Friday, March 29, 2024
-6.5 C
Calgary

درباره‌ی مضرات ورزش اسپینینگ بیشتر بدانیم

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

استفاده از دوچرخه‌ی ثابت یا دوچرخه‌های موجود در سالن‌های ورزشی توجه مردم را در سال‌های اخیر به خود جلب کرده است. این ورزش به شما اطمینان می‌دهد که با هر دوره پدال زنی سریع می‌توانید بیش از ۶۰۰ کالری را بسوزانید!

اما آیا از مضرات ورزش اسپینینگ اطلاع دارید؟

علاقه‌مندان ورزش درباره‌ی این موضوع که ورزش بیش از حد می‌تواند باعث آسیب به کلیه شود، نگرانند. در اینجا می‌توان با دید مثبت نگاه کرد و گفت که این عارضه قابل پیش‌گیری بوده و رابطه‌ی قطعی با ورزش اسپینینگ ندارد و اگر با دید منفی نگاه کنیم،  باید گفت که آسیب به کلیه و ریسک‌های دیگر تهدید‌کننده‌ی سلامتی می‌توانند حاصل این نوع ورزش های سنگین باشند.

موردی که اخیرا باعث نگرانی مردم شده است عارضه‌ای به نام رابدومیلیز (exertional rhabdomyolysis) بوده که در این عارضه ماهیچه‌های فرد در اثر فشار شدید آسیب می‌بینند. این عارضه ممکن است در هر نوع ورزش دیگری که فرد در آن بیش از اندازه تلاش می‌کند، اتفاق بیفتد اما در ورزش اسپینینگ محتمل‌تر است، زیرا این ورزش بسیار سنگین بوده و اغلب افراد تمایل دارند برای انجام آن فشار زیادی بر بدن خود تحمیل کنند. ریسک به‌وجود آمدن این عارضه در کسانی که ورزش اسپینینگ را برای اولین بار انجام داده و در آن سخت تلاش می‌کنند، بسیار بالاست.

دکتر درک فاین درباره‌ی مضرات ورزش اسپینینگ می‌گوید:

هنگامی که فشار زیاد به عضله وارد می‌شود با آسیب و تخریب سلول‌های عضلانی میوگلوبین‌های این سلول‌ها آزاد شده که این پروتئین می‌تواند برای کلیه‌ها مخرب و سمی باشند.

برای اولین بار ارتباط بین ورزش اسپینینگ با آسیب به کلیه، در مجله‌ی American Journal of Medicine درباره‌ی سه فرد مبتلا به رابدومیلیز بعد از گذراندن کلاس اسپینینگ ، توجه همه را به خود جلب کرد.

بدن این افراد به علت آسیب وارد شده به کلیه‌ها شدیدا دچار کم‌آبی شده و حتی یکی از آن‌ها از شدت بالای آسیب نیاز به دیالیز پیدا کرد. در مواردی که وضعیت بیمار چندان وخیم نیست با تامین آب بدن می‌توان بیمار را نجات داد و راهی خانه کرد، اما هنگامی که وضعیت بیمار بسیار وخیم باشد باید با انجام دیالیز مانع از کار افتادن کلیه‌ها شد. در بعضی مواقع برای آزاد شدن فشار وارده بر روی ماهیچه‌های بیماران نیاز به عمل جراحی خواهد بود.

با مطالعات انجام گرفته توسط CNN بر روی مضرات ورزش اسپینینگ از ۴۶ نفر مبتلا به رابدومیلیز، ۴۲ نفر از آنان پیش از ابتلا به این بیماری، کلاس‌های اسپینینگ را برای اولین بار گذرانده بودند.

در حال حاضر در کلاس‌های کراس فیت (crossfit)،سول سایکل (soulcycle)، پی۹۰ ایکس (P۹۰X) و ورزش‌های سنگین دیگر که افراد تمایل به تلاش بیش از حد دارند (معمولا این افراد اصطلاح مشهور ” Go big or GO home” را به کار می‌برند) ریسک ابتلا به بیماری رابدومیلیز افزایش یافته است. این ورزش فشار منفی و اضافی بر بدن وارد می‌کند همان طور که دکتر مورن بروگن می‌گوید:

به ازای هر یک ساعت ورزش اسپینینگ می‌توان ۶۰۰ کالری را سوزاند و یک لیتر عرق کرد! ۶۰۰ کالری به معنی دویدن ۶ مایل مسافت خواهدبود. بنابراین اگر بدن شما ورزیده نبوده و شرایط انجام چنین فعالیتی را ندارید، هیچ‌گاه حاضر و قادر به دویدن چنین مسافتی نخواهید بود!

خطرات گفته شده هیچ ارتباطی مستقیمی با کلاس اسپینینگ نداشته و به میزان تلاش فردی که در این کلاس شرکت می‌کند، بستگی دارد و همان‌طور که اشاره شد، هرچه تلاش فرد بیش از حد توان‌اش باشد، ریسک ابتلای او به بیماری‌ها افزایش خواهد یافت. نکته‌ی مهم این است که این کلاس‌ها را باید آرام و بدون تحمیل فشار اضافی بر بدن انجام داد، مخصوصاً اگر برای اولین بار آن را تجربه می‌کنید. هم‌چنین پزشکان به هیدراته کردن بدن در قبل، حین و بعد از ورزش تاکید کرده‌اند تا با این کار، شما به جای تحت فشار قرار دادن بدن‌تان، بیشتر به آن اهمیت قائل شوید.

منبع: Live Strong