«اینگوار کامپراد» بنیانگذار سوئدی شرکت لوازم خانگی «آیکیا» درگذشت، او هنگام مرگ ۹۱ سال داشت.

این شرکت بزرگ چند ملیتی با انتشار بیانیه ای رسمی این خبر را تأیید کرد، اینگوار کامپراد در منزل شخصی خود در «اسمالاند» و در کنار اعضای خانواده و دوستانش دیده از جهان فرو بست.

هر چند که بنیانگذار آیکیا در اواخر عمر دچار برخی نارسایی های جسمانی بود ولی ظاهرأ مشکل حادی نداشت و دلیل مرگش کهولت سن عنوان شده است.

اینگوار کامپراد از نوجوانی وارد تجارت شد و در سال ۱۹۴۳ و در ۱۷ سالگی با تأسیس شرکت لوازم خانگی آیکیا به بازرگانی ثروتمند و کارآفرینی موفق تبدیل شد.

شرکت لوازم خانگی آیکیا در زمینه طراحی، تولید و فروش مبلمان آماده، تختخواب، میز و سایر لوازم منزل فعالیت می کند و دفتر مرکزی آن در شهر «دلفت» در هلند قرار دارد.

این شرکت از دهه شصت میلادی به خارج از مرزهای سوئد گسترش یافت و نخستین فروشگاههای بین المللی خود را در نروژ و دانمارک افتتاح کرد، آیکیا در حال حاضر صدها شعبه در گوشه و کنار جهان دارد و شرکتی بزرگ و چند ملیتی با سرمایه ای هنگفت است.

اینگوار کامپراد در سال ۲۰۱۳ و در ۸۷ سالگی از هیأت مدیره آیکیا کناره گیری کرد و به دهه ها حضورش در این کمپانی خاتمه داد.

هر چند که آیکیا از موفق ترین شرکت های چند ملیتی جهان محسوب می شود ولی در سالهای اخیر شیوه های مدیریتی غیر شفاف و ابهام در اعلام میزان واقعی درآمد، با انتقاداتی از سوی اتحادیه اروپا مواجه شده است.

در این میان برخی از احزاب سبز اروپایی به سیاست های تولیدی این شرکت، آسیب به محیط زیست و سوءاستفاده از کارگران در کشورهای محروم معترض هستند.

اینگوار کامپراد بخش عمده ای از ثروت خود را که حدود پنج میلیارد دلار تخمین زده می شود به سازمان های غیر انتفاعی بخشیده تا صرف پروژه های انساندوستانه و امور خیریه شود، او همواره حامی و پشتیبان برنامه های فرهنگی و هنری بود و فعالیت های اجتماعی قابل توجهی داشت.

اما افشای روابط اینگوار کامپراد با گروههای فاشیستی و نژاد پرست در جریان جنگ جهانی دوم به شهرت و اعتبارش آسیبی جدی وارد کرد، او در دهه هشتاد میلادی این اتهامات را پذیرفت و ضمن پوزش از باورها و عقاید گذشته خود، همکاری با نازی ها را بزرگترین اشتباه دوران جوانی توصیف کرد.

اینگوار کامپراد دو بار ازدواج کرد و صاحب چهار فرزند است.

در ادامه به ۵ واقعیت می پردازیم که شاید درباره شخصیت و زندگی کامپراد نمی دانستید.

  1. اینگوار کامپراد بسیار مقتصد و صرفه جو (شاید هم خسیس!) بود. او اصرار داشت که از فروشگاه های دست دوم فروشی خرید کند. حتی لباس هایش را هم دست دوم می خرید.
  2. صرفه جویی افراطی او در حمل و نقل هم نمود داشت. کامپراد سال ها یک ماشین ولوو قدیمی می راند، مسیرهای طولانی را هم با پروازهای عادی سفر می کرد و عقیده داشت که نباید پول را برای تاکسی هدر داد؛ همیشه از سرویس های حمل و نقل عمومی مثل مترو استفاده می کرد.
  3. نام محصولات IKEA غیر سوئدی و غیر قابل تلفظ است. دلیل این شیوه نام گذاری این است که کامپراد به بیماری دیسلکسیا (خوانش پریشی) مبتلا بود و کار کردن با کد محصولات برایش دشوار بود. بنابراین مدیران شرکت این شیوه نام گذاری را ابداع کردند.
  4. کامپراد این غول میلیارد دلاری لوازم خانگی را زمانی بنیان گذاشت که 17 ساله بود. اما چرا نامش را IKEA گذاشت؟ خیلی ساده از حروف اول نام و نام خانوادگی و محل تولدش خودش استفاده کرد: اینگوار (I) کامپراد (K) از المتارید (E) آگونیارد (A).
  5. این کارآفرین مقتصد برای اینکه مالیات بالای سوئد را نپردازد،  در سال 1976 میلادی به سوییس نقل مکان کرد و تنها 40 سال بعد و پس از انجام اصلاحات مالیاتی و اعلام نرخ های پایین تر مالیات به سوئد بازگشت.

 

 

 

مقاله قبلیپيش بينى اقتصاد و بازار مسكن كلگرى در سال ٢٠١٨
مقاله بعدینکاتی برای مسافرت‌های زمستانی با خودروی شخصی که باید در نظر بگیریم