Thursday, March 28, 2024
0.3 C
Calgary

بهترین روش برداشتن خال چیست؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دکتر فرهی – طب زیبایی – کلگری

چندین روش برای برداشت خال و ضایعات پوستی وجود دارد:

  1. جراحی: از قبل هم برای این منظور استفاده می شده ولی بدلیل احتمال برجا ماندن اسکار محل خط برش انتخاب اول برای اینکار نیست مگر اینکه اندازه خال یا ضایعه نسبتا بزرگ باشد.
  2. استفاده از مواد شیمیایی که با ایجاد نکروز و از بین بردن بافت، خال یا ضایعه را از بین می برد. این روش کاملا مردود است چون باعث ایجاد اسکار دایمی می شود. موارد متعددی را اینجانب دیده ام که بعضی از افراد به توصیه دیگران اقدام به مالیدن مواد شیمیایی و حتی سیر روی خال نموده اند ولی متاسفانه اسکار بدشکل، نتیجه آن بوده است. لذا از گذاشتن مواد شیمیایی روی پوست برای تخریب خال یا ضایعه پوستی خودداری نمایید.

 

  1. استفاده از کوتر حرارتی: این کوتر ها مانند المنت هیتر برقی عمل می کند و بعلت ایجاد حرارت زیاد باعث از بین بردن بافت خال و یا ضایعه پوستی می شود. این روش بدلیل صدمه زدن به بافت سالم قطعا ایجاد اسکار می کند. موارد زیادی را دیده ام که با این روش خال برداری کرده اند و بعد از ایجاد اسکار به اینجانب مراجعه کرده اند. متاسفانه کار زیادی برای درمان این موارد نمی توان کرد. این روش در حوزه زیبایی جایگاهی ندارد.
  2. لیزر: در این موارد معمولا از لیزر CO2 با طول موج 10400 نانومتر استفاده می شود. در این روش نیز از اثر حرارتی لیزر استفاده می شود. یعنی مانند کوتر حرارتی که ذکر شد بافت خال سوزانده می شود. ولی فرق لیزر با کوتر حرارتی در این است که عملکرد لیزر CO2 قابل کنترل است و بافت سالم کمتر صدمه می بیند. به عبارت بهتر احتمال ایجاد اسکار به مراتب کمتر از کوتر حرارتی است ولی صفر نیست. برداشت خال با لیزر CO2 مردود نیست ولی انتخاب اول هم نیست.

 

  1. کوتر رادیوفرکانسی جراحی: در حال حاضر بهترین روش برداشت خال همین روش است. در این روش الکترود دستگاه با حرارت کار نمی کند بلکه با استفاده از امواج الکتریسیته با فرکانس بسیار بالا موجب تبخیر و تخریب بافت ضایعه می شود. چون حرارت ندارد لذا به بافت سالم اطراف خال صدمه نمی زند. پس سلول های اطراف بافت خال که برداشته شده، سالم مانده و می توانند تکثیر بکنند و محل ضایعه را بدون ایجاد اسکار ترمیم کنند.

 

نکته ای که در مورد این کوترها خیلی خیلی مهم است و مردم در هنگام مشاوره برای برداشت خال یا ضایعه از آن غافل می شوند فرکانس دستگاه است. فرکانس دستگاه های موجود در بازار معمولا از 400 کیلو هرتز تا 5 مگا هرتز می باشد. هر چه فرکانس دستگاه بیشتر باشد نتیجه کار درخشان تر است. معمولا دستگاه های از 3 مگا هرتز به بالا برای برداشت خال مناسب هستند .دستگاه های فرکانس بالا بسیار گران تر از فرکانس پایین هستند به همین خاطر بعضی از مراکز زیبایی از دستگاه های رادیو فرکانسی جراحی معمولی که ارزان تر هستند استفاده می کنند.

اگر تصمیم به برداشت خال در یک مرکز زیبایی دارید از آن مرکز نوع دستگاه و فرکانس آنرا بپرسید تا اطمینان حاصل کنید که دستگاه برای این کار مناسب است.

در مجموع انتخاب اول برای برداشت خال دستگاه رادیو فرکانسی با فرکانس 3 تا 5 مگاهرتز است.

بعد از برداشت خال تا حدود 6 هفته مرتبا روی موضع از ترمیم کننده، زینک اکساید، ضد آفتاب و چسب گرد استفاده کنید.