نویسنده : گیتی هنرمند، سرپرست دفتر مهاجرتی دنیا

یکی از موضوعاتی که وزارت مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا به صورت روزانه در صفحه توییتر و سایت رسمی خود بر آن تاکید می کند، برخورد جدی با ورود غیرقانونی پناهندگانی است که به امید واهی گرفتن اقامت دایم به کانادا می آیند. این افراد  با ویزای توریستی، کار یا تحصیلی وارد خاک کانادا می شوند و پس از پایان مدت ویزا، درخواست پناهندگی می دهند.

بخشی از متقاضیان پناهندگی نیز ایرانیانی هستند که از دست و دلبازی کانادا در صدور ویزای موقت سو استفاده کرده و پس از آمدن به کانادا درخواست پناهندگی می دهند. این دسته از ایرانیان شانس بسیار کمی برای قبولی دارند و بیش از ۹۵ درصد تقاضاهای آنان رد شده است. این روند باعث شده که دولت کانادا احتمالا به زودی در رویه صدور ویزای موقت برای ایرانیان تجدید نظر کند.

مشکل دیگر افرادی هستند که با ویزای آمریکا می خواهند به کانادا وارد شده و پناهنده شوند. احمد حسین، وزیر مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا بارها در سخنان خود بر این مسئله تاکید داشته است که مهاجرانی که ویزای موقت آمریکا را دارند، نمی توانند با همان وضعیت موقت به کانادا بیایند چرا که قوانین مهاجرتی این دو کشور کاملا متفاوت است.

زمانی که رییس جمهور آمریکا قوانین جدید مهاجرتی را برای این کشور تعریف کرد، شهروندان آمریکایی به مرزهای کانادا هجوم آوردند و با عبور غیر قانونی از مرز به دنبال پناهندگی  کانادا هستند، به طوری که کانادا را با مشکلات زیادی مواجه کرد و ارتش این کشور برای اسکان این پناهندگان وارد عمل شد.

در همین راستا، نخست وزیر کانادا، جاستین ترودو، نیز در جلسات متعدد با مقامات فدرال و استانی در مونترال گفته بود که کانادا هیچ دستور عمل و برنامه ای برای کسانی که به دنبال ورود سریع به این کشور هستند، اعم از پناهندگان آمریکایی ندارد.

در وب سایت وزارت مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا به طور واضح و شفاف نوشته شده است: «دولت کانادا تلاش می کند تا علاوه بر حفظ امنیت مرزی این کشور، پناه جویان را مورد حمایت خود قرار دهد، اما هنگامیکه پناه جویان به مرزهای کانادا می آیند و از دولت کانادا درخواست کمک می کنند، ما خط و مشی و رویه های سخت گیرانه را اجرا خواهیم کرد و در صورت داشتن شرایط و الزامات خاص می توانیم آنها را بپذیریم.»

«درخواست وضعیت پناهندگی در کانادا، شرایط خاصی را می طلبد. نداشتن و یا گم کردن Temporary Protected Status در آمریکا بدین معنی نیست که شما می توانید در کانادا درخواست پناهندگی بدهید و وزارت مهاجرت کانادا، برنامه خاصی برای افرادی با وضعیت Temporary Protected Status ندارد.»

بر أساس آمار گرفته شده، تقريبا ١٥٠٠٠ نفر از متقاضيانی كه به صورت ويزاي توريستی، تحصيلی، و يا كار وارد خاك كانادا شده اند و پس از پايان ويزای موقت ، درخواست پناهندگی داده اند ، از كانادا اخراج ميشوند .بخشي از اين افراد را ايرانيان تشكيل ميدهندكه شانس بسيار كمی برای قبولی دارند و تقريبا ٩٥٪؜ تقاضاهای اين دسته رد شده است.

 

 

مقاله قبلیمکانیسم اثر لیزر در رفع مو های زائد
مقاله بعدیخواسته مالکان واحدهای اجاره ای کانادا در رابطه با ماری جوانا