Thursday, April 18, 2024
-1.2 C
Calgary

چه عواملی موجب تشدید آکنه می شود؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دکتر فرهی – طب زیبایی – کلگری

ایجاد جوش صورت یا آکنه با انسداد مجاری چربی روی پوست آغاز می شود که خود دلایل متعددی دارد. به دنبال انسداد این مجاری یک نوع میکروب که به طور طبیعی روی پوست وجود دارد بنام پروپیونی باکتریوم آکنس فعال شده و موجب تبدیل اسیدهای چرب به اسیدهای چرب آزاد می شود.

اسیدهای چرب آزاد بسیار محرک بوده و موجب تجمع گلبولهای سفید به ناحیه می شود. تهاجم گلبولهای سفید به میکروب باعث ایجاد واکنش التهابی و تولید چرک می شود. آگاهی از عواملی که باعث تشدید آکنه می شوند گامی مهم در راستای کنترل آکنه است:

  1. کرم های چرب اعم از کرم های مرطوب کننده، کرم های آرایشی، کرم های ضد آفتاب می توانند باعث تشدید آکنه بشوند. بهتر است افراد مبتلا به جوش از کرم های مخصوص برای این منظور استفاده کنند. از آنجا که این موضوع دارای اهمیت فراوانی است، توصیه می کنم حتما در هنگام انتخاب محصولات پوستی با پزشک زیبایی خود مشورت کنید.
  2. استرس واضحا موجب افزایش و تشدید جوش می شود گرچه علت اصلی آن دقیقا مشخص نیست.
  3. دست کاری غیر اصولی جوش ها موجب تشدید آکنه و نیز افزایش ریسک اسکار می شوند. دست کاری جوش ها هم باعث تخریب ساختمان پوست می شود و هم به علت انتشار عوامل عفونی به قسمت های دیگر پوست، آکنه را زیادتر می کند.
  4. کورتون های خوراکی، تزریقی و موضعی به علت مهار سیستم ایمنی منجر به تشدید جوش می شوند. البته کورتون در موارد آکنه های خیلی شدید بطور موقت برای کاهش التهاب در پروسه درمان بکار می رود.
  5. تردیدی نیست که آرایش سنگین با بستن منافذ پوست بروز آکنه را تشدید می کند. در اینگونه موارد بهتر است از مواد آرایشی استفاده نشود و یا اینکه در صورت لزوم از کرم پودرهای مخصوص و فاقد چربی استفاده شود.
  6. گرمای زیاد نیز آکنه را تشدید می کند لذا افراد مستعد آکنه بهتر است از قرارگیری در محیط های گرم دوری کنند.
  7. آفتاب هم در بیشتر افراد باعث افزایش جوش می شود.