دکتر فرهی – طب زیبایی – کلگری

در قانون غذا، دارو و مواد آرایشی آمریکا یا (FDA) مواد آرایشی چنین تعریف شده است:

موادی که برای مالیدن، پاشیدن، ریختن یا مانند آن روی پوست یا برای پاک کردن، زیباتر کردن، ایجاد جذابیت و تغییر حالت ظاهری به کار رود.

در همین قانون FDA، داروها نیز به این صورت تعریف می شود:

موادی که برای استفاده در تشخیص، بهبودی، تخفیف، درمان یا پیشگیری از بیماری در انسان در نظر گرفته شده اند. به عبارت دیگر موادی که برای تاثیر گذاشتن بر ساختمان پوست به کار می روند دارو محسوب می شوند.

طبقه بندی فرآورده های زیبایی:

فرآورده های زیبایی بر اساس نوع عملکرد به سه دسته تقسیم می شوند:

  1. فرآورده هایی که بر روی وضع ظاهری و زیبایی پوست اثر می گذارند مانند لوازم آرایشی، لاک ناخن، رنگ مو و غیره
  2. فرآورده هایی که برای مراقبت از پوست و ایجاد پوستی نرم و انعطاف پذیر به کار می روند مانند مرطوب کننده ها و پاک کننده ها و محصولات ضد پیری پوست
  3. محصولاتی که برای محافظت از پوست در برابر تاثیرات نامطلوب آفتاب، باد، سرما و غیره به کار می روند مانند ضدآفتاب ها

در گذشته مرز بین فرآورده های زیبایی و دارو مشخص بود اما امروزه دیگر مرز بین دارو و محصولات زیبایی چندان واضح و مشخص نیست به این معنی که امروزه محصولات زیبایی بر ساختمان پوست نیز تاثیرگذار هستند یعنی عملکرد دارویی نیز دارند.

گاهی اوقات تفاوت بین دارو و فرآورده زیبایی در غلظت ماده موثره آن است. مثلا آلفا هیدروکسی اسید در غلظت های پایین، مرطوب کننده محسوب می شود و در غلظت های بالاتر به عنوان لایه بردار به کار می رود.

با توجه به اینکه دیگر مرز بین محصولات زیبایی و دارویی مشخص نیست، لذا مسئولیت بزرگی بر دوش درمانگران زیبایی قرار دارد و لازم است که این افراد دانش عمیقی در مورد فرآورده ها ی زیبایی داشته باشند و همچنین از تجربه و مهارت کافی در هنگام تجویز یا توصیه فرآورده های پوستی برخوردار باشند.

 

مقاله قبلیبا بیت کوین مرغ سوخاری بخرید! KFC های کانادا پیش قدم شدند!
مقاله بعدیدر سرمای شدید چه اتفاقی در بدنتان می افتد؟