Wednesday, April 24, 2024
17.4 C
Calgary

ونکوور در تلاش برای اعطای حق رای به غیر شهروندان

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

شورای شهر ونکوور طی یک رای‌گیری در روز چهارشنبه، از دولت بریتیش کلمبیا می‌خواهند قانون اساسی خود را تغییر دهد تا پرمننت رزیدنت‌ها هم بتوانند در انتخابات شهر رای دهند.

این جنبش از سوی Andrea Reimer، عضو انجمن شورا که رئیس مشترک Engaged City Task Force نیز بوده پیشنهاد شده است؛ Engaged City Task Force گروهی است که در سال ۲۰۱۴ به شورای شهر پیشنهاد داد به عنوان «راهی پرقدرت برای ایجاد یک قانون جامع و متعادل و کامیونیتی محور در وونکور»، به پرمننت رزیدنت‌ها حق رای اعطا کند.

سال گذشته، شورا از اعضا خواست این موضوع را بررسی کنند و مشخص شد «که دولت استانی اختیار مقتضی برای تقبل این کار را دارد».

جنبش روز چهارشنبه به اتفاق آرا به تصویب رسید و اگر استان تصمیم به اعمال تغییرات کند، ونکوور اولین شهر کانادایی خواهد بود که اجازه می‌دهد غیرشهروندان نیز در انتخابات شورای شهر شرکت کنند.

این جنبش، یک پرمننت رزیدنت را کسی تعریف می‌کند که به عنوان یک کارگر ماهر، پناهنده، پرستار و یا یکی از اعضای خانواده‌ی یک شهروند کانادایی به کانادا مهاجرت کرده، اما شهروند کانادایی نیست.

طبق برآوردها، در سال ۲۰۱۱ حدود ۶۰٫۰۰۰ پرمننت رزیدنت در ونکوور زندگی می‌کرده‌اند و این تعداد معادل ۳۳٪ از کل کسانی است که در انتخابات شورای شهر ۲۰۱۴ شرکت کرده‌اند.

گرچه اعطای حق رای به پرمننت رزیدنت‌ها در کانادا تازگی خواهد داشت، اما بیش از ۴۵ کشور وجود دارد که به ساکنین دائم خود حق رای در برخی از انتخابات را داده‌اند؛ از جمله هفت حوزه قضایی در ایالات متحده و ۲۵ کشور عضو اتحادیه اروپا.

منبع: Dailyhive