Renard به طور خاص به مطالعه‌ی GABA پرداختند، زیرا قبلا این ماده ارتباط خاصی با اسکیزوفرنی در بالین داشته است.

Renard بیان کرد که:

GABA یک انتقال دهنده‌ی عصبی است که نقش مهاری دارد و در تنظیم فعالیت‌های تحریک کننده در قشر پره فرونتال بسیار تاثیر‌گذار است؛ بنابراین اگر شما GABAی کمتری دارید، فعالیت سیستم عصبی شما سبب تغییراتی در رفتار می‌شود که این تغییرات در اسکیزوفرنی مشاهده می‌گردد.

این مطالعه نشان داد که کاهش GABA در پی مصرف THC در نوجوانی سبب شد که نورون ها در بزرگسالی نه تنها در این قسمت از مغز بیش از حد، فعال باشند؛ بلکه با یکدیگر هماهنگ نباشند. این نوسانات غیر طبیعی به صورت “امواج گاما” خود را نشان می‌دهد. فقدان GABA در قشر سبب فعالیت بیش از حد سیستم دوپامین مغزی می‌شود که معمولا در اسکیزوفرنی مشاهده می‌گردد.

با استفاده از داروها برای فعال کردن GABA در یک مدل موش مبتلا به اسکیزوفرنی، تیم تحقیقاتی توانست عوارض نورونی و رفتاری ناشی از THC را تغییر داده و علائم شبیه اسکیزوفرنی را از بین ببرد.

Laviolette می گوید این یافته‌ها با توجه به قانونی شدن ماری‌جوانا در کانادا، بسیار مهم است. به این معنی است که اگر به طرز تفریحی یا دارویی از ماری‌جوانا استفاده می‌شود، به طور بالقوه می‌توان آن را با ترکیباتی که GABA را تقویت می‌کنند ترکیب کرد و از اثرات منفی ناشی از THC جلوگیری کرد.

تیم تحقیقاتی می‌گوید که قدم بعدی بررسی این خواهد بود که چگونه ترکیبات شیمیایی کانابینوئید با موادی که می‌توانند سیستم GABAی مغز را تقویت کنند، ترکیب شده و به عنوان داروهای موثرتر و ایمن‌تر برای انواع مختلف اختلالات روانی مانند اعتیاد، افسردگی و اضطراب عمل کنند.


پی‌نوشت

۱. تتراهیدروکانابینول: یکی از گونه‌های کانابینوئید‌ها است و ماده‌ی محرک عصبی اصلی موجود در ماریجوانا است. این ماده سیستم عصبی مرکزی بدن را تحت تأثیر قرار داده و باعث عوارضی از قبیل سستی، افزایش حساسیت حواس و اختلال در درک محیط می‌شود. تأثیرات فیزیولوژیک THC شامل افزایش سرعت ضربان قلب، خشکی دهان، افزایش اشتها، تعریق بیشتر بدن و کاهش فشار خون است.

منبع: MedicalExpress