Tuesday, April 23, 2024
16.6 C
Calgary

هشدار پلیس کلگری در مورد آدم‌ربایی مجازی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

پلیس کلگری به مردم و به ویژه دانشجویان بین‌المللی که در این شهر تحصیل می‌کنند، در مورد کلاهبرداری از طریق آدم‌ربایی مجازی که دانشجویان و خانواده‌هایشان را هدف گرفته، هشدار داده است.

به گفته‌ی پلیس، از ابتدای می، دو مورد از این کلاهبرداری که در بریتیش‌کلمبیا نیز گزارش شده، تأیید شده است.

تحقیقات پلیس روز یکشنبه ۵ می و زمانی آغاز شد که خانواده‌ای در چین، که پسرشان در کلگری تحصیل می‌کند، با پلیس محلی خود تماس گرفتند و گزارش دادند از طریق حساب شبکه‌های اجتماعی پسرشان از آنها باجگیری شده است.

باجگیران ادعا کرده بودند که پسر این خانواده گروگان گرفته شده و تهدید کرده بودند که اگر پول را ندهند، پسرشان آسیب می‌بیند.

مقامات چینی هم با پلیس کلگری تماس گرفتند و تحقیقات پلیس آغاز شد.

پلیس متوجه شد پسر این خانواده نیز با کلاهبرداران تماس داشته و آنها او را متقاعد کرده بودند که در هتلی در کلگری بماند.

همانند سایر پرونده‌های آدم‌ربایی مجازی مشابه در سایر حوزه‌های قضایی، کلاهبرداران از تکنیک‌های ظریف و پیچیده برای فریب قربانی‌ها استفاده کرده بودند؛ به این ترتیب که خودشان را به عنوان مامور پلیس جا زده بودند و قربانی را تهدید به دستگیری یا اخراج از کشور کرده بودند.

سپس به او گفته بودند تمام وسايل ارتباطی و کارت‌های اعتباری‌اش که می‌توانست با آنها رديابی شود را سر به نیست کند تا اعضای خانواده‌اش نتوانند به او دسترسی پیدا کنند. و بعد با خانواده قربانی تماس گرفته و تقاضای پول کرده بودند.

به گفته‌ی بازرس پرونده: «پلیس کلگری، کلاهبرداری‌های مجازی را به طور جدی پیگیری می‌کند. منابع بیشمار پلیس در چندین سازمان مختلف شبانه روز در تلاشند تا اطمینان حاصل شود علیرغم ضرر و زیان بالقوه مالی برای قربانیان، ضرر جانی به هیچ‌کس وارد نشود».

پلیس می‌گوید کلاهبرداران برای ترساندن خانواده‌های قربانی‌ها، فیلم‌هایی از لحظه‌ی ربوده شدن قربانی برای آنها ارسال می‌کرده‌اند. این فیلم‌ها ویرایش شده‌ی همان فیلم‌هایی بوده‌اند که کلاهبرداران با لباس مقامات دولتی یا پلیس، قربانی را می‌ترسانده‌اند.

به گفته‌ی پلیس، دانشجویان بین‌المللی و خانواده و دوستان کسانی که در کلگری تحصیل می‌کنند، باید از «روش‌های تهاجمی» که کلاهبرداران در این شرایط استفاده می‌کنند آگاه باشند. از جمله:

  • تلفن کردن به قربانی و صحبت کردن با او به مدت طولانی و اطمینان از این که قربانیان به کسی نمی‌گویند با آنها صحبت کرده است
  • دستکاری کردن شماره‌ای که با آن به قربانی تماس می‌گیرند، برای اینکه اینطور به نظر برسد كه از طرف دولت، مقامات انتظامی يا مامورین سفارت است
  • متقاعد کردن قربانی برای نرفتن به سر کار یا دانشگاه بدون هیچگونه توضیحی، برداشت مقادیر زیادی پول نقد از حساب و بستن چمدان و ترک فوری محل اقامت‌

علاوه بر این، طبق اظهارات پلیس، روش‌های زیادی وجود دارد که با به یاد داشتن آنها افراد می‌توانند از خودشان در برابر تبدیل شدن به یک قربانی احتمالی دیگر محافظت کنند. از جمله:

  • برای گرفتن تاییدیه موارد مشکوک از سوی دولت یا سایر مقامات، مستقیما با شماره‌هایی که مطمئن هستید درست است تماس بگیرید.
  • از اطلاعات تماسی که کلاهبردان به شما داده‌اند استفاده نکنید. اگر نگران هستید، با پلیس یا مقامات قضایی تماس بگیرید.
  • ماموران دولتی شما را مجبور نمی‌کنند که با دوستان و خانواده خود تماس نگیرید.
  • تا زمانی که مطمئن نشده‌اید که تماس واقعا از طرف اعضای خانواده‌تان و یا دولت است، جواب ندهید.
  • اگر با شما تماس گرفته و ادعا شد که یکی از اعضای خانوده‌تان ربوده شده، فورا با پلیس تماس بگیرید و پولی رد و بدل نکنید.

پلیس کلگری همچنین اعلام کرده که در رابطه با این کلاهبردای، با دیگر موسسات آموزشی و همچنین پلیس امینت دانشگاه‌ گلگری در تماس بوده است.