Friday, March 29, 2024
-6.5 C
Calgary

واکنش تند کانادا به تصمیم آمریکا برای افزایش تعرفه‌ها

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا در یک مصاحبه مطبوعاتی به همراه کریستیا فریلند وزیر امور خارجه کانادا واکنش تندی به تصمیمات امریکا در مورد افزایش تعرفه‌های واردات از کانادا، مکزیک و اروپا نشان دادند.

ویلبر راس وزیر بازرگانی امریکا رسما اعلام کرد که ایالات متحده تعرفه‌های ۲۵ درصدی برای فولاد و ۱۰ درصدی برای آلومینیوم وارداتی از کانادا و اروپا وضع کرده است. کانادا تصمیم دارد در اقدام مقابله به مثل، تعرفه‌های واردات از امریکا را افزایش دهد.

در این زمینه کریستیا فریلند گفت:

این تصمیم شدیدترین تصمیمی است که کانادا پس از جنگ جهانی دوم گرفته است. این واکنش بشدت محکم و متناسب با تصمیم امریکا بوده است.

ترودو دلیل امینت ملی امریکا را غیر قابل تصور خوانده و این تعرفه‌ها را یک بی حرمتی به کشته‌شدگان در جنگ‌های مشترک با امریکا عنوان کرده است.

تولیدات فولاد و آلومینیوم کانادا سالانه ۱۳ هزار تن فولاد به ارزش ۱۴ میلیارد دلار و ۳.۲ میلیون تن آلومینیوم به ارزش ۱۲ میلیارد دلار است. بر این اساس نزدیک به نیمی از تولیدات فولاد و ۸۰ درصد از تولیدات آلومینیوم کانادا به امریکا صادر می‌شود، از این رو وضع تعرفه‌های جدید می‌تواند به اقتصاد کانادا لطمه جدی وارد کند.

با این وجود ترودو در پایان مصاحبه خود هم وعده داده که کانادا با تمام قوا از صنایع و کارگران این کشور در برابر تعرفه‌های جدید آمریکا دفاع کند.

کانادا اعلام کرده است که در یک اقدام متقابل به اندازه صادرات سال ۲۰۱۷ فولاد به امریکا ( ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار) برای واردات محصولات امریکایی به این کشور تعرفه وضع خواهد کرد. این تعرفه‌ها از اول ماه جولای وضع خواهد شد.

علاوه بر کانادا، اتحادیه اروپا و مکزیک نیز اقدامات مشابهی را در پاسخ به افزایش تعرفه‌های وارداتی امریکا انجام داده‌اند.
مکزیک که از شرکای اصلی اقتصادی امریکاست در واکنش به اجرایی شدن این تعرفه‌ها اعلام کرده در نظر دارد برای واردات فولاد، گوشت خوک، پنیر، سیب و بلوبری از آمریکا تعرفه‌های مشابهی در نظر بگیرد.

همچنین اتحادیه اروپا که همپای کانادا بزرگترین صادر کنندگان فولاد به امریکا است، در واکنش به وضع این تعرفه‌ها آن را روز سیاهی در تاریخ تجارت جهانی خوانده است. همچنین ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا تصمیم امریکا را “کاملا غیرقابل‌قبول” خوانده و اظهار کرده است که اکنون این اتحادیه راهی جز شکایت رسمی علیه آمریکا در سازمان تجارت جهانی ندارد.

حال باید دید این جنگ اقتصادی میان کشورهای صادر کننده فولاد و آلومینیوم به کجا خواهد انجامید و آیا امریکا از مواضع خود عقب‌نشینی خواهد کرد یا نه؟ ولی دست کم این تعرفه‌های می تواند اقتصاد استان‌های اونتاریو به عنوان اصلی‌ترین تولید کننده فولاد و استان‌های بریتیش کلمبیا و کبک را به عنوان بزرگترین تولید کننده‌های آلومینیوم تحت تاثیر قرار دهد.

منبع: CBC