Thursday, March 28, 2024
0.3 C
Calgary

قوانینی که در وسایل نقلیه عمومی باید رعایت کنید

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

درست است که شرکت‌های حمل و نقل عمومی مسئول راه انداختن قطارها و اتوبوس‌ها و کشتی‌ها هستند، اما تجربه‌ی شما از وسایل نقلیه عمومی، به رفتار دیگر مسافرین بستگی است.

فهرست زیر به منظور کمک به ارتقای رفتارهای مودبانه در وسایل نقلیه عمومی است، زیرا حتی کوچک‌ترین کار می‌تواند به داشتن یک تجربه لذت‌بخش و مثبت از وسایل نقلیه‌ی عمومی، هم برای دیگران و هم برای خودتان کمک کند.

استفاده از وسایل نقیله‌ی عمومی به معنی به اشتراک گذاشتن فضایی کوچک است، بنابراین مهم است که همه مسافران با ادب و احترام رفتار کنند.

در زیر به برخی از قوانینی که هنگام استفاده از وسایل نقلیه باید رعایت کنید اشاره می‌کنیم:

 

  1. سمت راست بایستید، از سمت چپ راه بروید. هنگام راه رفتن در راهرو ایستگاه‌ها، یا استفاده از پله‌ها یا پله‌برقی‌ها، همیشه سمت راست بایستید و اجازه دهید افرادی که عجله دارند از سمت چپ بگذرند؛ قوانین خیابان اینجا هم حاکم است.
  2. هنگام سوار شدن به وسیله‌ی نقلیه، یک خط منظم ایجاد کنید و ابتدا اجازه دهید مسافران پیاده شوند. وقتی درهای اتوبوس، قطار یا کشتی باز می‌شوند، همیشه اول اجازه دهید مسافران داخل آن خارج شوند و بعد خودتان سوار شوید. در دو طرف درهای ورودی بایستید تا اجازه دهید مسافران خارج شوند؛ تا زمانی که همه‌ی مسافرانی که می‌خواهند پیاده شوند از وسیله نقیله خارج نشده‌اند، راه‌شان را مسدود نکنید و سعی نکنید به زور وارد وسیله نقلیه شوید.
  3. جلوی در نایستید. اینکار ورود و خروج مسافران را مختل می‌کند. اگر در یک قطار یا اتوبوس شلوغ هستید و اتفاق جلوی در هم ایستاده‌اید، باید در ایستگاه‌ها که مسافران دیگر می‌خواهند پیاده شوند، شما هم از وسیله‌ی نقلیه بیرون بروید و هر وقت تمام کسانی که می‌خواهند پیاده شوند، بیرون رفتند دوباره سوار شوید.
  1. وقتی سوار قطار شدید از درها فاصله بگیرید تا به طور کامل ببندند. باز ماندن درها نه تنها خطرناک است، بلکه موجب تأخیر در سیستم قطار نیز می‌شود.
  2. برای خودتان بلیط بخرید؛ دنبال یک مسافر دیگر راه نیافتید تا بدون بلیط از گیت رد شوید. اینکار دزدی است. و اگر همیشه اینکار را می‌کنید امیدوارم گیر بیافتید و جریمه شوید.
  3. قبل از رسیدن به گیت عبور یا در اتوبوس، بلیط خودتان را آماده کنید. اگر نمی‌توانید پیدایش کنید، مسافران دیگر را پشت سرتان معطل نگه ندارید؛ کنار بروید و بگذارید آنها رد شوند. کاری کنید که سفر با وسایل نقیله‌ی عمومی کارآمدتر شود.
  1. هر فرد حق دارد فقط از یک صندلی استفاده کند، مخصوصا زمانی که شلوغ باشد.
  2. صندلی‌ها فقط برای نشستن هستند بنابراین کفش‌های کثیف‌تان را روی صندلی‌ها نگذارید.
  3. تمیز باشید. مسافران بدبو نباید تبدیل به بخش عادی و همیشگی سفر با وسایل نقلیه عمومی شوند. بهتر است کمی هم به فکر مسافران دیگر باشید.
  1. از صحبت کردن با صدای بلند، نه فقط با همراه‌نتان، بلکه با موبایل‌تان نیز اجتناب کنید.
  2. از آوردن وسایل بزرگ به داخل وسیله نقلیه، که فضای زیادی را اشغال می‌کند اجتناب کنید. هدف اولیه حمل و نقل عمومی، جابه‌جا کردن افراد است، بنابراین تمام زندگی خود را با اتوبوس جابه‌جا نکنید؛ برای جابه‌جا کردن کیسه‌ها و کیف‌های بزرگی که صندلی‌ها و راهروها را اشغال می‌کنند، نباید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. برای اینکار بهتر است تاکسی بگیرید. اگر مجبور شدید با یک تن بار، از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید، از ساعت‌های اوج شلوغی اجتناب کنید. بعضی از قطارها در ساعات شلوغی حتی آوردن دوچرخه به داخل قطار را ممنوع می‌کنند.
  3. خوردن و آشامیدن ممنوع؛ بوی غذا در فضاهای کوچک بیشتر می‌شود، و نوشیدن قهوه و نوشیدنی‌های دیگر هم باعث لکه و چشبناک شدن کف وسیله نقلیه می‌شود.
  1. هنگام عطسه یا سرفه کردن، جلوی دهان خود را بگیرید و اگر ممکن است از بقیه دور شوید. بهتر است داخل آرنج‌تان عطسه یا سرفه کنید، نه در دست‌تان.
  2. اگر با هدفون به موسیقی گوش می‌دهید، صدای آن را کم کنید. شاید مسافران دیگر نخواهند صدای موسیقی شما را بشنوند. (علاوه بر این، صدای بلند می‌تواند به گوش‌های شما نیز آسیب برساند).
  3. وقتی همه صندلی‌ها پر است، صندلی خود را به افرادی که واقعا به صندلی احتیاج دارند بدهید؛ یعنی بچه‌های کوچک، زنان باردار، سالمندان و افراد معلول. سعی کنید حواس‌تان به کسانی که به صندلی نیاز دارند باشد.
  1. با افراد بی‌ادب، جروبحث نکنید. تا جایی که امکان دارد تجربه سفر را مثبت کنید. یادتان باشد که آن شخص بی‌ادب را احتمالا بعد از خارج شدن از قطار یا اتوبوس دیگر نمی‌بینید، بنابراین لزومی ندارد با او جروبحث کنید. البته اگر موقعیتی پیش آمد که احساس امنیت نکردید، حتما موضوع را با کارکنان یا پلیس در میان بگذارید.
  2. وقتی در یک وسیله نقلیه درحال حرکت مجبور هستید بایستید، میله‌ها یا دستگیره‌ها را بگیرید. با اینکار از افتادن‌ها ناگهانی و به خطر انداختن ایمنی خودتان و دیگران جلوگیری می‌کنید. نکته: برای جلوگیری از افتادن، موازی با طول وسیله نقلیه بایستید.
  3. کوله‌پشتی خود را در وسایل نقلیه شلوغ درآورید. و وسایل و کیسه‌های هود را وسط راهرو نگذارید و مانع رفت و امد نشوید.
  1. به راننده و دیگر کارکنان احترام بگذارید. علاوه بر این، از پرسیدن سوالات طولانی و یا حتی مکالمات طولانی با راننده اتوبوس خودداری کنید و حواس راننده را پرت نکنید.
  2. هیچ‌کس دوست ندارد از اتوبوس یا مترو جا بماند، بنابراین وقتی سوار شدید، به عقب اتوبوس یا مترو بروید. همه ما کارهایی داریم که باید سر وقت به آن برسیم. بعضی وقت‌ها وسایل نقلیه خیلی پر می‌شوند و مسافران مجبور می‌شوند منتظر بمانند تا اتوبوس یا متروی بعدی بیاید. اما اگر جلوی در ازدحام نکنید، شاید بقیه مسافرها هم بتوانند سوار شوند.
  3. زباله نریزید. هرچیزی که با خود به وسایل نقلیه عمومی وارد می‌کنید، باید با خودتان هم خارج کنید. زباله‌هایتان را نگه دارید و هر موق پیاده شدید، داخل سطل زباله بیاندازید.
  4.  اموال عمومی را تخریب نکنید. از خراشیدن پنجره‌ها، از بین بردن صندلی‌ها، نقاشی روی دیوار و حتی کندن برچسب اطلاعات و راهنما با انگشتان‌تان دست بردارید.
  5. در وسایل نقلیه عمومی و ایستگاه‌ها سیگار نکشید.