Thursday, March 28, 2024
1 C
Calgary

ترودو از تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران متاسف است

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

نخست وزیر Justin Trudeau با اظهار تاسف از تصمیم Trump و اسرائیل برای مخالفت با توافق هسته‌ای ایران، مقدمات نشست ماه آینده‌ی G7 را آماده می‌کند.

Trudeau گفت که از تصمیم رئیس‌جمهورDonald Trump برای خروج ایالات متحده از توافقنامه ۲۰۱۵ که توسط قدرت‌های بزرگ جهان مورد مذاکره قرار گرفته بود مایه‌ی تاسف است.

وی گفت: «ما به صلاحیت هر کشوری برای تصمیم‌گیری در مورد سیاست خارجی‌اش احترام می‌گذاریم. اما در رابطه با اهداف کانادا، ما تصمیمات خود در مورد سیاست‌های خارجی را اینجا در اتاوا می‌گیریم، نه در واشنگتن و نه در جایی دیگر».

هفته گذشته یکی از مقامات ارشد اطلاعاتی اسرائیل برای حمایت از مخالفت دولتش با توافقنامه ایران به اتاوا آمده بود.

Chagai Tzuriel مدیر کل وزارت اطلاعات اسرائیل به مطبوعات کانادا گفت که او به دنبال حمایت کانادا و کشورهای غربی برای لغو یا تقویت توافقی است که دولت او آن را نادرست و در نهایت ناکارآمد در توقف دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای می‌داند.

روز چهارشنبه Trudeau گفت درست است که توافقنامه ۲۰۱۵ عالی نبود، اما این امر به جلوگیری از توسعه ایران در زمینه تولید سلاح هسته‌ای کمک کرد.

Trudeau همچنین تاکید کرد که کانادا قویا با اکثر کشورها، از جمله دیگر متحدان ناتو، در حمایت از این توافق که رسما به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام شناخته شده همراه است.

«ما می‌دانیم که حمایت از برجام (JPCOA) همراه با دیگر همتایان ناتو بسیار مهم است».

مباحث آینده در G7

نخست وزیر گفت که انتظار دارد در اجلاس سالانه‌ای که ماه آینده در کبک میزبان Trump و همتایان G7 خواهد بود، در مورد تصمیم ایران صحبت شود. این بحث به وضوح شکاف عمیقی بین ایالات‌متحده و شرکای گروه هفت ایجاد خواهد کرد.

کشورهای اصلی اروپایی، چین و روسیه، پس از تصمیم Trump برای خروج ایالات‌متحده از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، همچنان به حمایت از این توافقنامه ادامه می‌دهند.

Angela Merkel صدراعظم آلمان می‌گوید که این تصمیم، بر نیاز اروپا به قبول مسئولیت بیشتر در قبال صلح و امنیت تاکید می‌کند. وی در سخنرانی خود اظهار داشت که آلمان همچنان به این توافقنامه متعهد خواهند ماند و هر اقدامب لازم است را انجام خواهد داد تا اطمینان حاصل شود که ایران نیز به تعهدات آتی خود متعهد خواهند ماند.

Boris Johnson وزیر امور خارجه بریتانیا گفت که بریتانیا نیز تا مادامی که بازرسان بین‌المللی بتوانند توافق ایران را تایید کنند، در برجام خواهد ماند.

Jean-Claude Juncker رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در سخنرانی خود در پارلمان منطقه‌ای بلژیک گفت که تصمیم Trump نشان می‌دهد که ایالات‌متحده «دیگر نمی‌خواهد با سایر نقاط جهان همکاری کند». او گفت: «در این برحه، ما باید ایالات‌متحده را جایگزین کنیم، چراکه به عنوان یک فعال بین‌المللی، توان خود، و به دنبال آن در دراز مدت، اثرگذاری خود را از دست داده است».

منبع: CBC