Thursday, March 28, 2024
-1 C
Calgary

آیا می دانید که هرگز نباید روی کاناپه بخوابید؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

برای همه ی ما گاهی اتفاق افتاده است؛ بعد از یک روز سخت و طولانی در حالی که روی کاناپه دراز کشیده ایم و مشغول تماشای تلویزیون هستیم ناگهان به خواب می رویم. احتمالا تصور می کنید این کار ایرادی ندارد و در هر حال خوابیدن روی کاناپه ساده تر از رفتن تا تختخواب تان است. اما لازم است که درباره ی این عادت تان تجدید نظر کنید. در واقع خوابیدن روی کاناپه نه تنها باعث می شود خواب مناسبی نداشته باشید، بلکه موجب بروز مشکلات جسمانی در آینده نیز خواهد شد.

بار دیگر پیش از آنکه روی کاناپه به خواب بروید، بهتر است در تختخواب تان بخوابید. اما چرا هرگز نباید روی کاناپه بخوابیم؟

۱- نامناسب بودن حالت خوابیدن

کاناپه ها برای نشستن روی آن ها طراحی شده اند، نه خوابیدن. پس زمانی که سعی می کنید روی کاناپه راحت باشید در حالت نامناسبی برای خواب قرار می گیرید. اغلب ما به پهلو می خوابیم و برای آنکه بتوانیم به این شکل بخوابیم به فضا و تکیه گاهی کافی بر روی آنچه روی آن می خوابیم نیاز داریم. دستیابی به این حالت روی کاناپه بسیار دشوار است.

اگرچه در آن زمان بسیار راحت به نظر می رسد، اما در حقیقت خواب کمتری خواهید کرد چرا که در تمام طول شب بدن شما سعی می کند در حالت راحتی قرار بگیرد. حتی راحت ترین حالت خوابیدن روی کاناپه هم در حقیقت به کمر و ماهیچه های گردن تان صدمه خواهد زد. اگر این کار را به دفعات انجام دهید، ممکن است منجر به مشکلات فیزیکی جدی ای در آینده شود.

۲- بروز کمر درد

ما اغلب دچار کمر دردهایی ناگهانی می شویم که از علت آن ها بی خبریم. اغلب کمر دردها ناشی از یک صدمه یا تصادف مشخص نیستند بلکه ریشه در نحوه ی خوابیدن ما دارند. این دردها عمدتا بعد از آنکه بارها به شکلی اشتباه می خوابیم یکباره به سراغ ما می آیند.

خوابیدن روی کاناپه می تواند فشار روی ستون فقرات را افزایش دهد و به این ترتیب احتمال بروز کمر درد در دراز مدت بیشتر خواهد شد.

۳- نامناسب بودن جنس کاناپه

راحتی همیشه به معنای مناسب بودن نیست. کاناپه برخلاف تشک، برای دربرگرفتن تمام بدن در هنگام خواب ساخته نشده اند. تشک ها برای توزیع وزن بدن به تمام سطح تخت طراحی شده اند، اما کاناپه ها فاقد چنین ساختاری هستند.

زمانی که روی کاناپه می خوابید، وزن بدن شما به شکل متفاوتی تقسیم می شود، به همین زمانی که از خواب بیدار می شوید احساس درد می کنید. در حقیقت بهتر است روزی زمین بخوابید تا روی کاناپه، اگرچه شاید اینطور به ظر نرسد.

۴- تمیز نبودن کاناپه

این نکته در مورد کاناپه های مختلف یکسان نیست اما حتی اگر خانه ی شما از تمیزی برق بزند، این به معنای تمیز بودن کاناپه نیست. کاناپه ها یکی از وسایل اشتراکی خانه هستند که هر روز برای نشستن، خوردن و بازی کردن از آن ها استفاده می کنیم.

البته که از تختخواب خود هم هر روز استفاده می کنیم، اما لوازم خواب مثل ملافه ها و روبالشی ها اغلب شسته می شوند. وقتی روی کاناپه می خوابیم به معنای آن است که تمام شب صورت خود را در معرض آلودگی های کاناپه قرار می دهیم.

۵- نداشتن خواب مناسب

اغلب مردم زمانی که روی کاناپه احساس خستگی می کنند ترجیح می دهند همان جا به خواب بروند. اگرچه ممکن است رفتن تا تختخواب باعث شود دیرتر به خواب بروید، اما در حقیقت خواب بهتری در تختخواب تان خواهید داشت.

اغلب افراد در هنگام تماشای تلویزیون روی کاناپه به خواب می روند. این مسأله می تواند باعث شود در میانه ی شب بارها از خواب بیدار شوید. به علاوه، ممکن است رفت و آمد دیگر اعضای خانه در میانه ی شب یا صبح زود، مزاحم خواب شما شود.

۶- صدمه دیدن کاناپه

خوابیدن گاه و بیگاه روی کاناپه صدمه ی زیادی به آن نمی زند. اما اگر این کار را به دفعات انجام دهید، می تواند باعث استهلاک کاناپه شود و بعد از مدتی متوجه می شوید بعضی قسمت های آن تغییر بیشتری داشته اند.

این مسأله به نوع کاناپه و شخصی که روی آن می خوابد بستگی دارد، اما مانند هر چیز دیگری، هر چه استفاده ی بیشتری از آن شود، بیشتر فرسوده خواهد شد.